سبد خرید
انواع غذاهای محلی استان اصفهان

انواع غذاهای محلی استان اصفهان 30 غذا

در این مقاله لیستی از انواع غذاهای محلی استان اصفهان را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم از این مطلب استفاده و بهره کافی را ببرید. اصفهان یکی از مناطق تاریخی و گردشگر پذیر کشور است.

استان اصفهان بدلیل توریست پذیر بودن و آن هم بخاطر قدمت تاریخی که دارد و همچنین بدلیل قومیت های مختلفی که دارد توانسته است دارای تنوع غذایی بسیار زیادی نیز باشد. شهر اصفهان نیز که مرکز استان است قطب اصلی گردشگری است. همه این دلایل اصفهان را خاستگاه غذاهای خوشمزه کرده است.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

این منطقه بدلیل شرایط اقلیمی خاصی نیز که داراست غذاهای مختص خود را دارد که می توانید با مطالعه این مقاله هم لیست انواع غذاهای محلی استان اصفهان را بررسی کرده و هم طرز تهیه آنها را بیاموزید. فراموش نکنید که همین تاریخ تاثیر بسیار زیادی بر ذایقه و آشپزی مردمان این استان داشته است.

لیست انواع غذاهای استان اصفهان

همانطور که بیان گردید در پایین لیست انواع غذاهای محلی استان اصفهان را برایتان قرار داده ایم. همگی این غذا ها از غذاهای اصیل و محلی استان اصفهان هستند که تمام افراد و مسافرینی که حتی یکبار به این استان زیبا سفر کرده اند آن غذاها را میل نموده اند.

لیست انواع غذاهای استان اصفهان
لیست انواع غذاهای استان اصفهان

غذاهای استان اصفهان همانند دیگر غذاهای بقیه استان های کشور عزیزمان بر گرفته از آداب و سنن و همچنین شرایط جغرافیایی آنها تهیه و طبخ می شود و مواد اولیه آنها مخصوص همین استان است. توصیه می کنیم که حتما این غذاها را آموخته و برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

بریان یا بریانی اصفهان

به به. بریانی یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. بریونی یا بریانی یکی از غذاهای سنتی و خوش طعم استان اصفهان محسوب می شود که می توانید در رژیم غذایی خود قرار داده و به برنامه غذاییتان تنوع ببخشید.

طرز تهیه بریانی مخصوص
طرز تهیه بریانی مخصوص

برای سرو این غذا از نان و کمی آب گوشت استفاده میشود ، روی بریان کمی دارچین ریخته و در کنار آن ریحان یا لیمو ترش قرار می دهند و با دوغ یا نوشابه میل میفرمایند. بریانی اصفهان بسیار خوشمزه و لذیذ هست. حتما آموزش طرز تهیه بریانی اصفهان را مطالعه نمایید.

تاس کباب

تاس کباب یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. این غذا اکثرا در زمستان خورده میشود و از نظر بنده خوردن این غذا هم به صورت گرم و هم به صورت سرد لذت بخش است و پیشنهاد میکنم سرد آن را هم امتحان کنید. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

طرز تهیه تاس کباب مجلسی خوشمزه 4 نفره
طرز تهیه تاس کباب مجلسی خوشمزه 4 نفره

تاس کباب یک غذای اصیل ایرانی است که معمولا با نان سرو میشود ولی برخی افراد  به صورت خورشتی و با برنج هم میل میکنند. به همراه این غذا میتوان سبزی خوردن و دوغ در سفره گذاشت.

جالب است که بدانید اسم این غذا به چه دلیل تاس کباب است، تاس در لغت به معنای کاسه است و چون در این غذا گوشت با تکه های بزرگ استفاده میشود که شبیه کباب است این اسم را به آن اختصاص داده اند. طرز تهیه تاس کباب این غذای خوشمزه را می توانید در همین سایت بیاموزید.

شل و بریان زیره (شله بریان زیره)

شله بریان زیره ییکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. که ما را به یاد خورشت ماست و کباب بریانی می اندازد . این غذا با استفاده از گوشت و برنج محلی اصفهان پخته می شود ( برنج لنجان ) ، وجود زیره در این غذا طعم خاصی به آن می بخشد و باعث هضم راحت غذا می شود.

طرز تهیه شله بریان زیره اصفهان
طرز تهیه شله بریان زیره اصفهان

به همراه این غذا می توانید از ترشی ها میل بفرمایید یا هر چیزی که باب سلیقه تان باشد. طرز تهیه شله بریان زیره را می توانید از همینجا بیاموزید و آن را در منزل طبخ نمایید. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

قیمه ریزه

قیمه ریزه یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. این غذا از کوفته های کوچک گوشت ، آرد نخود چی ، سیب زمینی ، گوجه یا رب و سبزیجات معطر تهیه می شود . به این غذا کله گنجشکی نیز گفته میشود البته یک تفاوت کوچک در غذای کله گنجشکی و قیمه ریزه وجود دارد ؛ در قیمه ریزه سیب زمینی وجود دارد ولی در کله گنجشکی فقط از کوفته های کوچک و گوجه یا رب استفاده میکنند.

طرز تهیه قیمه ریزه نخودچی مجلسی
طرز تهیه قیمه ریزه نخودچی مجلسی

به همراه این غذا سبزی خوردن ، نان و دوغ محلی هم سرو می شود ، البته این غذا را در کنار برنج نیز میتوان میل کنید و مانند تاس کباب این غذا به صورت سرد نیز لذیذ می باشد و با برخی مزاج ها سازگار است. شما عزیزان می توانید طرز تهیه قیمه ریزه را در همین سایت مطالعه نمایید.

آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. آبگوشت بزباش یکی از انواع آبگوشت های سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که از نظر ظاهر و طعم به آبگوشت سنتی یا همان دیزی شباهتی ندارد.

حتما بخوانید
طرز تهیه آبگوشت فلفل همدان اصل برای 8 نفر

این غذای لذیذ را میتوانید به صورت کوبیده شده به همراه آبگوشت میل کنید یا قبل از کوبیده شدن سرو کنید و همراه نان در سفره قرار دهید. برخی معتقدند که این غذا به همراه ترشی سیر یا انواع ترشی ها طعم بهتری داره و در کنار ترشی پیاز هم میتوانید قرار دهید.

حلیم شیر

حلیم شیر یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. حلیم یک غذای مغذی است که طرفداران زیادی دارد. این غذای مقوی به علت داشتن گندم، خاصیت سیرکنندگی دارد. البته خوردن این غذای خوشمزه برای همه افراد مفید نیست. شاید برایتان جالب باشد ، حلیم گندم تقویت کننده قلب است.

طرز تهیه حلیم شیر اصفهان عالی برای 4 نفر
طرز تهیه حلیم شیر اصفهان عالی برای 4 نفر

افرادی که در غذای خود از روغن حیوانی استفاده میکنند میتوانند پس از سرو غذا روی آن روغن بدهند و با دارچین تزئین و سپس همراه با نان یا بدون نان میل کنند. برخی هم طعم حلیم را شیرین میپسندند و میتوانند با شکر بخورند. طرز تهیه حلیم شیر اصفهانی را حتما در مرکز آزمون آنلاین آشپزی خواهید آموخت.

کباب مشتی یا کباب زردک

کباب زردک در واقع یک نوع شامی شیرین یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. که چاشنی آن به دو صورت شیرین و یا ملس تهیه می‌شود.

طرز تهیه کباب زردک اصفهان
طرز تهیه کباب زردک اصفهان

برای مزه ملس این غذا از سرکه به همراه شیره یا شکر استفاده می‌شود. در صورتی که مایل هستید کباب مزه‌ای ملس داشته باشد، می‌توانید 2 قاشق غذاخوری سرکه را با 2 قاشق غذاخوری شیره خرما مخلوط کرده و به عنوان شهد به کار ببرید.

همانطور که می دانید زردک نوعی هویج ایرانی است که خواص زیادی در تقویت اعصاب و از بین بردن صفرا دارد. به دلیل به کار بردن زردک و به دلیل اینکه مایه ی آن را به صورت کباب سرخ میکنند به آن کباب زردک گفته میشود.

این غذا را میتوانید به همراه برنج یا نان سرو کنید. آموزش و طرز تهیه کباب مشتی یا کباب زردک را در این سایت خواهید آموخت. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

آش سماق

آش سماق یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. آش یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیان به شمار می رود و یکی از معروف ترین این آش ها، آش سماق است. این آش دارای مواد غذایی پر انرژی همچون حبوبات است که دارای ارزش تغذیه ای و خاصیت بسیار می باشد.

طرز تهیه آش سماق عالی
طرز تهیه آش سماق عالی

در مورد خواص سماق به کار رفته در این آش می توان گفت که سماق با طبع گرمی که دارد برای درمان بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مفید می باشد. میتوانید برای سرو ، این غذا را با کمی جعفری تزئین کرده و نوش جان کنید. طرز تهیه آش سماق را در همین سایت خواهید آموخت.

آش اوماج یا عماج چغندر

آش اوماج یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. این آش نقش موثری در عملکرد بهتر مغز، سیستم عصبی و تقویت حافظه دارد . آش اوماچ سرشار از آهن است که کم‌خونی را رفع و سوخت و ساز بدن را هم بهتر می‌کند. طرز تهیه آش اوماج را همینجا خواهید آموخت.

طرز تهیه آش اوماج چغندر اصفهان
طرز تهیه آش اوماج چغندر اصفهان

آش همراه ماست و کشک یا سایر انواع فرآورده های شیری باعث می شود که ترکیب چند نوع پروتئین، موجب ایجاد پروتئین برتر شود که برای بدن بسیار مفید است. (البته مصرف سرکه، آبغوره، آب نارنج، و مانند آن نیز خواص دیگری دارد.) میتوانید مطابق با سلیقه خود این آش لذیذ را سرو کرده و آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین کرده و نوش جان کنید.

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. اگر در روزهای سرد پاییزی دچار سرماخوردگی شده اید و به دلیل بیماری حوصله صرف وقت زیاد برای درست کردن غذا را ندارید ولی بدنتان به یک غذای مقوی و گرم احتیاج دارد بهترین گزینه درست کردن یک شوربای ساده است.

شوربا یکی از غذاهای سنتی است که از لحاظ ارزش تغذیه ای بسیار کامل بوده ولی متاسفانه طبخ این غذا در خانواده های ایرانی به فراموشی سپرده شده است، شوربا هضم راحتی داشته و دارای طبعی معتدل و رو به گرم و خشک است و بسیار سریع آماده می شود.

میتوانید این آش خوش طعم را به همراه نان یا بدون نان سرو کرده و به همراه پیاز میل کنید. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

ماش و قمری

ماش و قمری یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. همانطور که می دانید کلم دارای انواع مختلفی می باشد مانند کلم پیچ، کلم بروکلی و… کلم قمری نیز نمونه ای از کلم می باشد که مزه ای نسبتا تند و غلیظ دارد. کلم قمری دارای کلسیم، آهن، ویتامین سی و کربوهیدارت می باشد که در این غذا نیز بکار رفته است.

این غذا را  با پیاز داغ تزئین کرده  به همراه نان و ترشی مورد علاقه تان میتوانید میل کنید. طرز تهیه ماش و قمری را می توانید همینجا مطالعه نمایید. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه لواشک خوشمزه ساده فوری 10 نفره

کله جوش

کله جوش یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. این غذا در نقاط دیگر ایران نیز طبخ می گردد. غذای سنتی ایرانی است که در بعضی از شهر ها مانند اصفهان، همدان و تبریز و… طبخ و مورد استفاده قرار می گیرد.ارزش غذایی کله جوش به دلیل استفاده ازکشک می باشد که مهمترین خاصیت آن جلوگیری از پوکی استخوان می باشد.

طرز تهیه کله جوش اصل خوشمزه
طرز تهیه کله جوش اصل خوشمزه

میتوانید مطابق با سلیقه و مزاج خود میزان گوشت و یا کشک این غذا را تغیر داده و به همراه نان میل کنید. طرز تهیه کله جوش اصفهانی را در مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood خواهید آموخت. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید. انواع غذاهای محلی مازندران 21 غذا را نیز مطالعه نمایید.

یخمه ترش

یخمه ترش یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. این غذا به علت داشتن پروتئین فراوان، نقشی مؤثر در افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد جالب است بدانید یخمه ترش بینایی و سیستم قلبی و عروقی را تقویت می کند؛ این غذا تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.

این غذا نیز به صورت کوبیده و به همراه نان سرو میشود و میتوانید به اندازه دلخواه به آن شیره ی خرما اضافه کنید . از نظر بنده این غذا را میتوانید با نان سنگک تازه میل بفرمایید و لذت ببرید. طرز تهیه یخمه ترش اصفهان مجلسی برای 4 نفر را حتما مطالعه نمایید.

کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. رژیم غذایی و سبک زندگی سالم منافاتی با سلائق غذایی و غذایهای خاطره‌انگیز و خوشمزه ندارد. کوفته ترکیب خوبی از غلات، حبوبات، سبزیجات و گوشت دارد. در عین حال حس خوبی به یک روز رژیمی می‌دهد.

طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی
طرز تهیه کوفته شوید باقلا اصفهانی

جالب است بدانید که در استان چهار محال بختیاری نیز این غذا طبخ میشود و در ایام نوروز کوفته میپزند و در یکی از کوفته ها یک سکه قرار میدهند و کسی که داخل کوفته اش سکه پیدا شود اتفاق خوبی برایش می افتد. برای سرو این غذا میتوان آن را با آلو یا زرشک و ریحان تزئین کرده و میل کنید.

طرز تهیه کوفته شوید باقالی را که از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ است را در همین مرکز آموزش آنلاین آشپزی بیاموزید. همه غذاهای محلی استان اصفهان بسیار خوشمزه هستند آنها را فراموش نکنید.

کوکو قندی

این غذا نیز یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است. کوکو قندی یک دسر هیجان انگیز و بسیار خوشمزه از استان زیبا و تاریخی اصفهان نصف جهان است. تعجب نکنید کوکو قندی بر خلاف اسمش یک است البته مواد تشکیل دهنده اش خیلی شبیه کوکو سیب زمینی هست.

دسرها همیشه بخش هیجان انگیز یک مهمانی هستند و از اونجایی که فستیوالی از طعم و رنگ رو با خودشون به ارمغان میارند، همه گروه های سنی رو به خودشون جذب می کنند، آن را با خلال بادام و پسته تزیین کنید، سپس میل کنید.

کاچی هفت دخترون یا کاچی بی بی حور

کاچی هفت دخترون که به بی‌بی حور نیز معروف است، یکی دیگر از انواع غذاهای محلی استان اصفهان است که به دلیل مقوی بودن طرفداران زیادی دارد.

طرز تهیه کاچی بی بی حور عالی
طرز تهیه کاچی بی بی حور عالی

مطابق با سلیقه خود میتوانید میزان شکر و گلاب آن را تنظیم کرده و از میل کردن این دسر لذت ببرید ، برای تزئین این کاچی میتوانید از خلال بادام استفاده کنید. طرز تهیه کاچی بی بی حور را از همین لینک مطالعه نمایید.

سخن پایانی در معرفی غذاهای محلی استان اصفهان

غذاهای محلی استان اصفهان را همانطور که در بالا مطالعه کردید برایتان قرار داده ایم. اینها بخشی از غذاهای محلی استان اصفهان هستند. حتما به اصفهان سفر کنید و از غذاهای محلی استان اصفهان استفاده نمایید. بهترین و کاربردی ترین آموزش غذاهای محلی استان اصفهان را نیز برایتان قرار داده ایم تا بتوانید به سادگی و با کمی دقت بهترین و خوشمزه ترین غذاهای محلی استان اصفهان را در منزل طبخ نمایید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *