سبد خرید
وسواس تغذیه ای با مهدی خلیلی 1 جلسه

وسواس تغذیه ای با مهدی خلیلی 1 جلسه

وسواس تغذیه ای یا ارتورکسیا به حالتی اشاره دارد که فرد در موضوعات تغذیه ای و دانش هایی از تغذیه که یاد گیری آن برای عموم لازم نیست اطلاعات بیش از اندازه ای کسب می کند و این اطلاعات منجر به شکل گیری نوعی وسواس می شود. با یک مثال این وسواس را بیشتر می توان درک کرد.

مثلا در موضوع نیاز بدن به ویتامین ها گاهی آموزش ها موجب می شود که این مسئله در افکار مردم بد فهمیده شود به شکلی که تصور کنند تنها راهی که می توانند به میزان کافی ویتامین ها و پروتئین و دیگر مواد مفید را کسب کنند این است که آنها را به مقدار زیادی مصرف کنند که در نهایت ممکن است دچار مسمومیت ویتامینی (با ویتامین های A,D,E,C,K) شوند.

دوره روانشناسی تغذیه و همچنین جلسه اختصاصی اختلالات تغذیه ای را مطالعه نمایید.

بیشتر افرادی که این مشکل را دارند در نهایت نه تنها به سوء تغذیه دچار می شوند بلکه به اختلالی عصبی و روانی نیز دچار می شوند که عاقبت آن پرخوری و افزایش وزن بسیار زیاد آنها خواهد بود.

نشانه های وسواس تغذیه

از نشانه هایی که ممکن است به وسواس تغذیه مربوط باشند و لازم است به آنها توجه شود می توان به این موارد اشاره کرد:

• داشتن رژیم های سخت و ناسالم تلقی کردن بسیاری از مواد غذایی
• مشغول شدن بیش از اندازه در مورد غذا و عادت های غذایی
• دسته بندی کردن غذا به غذاهای خوب و مفید و غذا های بد و مضر
• تغییرات خلقی و هیجانی
• داشتن یک سری عادت های غذایی که به روابط اجتماعی آسیب می زند و افت کارکرد اجتماعی فرد
برخی اوقات این وسواس تغذیه ای ممکن است در نگاه اول در نظر چیز خوب و مثبتی دیده شود.

حتما بخوانید
روانشناسی تغذیه با مهدی خلیلی 1 جلسه

مشکلات این اختلال به چشم نیاید چرا که سبک زندگی فرد به نظر سالم می آید و این موضوع موضوعات اساسی و رفتار های وسواسی فرد را پنهان می کند. برای این اختلال هنوز دلایل مشخص و حتمی یافت نشده ولی تعدادی عوامل هستند که باعث افزایش احتمال این اختلال می شوند.

عوامل افزایش دهنده وسواس تغذیه عبارتند از:
• کمالگرایی
• عزت نفس کم
• نا متعادل بودن ترکیبات شیمیایی مغز
• مشکل داشتن در مدیریت احساس و عواطف
• نیاز مفرط به داشتن اصول و ساختار در زندگی

در مورد درمان و میزان تاثیر دارو درمانی در اختلال اورتورکسیا تا به امروز مطالعه گسترده و ویژه ای صورت نگرفته با این حال برای درمان این اختلال از انواع روان درمانی می توان استفاده کرد. بسیاری از متخصصان این اختلال را مشابه وسواس فکری عملی و یا بی اشتهایی عصبی درمان می کنند.

در وسواس تغذیه برای اینکه الگو های فکری مهمی که در شکل گیری وسواس نقش دارند شناسایی شوند روان درمانی اهمیت دارد و با شناسایی و تغییر این الگوهای فکری اقدام به تغییر دادن این الگو ها می کنند. از طرف دیگر در کنار اینکه با روان درمانی به فرد کمک می شود که رژیم غذایی خود را تصحیح کند به حل و درمان دیگر مشکلات روانی که ممکن است با اورتوکسیا همراه شود مانند افسردگی یا اضطراب پرداخته می شود.

برای درمان این اختلال لازم است جلسات درمانی به صورت منظم شکل گیرد و متناسب با نیاز فرد مبتلا تغییرات تدریجی برنامه غذایی صورت گیرد تا علاوه بر پیشروی در درمان از بازگشت علایم نیز جلوگیری شود.

حتما بخوانید
انواع قهوه ساز 8 دستگاه قهوه جوش

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *