سبد خرید
طرز تهیه سوپ عدس خوشمزه 6 نفره

طرز تهیه سوپ عدس خوشمزه 6 نفره

همراهان عزیز سلام امروز با آموزش سوپ عدس که خواص بیشماری دارد در خدمت شم هستیم. سوپ عدس یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه ایرانی است. تهیه سوپ عدس دستور‌العمل‌های مختلفی دارد و در آن از مواد متنوعی استفاده می‌شود. ما ساده ترین و بهترین دستور را اینجا برایتان قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوپ عدس

سوپ عدس یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه ایرانی است. تهیه سوپ عدس دستور‌العمل‌های مختلفی دارد و در آن از مواد متنوعی استفاده می‌شود. در برخی از مناطق از برنج نیم‌دانه برای پخت سوپ عدس استفاده می‌کنند و گاهی اوقات نیز جو پوست‌کنده یا پرک شده و در برخی از دستور ها رشته سوپ را به آن اضافه می‌کنند. اما تنها چیزی مشترک در بین همه این دستور‌العمل‌ها، استفاده از عدس در این غذا هاست.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

عدس یک ماده بسیار مغذی است. این ماده در کنار گوشت و سبزیجات، ترکیبی مقوی ایجاد می‌کند و باعث افزایش قوای جسمانی انسان می‌شود. از این رو، خوردن سوپ عدس به افرادی که بیمار هستند توصیه می‌گردد. در این مقاله یکی از رایج‌ترین دستور‌العمل‌های تهیه سوپ عدس را آموزش داده و اطلاعاتی در مورد این غذای مقوی و مفید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تاریخچه سوپ عدس

از زمانی که انسان‌ها آتش را شناختند و توانستند مواد غذایی را بپزند، سوپ را نیز به رژیم غذایی‌شان اضافه کردند. ترکیبی از آب، گوشت، غلات و سبزیجات که در کنار هم غذایی خوشمزه و مقوی را تشکیل می‌داد.

اولین دستور تهیه سوپ به زمانی برمی‌گردد که انسان ظرف را ساخت و توانست غذا را بر روی آتش قرار دهد. ظروف سفالی اولین ظروفی بودند که بدون این‌که بشکنند یا آسیب ببینند، بر روی آتش قرار گرفتند. قدمت ساخت این ظروف به 5000 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

عدس01
تاریخچه سوپ عدس

مردمان آن دوران ظروف ساخته شده را بر روی آتش قرار می‌دادند و گوشت شکار به همراه سبزیجات را در آن می‌ریختند تا بپزد. پخت غذا و ترکیب آن‌ها در کنار هم طعم و مزه‌ی بهتری به غذا می‌داد و خوردن آن را نیز راحت‌تر می‌کرد.

برخی از محققین تاریخچه پخت سوپ را مربوط به قبل از ساخت ظروف عنوان کرده‌اند. بر اساس گفته‌های باستان شناسان، قبل از این که ظروف سفالی ساخته شود، انسان‌ها از روش‌های دیگری برای پخت سوپ استفاده می‌کردند. آن‌ها آب، سبزیجات و دیگر مواد غذایی را در پوست حیوان می‌ریختند و بر روی آتش قرار می‌دادند تا بپزد. روش دیگری نیز برای پخت مواد غذایی وجود داشت.

برای این کار یک سوراخ در زمین ایجاد می‌کردند و آن را پر از آب می‌نمودند. سپس مواد غذایی موردنظر را در سوراخ پر از آب می‏ریختند و در نهایت یک سنگ داغ داخل سوراخ قرار می‌دادند تا آب را گرم کند و مواد غذایی پخته شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ عدس

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت و 25 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه سوپ عدس

  • عدس: یک پیمانه
  • هویج متوسط: 4 عدد
  • ساقه کرفس: 2 عدد
  • آب گوشت: 6 پیمانه
  • روغن زیتون: یک چهارم پیمانه
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • سیر: 4 حبه
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق چای‌خوری
  • زیره سبز: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز: به اندازه لازم
  • آب‌لیمو: به اندازه لازم
  • جعفری خرد شده: مقداری

آموزش مراحل تهیه سوپ عدس

مرحله اول: خیس دادن عدس

مرحله اول برای تهیه سوپ عدس، خیس دادن عدس است. یک کاسه بردارید و عدس را در آن بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید. آب باید به اندازه‌ای باشد که روی عدس را کامل بپوشاند. این کار را از شب قبل انجام دهید و تا زمان پخت سوپ چند بار آب عدس را عوض کنید. با این کار نفخ عدس گرفته شده و برای پخت آماده می‌شود.

مرحله دوم: پخت سبزیجات

برای شروع پخت، ابتدا پیاز و سیر را پوست کنید و پس از شستن خرد نمایید. هویج و کرفس را نیز به صورت نگینی خرد کنید و کناری بگذارید. یک قابلمه بردارید و روغن زیتون را در آن بریزید.

حتما بخوانید
ماکارونی کدو سبز و آووکادو بیماران دیابتی 1 نفره
عدس02
آموزش مراحل تهیه سوپ عدس

قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. پیاز، سیر، کرفس و هویج خرد شده را در روغن زیتون بریزید و بر روی حرارت ملایم تفت دهید. 15 دقیقه صبر کنید و ادویه‌جات سوپ شامل زیره سبز، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به سبزیجات اضافه کنید. کمی هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند و عطر ادویه‌جات بلند شود.

مرحله سوم: اضافه کردن عدس

در این مرحله عدس خیس خورده را در قابلمه بریزید و رب گوجه فرنگی را نیز به مواد اضافه کنید. کمی هم بزنید تا مواد باهم مخلوط شوند. در ادامه آب گوشت را به قابلمه اضافه کنید. شعله را کمی زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. آن‌گاه حرارت اجاق را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله چهارم: پوره کردن سوپ

یک ساعت صبر کنید تا عدس و سبزیجات نرم شوند و طعم مواد به خورد هم برود. وقتی عدس پخت و کاملا نرم شد، ‎قابلمه را از روی اجاق بردارید و سوپ را با غذاساز یا بلندر پوره کنید. سوپ شما آماده است. آن را در کاسه موردنظر بریزید و با جعفری خرد شده تزئین کنید. اگر دوست دارید در هنگام سرو مقداری آب‌لیمو ترش به سوپ اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود و طعم بهتری بگیرد.

نکات مهم در تهیه سوپ عدس

  • دقت داشته باشید حرارت اجاق در زمان پخت سوپ باید به گونه‌ای باشد که چند حباب در بالای آن دیده شود. در این صورت عدس و سبزیجات در مدت زمان تعیین شده به اندازه کافی می‌پزد و نرم می‌شود.
  • در اضافه کردن ادویه‌جات به سوپ دقت کنید و میزان مناسب را رعایت نمایید. می‌توانید در کنار دیگر ادویه‌جات از آویشن نیز استفاده کنید.
  • اگر به آب گوشت دسترسی ندارید، از آب استفاده نمایید.  6 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و نمک آن را نیز تنظیم کنید تا سوپ بی‌مزه نشود.
  • برای خوشمزه‌تر شدن سوپ می‌توانید مقداری جعفری خرد شده به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که سبزی را در مرحله آخر پخت بریزید تا سبزی رنگ خود راحفظ کند و تیره نشود.
  • اگر دوست دارید می‌توانید مواد دیگری چون سیب‌زمینی، قارچ یا ذرت را نیز به سوپ خود اضافه کنید.
  • تصاویر این سوپ عدس خوشمزه از پیج اینستاگرامی paris__cuisine برداشته شده است.

فیلم طرز تهیه سوپ عدس

خواص سوپ عدس

عدس، آب گوشت و سبزیجات، از جمله مهم‌ترین موادی هستند که در تهیه سوپ عدس بکار می‌روند. این مواد بسیار مغذی بوده و در کنار هم ترکیبی مقوی را ایجاد می‌کنند.

عدس03
خواص سوپ عدس

سوپ عدس اغلب در فصل زمستان طبخ می‌شود و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید می‌باشد. عدس در دسته حبوبات قرار می‌گیرد و خواص بسیاری دارد. برخی از این خواص عبارتند از:

  • عدس حاوی فیبر محلول است. فیبر محلول میزان کلسترول بد خون را کاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.
  • عدس شاخص گلوکز بسیار پایینی دارد. از این رو، میزان قند خون بدن را کاهش داده و آن را در سطح طبیعی و نرمال نگه می‌دارد. علاوه بر این، فیبر موجود در عدس قند موجود در خون را به سرعت جذب می‌کند و از این طریق باعث کاهش آن می‌شود.
  • همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، عدس سرشار از فیبر است. این ماده برای دفع مواد زائد بسیار مهم بوده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر غیر محلول موجود در عدس حرکت غذا در مجرای گوارشی را بهبود بخشیده و از مشکلاتی مانند یبوست پیشگیری می‌کند.
  • عدس منبعی عالی از آنتی ‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در عدس با رادیکال‎های آزاد بدن مبارزه کرده و از بروز انواع سرطان، خصوصا سرطان پستان و پروستات پیشگیری می‎کند.
  • عدس منبعی غنی از پروتئین است. پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن است که در شکل‌گیری اندام‌ها و عضلات نقش دارد و باعث ترمیم نقاط آسیب‌دیده بدن می‌گردد. اگر گیاه‌خوار هستید یا منع استفاده از گوشت دارید، می‌توانید عدس را جایگزین گوشت نمایید. پروتئین موجود عدس با گوشت برابری می‌کند و با توجه به این‌که هیچ کلسترولی ندارد، از سلامت بیشتری نیز برخوردار می‌باشد.
  • عدس منبعی غنی از کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شود. این ماده برای تولید انرژی بدن ضروری است. مقدار انرژی موجود در عدس با غلات برابری می‌کند. با توجه به این‌که عدس میزان چربی و شاخص گلوکز پایینی دارد، جایگزین مناسبی برای غلات بوده و به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد.
  • اسید فولیک از جمله موادی است که در عدس به وفور یافت می‌شود. این ماده برای سلامتی مادر در دوران بارداری و رشد جنین بسیار مهم است. بنابراین، خوردن این ماده غذایی در دوران بارداری توصیه می‌گردد.
  • عدس سرشار از آهن می‌باشد. آهن باعث تولید گلبول‌های قرمز جدید در خون شده و از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.
  • عدس، مانند دیگر حبوبات، هیچ گلوتنی ندارد. گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی از مواد غذایی وجود دارد. هضم گلوتن برای همه افراد آسان نیست و باعث ایجاد نوعی بیماری با نام سلیاک می‌گردد. از این رو، خوردن عدس به افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند یا منع استفاده از گلوتن دارند، مفید می‌باشد.
  • عدس مقادیری از پتاسیم را نیز در خود جای داده است. این ماده فشار خون را در حالت طبیعی و نرمال نگه می‌دارد و از بروز مشکلات ناشی از فشار خون بالا پیشگیری می‎کند.
  • منیزیم موجود در عدس عملکرد سیستم عصبی را بهبود بخشیده و به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. این ماده احتمال بروز بیماری‌های مربوط به مغز، از جمله آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد.
  • عدس سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. این مواد عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و باعث تقویت آن می‌شوند. تقویت سیستم ایمنی، بدن را در برابر انواع ویروس، باکتری و التهابات مقاوم کرده و یک سپر دفاعی مستحکم در برابر بیماری تشکیل می‌دهد.
  • آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در عدس از پوست در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‎کنند و پیری و چین‌وچروک آن را به تاخیر می‌اندازد.
حتما بخوانید
طرز تهیه 1 سوپ مرغ برای سرماخوردگی

سخن پایانی در تهیه سوپ عدس

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ عدس راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ عدس خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی  هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران و لیست غذای دیابتی ها و آموزش 20 غذای دیابتی نیز بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​

طرز تهیه سوپ عدس خوشمزه 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
عدس04

آموزش طرز تهیه سوپ عدس خوشمزه سوپ رژیمی عدس دستور تهیه سوپ مقوی عدس برای کرونا آموزش تهیه سوپ عدس و گشنیز بدون برنج و رشته سوپ آلمانی سوپ ترکیه ای سالم و فوری

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: ایرانی محلی

کلمات کلیدی: سوپ عدس

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 56

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H25M

اجزاء دستورالعمل:

  • عدس: یک پیمانه
  • هویج متوسط: 4 عدد
  • ساقه کرفس: 2 عدد
  • آب گوشت: 6 پیمانه
  • روغن زیتون: یک چهارم پیمانه
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • سیر: 4 حبه
  • رب گوجه فرنگی: یک قاشق چای‌خوری
  • زیره سبز: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک، فلفل سیاه و قرمز: به اندازه لازم
  • آب‌لیمو: به اندازه لازم
  • جعفری خرد شده: مقداری

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *