سبد خرید
طرز تهیه آب شلغم ترکی (شلغم سویی) 8 نفره

طرز تهیه آب شلغم ترکی (شلغم سویی) 8 نفره

آب شلغم ترکی (Salgam Suyu)، یا همان شلغم سویو یا شلغم سویی، یک نوشیدنی تخمیر شده غیرالکلی است. این نوشیدنی به صورت سنتی در ترکیه استفاده می‌شود و معمولا به همراه کباب سرو می‎گردد. مردم ترکیه علاقه زیادی به این نوشیدنی دارند و آن را به صورت سرد در کنار غذا مصرف می‌کنند.

طرز تهیه آب شلغم دقیقا مانند درست کردن ترشی سبزیجات است. با این تفاوت که در این ترشی تنها آب آن خورده می‌شود و سایر مواد مصرف نمی‎گردد. آب شلغم ترکی علاوه بر شلغم، دارای هویج بنفش، آب لیموترش، نمک و … نیز می‌باشد و خواص فراوانی دارد. در این مقاله طرز تهیه آب شلغم ترکی را آموزش داده و اطلاعاتی در مورد خواص آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه آب شلغم ترکی (شلغم سویی – شلغم سویو)

آب شلغم ترکی یکی از انواع نوشیدنی‌های ترکی است که اغلب در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصالت این نوشیدنی مربوط به منطقه جنوب شرقی ترکیه و شهرهای مرسین، آدانا، ازمیر و …  می‌باشد. مردم این منطقه آب شلغم ترکی را در لیوان‌های بلند می‌ریزند و به همراه یخ سرو می‌کنند.

تاریخچه آب شلغم ترکی
تاریخچه آب شلغم ترکی (شلغم سویی – شلغم سویو)

برخی از افراد در هنگام سرو آب شلغم ترکی به اندازه یک قاشق مرباخوری فلفل قرمز تند یا سیر به آن اضافه می‌کنند تا حرارت بیشتری به آن بدهند و تعدادی دیگر آب شلغم ترکی را ملایم‌تر دوست دارند.  گاهی اوقات نیز آب شلغم ترکی در کنار یک نوشیدنی الکلی مانند راکی سرو می‌شود تا مکمل آن باشد.

تاریخ دقیقی از تولید آب شلغم ترکی  در دست نیست، اما به نظر می‌رسد این نوشیدنی قدمتی چند صد ساله داشته باشد. روش تولید آب شلغم ترکی  در کتاب پی‌یر برون (Pierre Belon) جهانگرد، طبیعت‌شناس و نویسنده فرانسوی در قرن پانزدهم دیده می‌شود. مردم ترکیه از سال‌های بسیار دور این نوشیدنی را به صورت سنتی در خانه‌های خود تولید می‎کردند و در کنار غذا استفاده می‌نمودند.

دوره تخصصی زبان انگلیسی برای آشپزها
دوره تخصصی زبان انگلیسی برای آشپزها

کم‌کم تولید آب شلغم ترکی شکل صنعتی پیدا کرد و گسترش بیشتری یافت. کشور ترکیه نیز از سال 1996 کارخانه‌های بزرگی را برای تولید آب شلغم ترکی راه‌اندازی نمود و صادرات این نوشیدنی را به نقاط دیگر جهان آغاز کرد. تولید آب شلغم ترکی  به روش صنعتی 4 تا 5 روز طول می‌کشد و در فروشگاه‌های مخصوص عرضه می‌‌گردد.

فستیوال کباب آدانا با سرو شلغم سو

سرو کباب آدانا و آب شلغم ترکی در کنار هم تاریخی 100 ساله دارد.  مردم ترکیه از سال 2010 فستیوالی را در شهر آدانا راه‌اندازی کرده‌اند که با عنوان فستیوال کباب آدانا و شلغم شناخته می‌شود. این فستیوال سنت 100 ساله خوردن کباب و آب شلغم ترکی را یادآوری می‌کند و مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد. آدانایی‌ها دومین شنبه ماه دسامبر در هنگام شب در خیابان جمع می‌شوند و این فستیوال را برگزار می‌کنند.

جدول زمانبندی تهیه آب شلغم ترکی یا شلغم سویو

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 20 روز
مجموع زمان 20 روز و 15 دقیقه
تعداد سرو 8 نفر
مقدار سرو یک لیوان

مواد اولیه برای تهیه آب شلغم ترکی

  • شلغم بزرگ یک کیلوگرم
  • هویج بنفش یک کیلوگرم
  • چغندر بزرگ 4 عدد
  • آب لیمو ترش 4 قاشق غذاخوری
  • نمک 4 قاشق غذاخوری
  • فلفل تند 6 عدد
  • نخود 50 گرم
  • بلغور گندم 50 گرم
  • آب تصفیه شده به اندازه کافی

آموزش مراحل تهیه آب شلغم ترکی

مرحله اول: آماده کردن سبزیجات

شلغم، هویج و چغندرها را پوست کنید و بشویید. اجازه دهید آب سبزیجات کامل برود و خشک شود. سپس آن‌ها را خرد کنید و درون یک شیشه بریزید. فلفل‌ها را نصف کنید و روی سبزیجات بریزید.

مرحله دوم: ترکیب مواد

نخود و بلغور را به شیشه اضافه کنید. یک کاسه بردارید. نمک و آب لیمو ترش تازه را در کاسه بریزید و به اندازه یک فنجان آب به آن اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خوب باهم ترکیب شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه اسموتی سیب سبز و نعناع برای 2 نفر
شلغم 03
آموزش مراحل تهیه آب شلغم ترکی

ترکیب را به سبزیجات اضافه کنید. سپس شیشه را به طور کامل با آب پر کنید. درب شیشه را ببندید و  در جای خنک و به دور از آفتاب قرار دهید.

مرحله سوم: درست کردن آب شلغم ترکی

مواد ترکیب شده باید به مدت 20 روز در این حالت باقی بماند تا آب شلغم ترکی آماده شود. در طول این مدت هر روز درب شیشه را باز کنید و مواد را هم بزنید. پس از اتمام 20 روز، آب شلغم ترکی آماده است. مواد داخل شیشه را از صافی رد کنید تا آب آن جدا شود. آب شلغم را درون یک بطری بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه آب شلغم ترکی

  • همان‌طور که دیدید، طرز تهیه آب شلغم ترکی مانند درست کردن ترشی است. بنابراین، هر نکته‌ای که در تهیه ترشی در نظر می‌گیرید باید برای درست کردن آب شلغم ترکی نیز رعایت کنید. یک ظرف تمیز بردارید و از سبزیجات تازه برای درست کردن این نوشیدنی استفاده کنید. آب مورد استفاده نیز باید کاملا تمیز و تصفیه شده باشد.
  • هر روز درب شیشه را باز کنید و فرآیند درست شدن آب شلغم ترکی را مورد بررسی قرار دهید. اگر تغییراتی در آن مشاهده نمودید، نگران نباشید. برخی از عوامل محیطی مانند دمای هوا، باکتری‌های محیط و … در این فرآیند تأثیرگذار هستند و ممکن است طعم آب شلغم ترکی را کمی تغییر دهند. بنابراین، طعم آب شلغم ترکی در هر بار متفاوت است و این دست شما نیست.
  • ممکن است در برخی موارد وقتی درب ظرف را باز می‌کنید، آب گازدار را مشاهده نمایید. به طوری که مانند نوشابه از ظرف سرزیر شود. این کاملا طبیعی است و اگر این‌طور نباشد نیز مشکلی را ایجاد نمی‌کند.
  • گاهی اوقات یک لایه سفید بر روی مواد مشاهده می‌شود که آن هم کاملا طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. آب شلغم ترکیی شما زمانی خراب می‌شود که مواد آن کپک بزند. تا زمانی که کپکی مشاهده نکردید، با خیال راحت از آب شلغم ترکی استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید که آبی که در شیشه می‌ریزید به اندازه‌ای باشد که مواد کاملا در آن غوطه ور شود. اگر اندازه موادتان نسبت به شیشه زیاد است، آن را به دو قسمت تقسیم کنید و در دو شیشه جداگانه بریزید.
  • در برخی از دستورالعمل‌ها دیده می‎شود که به جای بلغور گندم از یک تکه نان استفاده می‌کنند. تکه نان را در درون یک پارچه می‌پیچند و در شیشه قرار می‌دهند. در واقع این تکه نان عامل تخمیر نوشیدنی است.
  • اگر دوست دارید می‌توانید سبزیجات موجود در آب شلغم ترکی را به صورت جداگانه نگهداری کنید و در کنار غذا به عنوان چاشنی سرو نمایید.
  • تصاویر این نوشیدنی خوشمزه از پیج اینستاگرامی aflatoon.juice برداشته شده است.

خواص آب شلغم ترکی

آب شلغم ترکی، نوعی نوشیدنی است که همراه با کباب ترکی سرو می‌شود. این نوشیدنی با تخمیر تهیه می‌شود و فرآیند پیچیده‌ای دارد. این فرآیند آب شلغم را به یک نوشیدنی مفید و پر از خاصیت تبدیل می‌کند. آب شلغم ترکی ویتامین‌های متعددی دارد و برای سلامت قلب و چشم مفید است.

خواص آب شلغم ترکی
خواص آب شلغم ترکی

این نوشیدنی استرس را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد آرامش در انسان می‌شود. سلامتی استخوان‌ها و دندان‌ها، پاکسازی عفونت‌های گلو، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تسریع متابولیسم بدن و کنترل فشار خون، از دیگر خواص آب شلغم ترکی است.

  • این نوشیدنی ترکی خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و یک ضد التهاب طبیعی محسوب می‌شود. مصرف این ماده احتمال بروز انواع سرطان، به خصوص سرطان دستگاه گوارش، روده بزرگ و … را کاهش می‌دهد.
  • آب شلغم ترکی سرشار از فیبر است. این ماده جلوی اشتهای انسان را می‌گیرد و از پرخوری جلوگیری می‌کند. در نتیجه نوشیدن آب شلغم ترکی باعث کاهش وزن و لاغری می‌گردد.
  • فیبر موجود در آب شلغم ترکی برای سلامتی دستگاه گوارش بدن بسیار ضروری است. این ماده حرکات روده را بهبود می‌بخشد و باعث جذب مواد مغذی بیشتر می‎گردد. علاوه بر این، این فیبر باعث تنظیم میزان انسولین و گلوکز خون شده و برای بیماران دیابتی مفید است.
  • مقدار قند آب شلغم ترکی صفر است. از این رو، مصرف این نوشیدنی برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • آب شلغم ترکی حاوی ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها برای معده و کبد بسیار مفید هستند.
  • این نوشیدنی ترکی سرشار از کلسیم و پتاسیم است. کلسیم برای سلامتی دندان‌ها و استخوان‌ها لازم و ضروری است و پتاسیم نیز باعث تقویت قوای جنسی می‌شود.
  • آهن و ویتامین C موجود در این نوشیدنی به بهبود جریان خون کمک کرده و باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌گردند.
  • آب شلغم ترکی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.
  • آب شلغم فیبر بالایی دارد و به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، پیشنهاد می‎شود. در صورتی که دچار یبوست هستید، می‌توانید از آب شلغم برای عملکرد بهتر دستگاه گوارشی و رفع یبوست استفاده کنید.
  • فیبر و پتاسیم موجود در آب شلغم باعث کنترل فشار خون شده و آن را در حد نرمال نگه می‌دارد. دقت داشته باشید که فشار خون یکی از مهم‌ترین دلایل سکته قلبی و مغزی است. اگر دچار فشار خون هستید، مصرف این نوشیدنی را در کنار دیگر درمان‌های خود قرار دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  • در تهیه آب شلغم ترکی از هویج بنفش استفاده می‌شود. این ماده خاصیت ضدالتهابی دارد و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی می‌باشد. هویج بنفش رگ‌های آسیب دیده بدن را بهبود می‌بخشد و از این طریق به سلامتی سیستم قلبی عروقی بدن کمک می‎کند.
  • لوتئین و زاکسانتین موجود در هویج بنفش باعث بهبود سلامت چشم‌ها شده و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد.
  • خواص ضدالتهابی هویج بنفش برای درمان برخی از بیماری‌ها بسیار مفید بوده و باعث کنترل بیماری و از بین بردن عوارض آن می‎گردد. از جمله این بیماری‎ها می‌توان به آرتریت روماتوئید، سرطان کولون و واریس اشاره کرد.
حتما بخوانید
طرز تهیه دسر پیناکولادا خانگی حرفه ای 1 نفر

سخن پایانی در تهیه شلغم سویی

همانطور که در بالا آموزش داده شده است این نوشیدنی بسیار خوشمزه و لذیذ است و طرفداران بسیاری دارد. امیدواریم از این نوشیدنی خوشمزه راضی بوده باشید و آن را برای عزیزانتان تهیه نمایید. شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که به غذاهای ترکی علاقمند باشید از این رو پیشنهاد می کنیم غذاهای زیر را نیز مطالعه نمایید.

البته می توانید همه غذاهای ترکی را نیز در بخش طرز تهیه انواع غذاهای ترکی مطالعه نمایید. اگر هم علاقمند به لبو هستید می توانید از مقاله آموزش تهیه بهترین غذاها با لبو به 4 روش استفاده نمایید.

سخن پایانی در تهیه شلغم سویی
سخن پایانی در تهیه شلغم سویی

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه آب شلغم ترکی (شلغم سویی) 8 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
شلغم 05

طرز تهیه آب شلغم ترکی (Salgam Suyu)، یا همان شلغم سویو یا شلغم سویی، یک نوشیدنی تخمیر شده غیرالکلی است. این نوشیدنی به صورت سنتی در ترکیه همان آب شلغم ترکی اصل

نوع: نوشیدنی

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: آب شلغم ترکی

بازده دستورالعمل: 8

کالری: 80

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • شلغم بزرگ یک کیلوگرم
  • هویج بنفش یک کیلوگرم
  • چغندر بزرگ 4 عدد
  • آب لیمو ترش 4 قاشق غذاخوری
  • نمک 4 قاشق غذاخوری
  • فلفل تند 6 عدد
  • نخود 50 گرم
  • بلغور گندم 50 گرم
  • آب تصفیه شده به اندازه کافی

راهنمای دستورالعمل: آب شلغم ترکی (Salgam Suyu)، یا همان شلغم سویو یا شلغم سویی، یک نوشیدنی تخمیر شده غیرالکلی است. این نوشیدنی به صورت سنتی در ترکیه استفاده می‌شود و معمولا به همراه کباب سرو می‎گردد. مردم ترکیه علاقه زیادی به این نوشیدنی دارند و آن را به صورت سرد در کنار غذا مصرف می‌کنند. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *