سبد خرید
rw01

برنج های مرغوب ایرانی کدامند؟

برنج یکی از مواد غذایی بسیار پر مصرف در بین ایرانیان است که گونه های متنوعی از آن در بازار موجود می باشد. موارد زیادی می تواند بر کیفیت این محصول تاثیر گذار باشد که مهمترین آن ها زمان و محل کشت برنج است.

یکی از برنج های بسیار محبوب برنج ایرانی است که در انواع مختلفی همچون هاشمی، طارم و … کشت می شود. حال سوال اینجاست که در میان تنوع بالای موجود در بازار کدام نوع بهترین و مرغوب ترین برنج می باشد؟

بهترین برنج ایرانی برای کدام منطقه است؟

کشت برنج در 17 استان کشور عزیزمان ایران انجام می شود که به دلیل تنوع آب و هوایی موجود کیفیت برنج های برداشت‌شده می تواند بسیار متفاوت باشد. مرغوب ترین برنج مختص به استان های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان و فارس است که در این میان تولید برنج درجه یک در گیلان و مازندران بوده و برنج های رده پایین تر در سه استان دیگر کشت می گردند.

مرغوب ترین برنج های ایرانی

همانطور که ذکر شد، از مناطق بسیار حاصلخیز برای کشت برنج می توان به نواحی شمالی کشور اشاره نمود که محصول کشت‌شده در آن از محبوبیت بالایی در میان مصرف کنندگان برخوردار است. در این میان برخی از انواع برنج از کیفیت های بالاتری بهره مند هستند که در ادامه چند نمونه از آن ها را بررسی خواهیم نمود.

برنج کشت دوم فریدونکنار

در مناطق خوش آب و هوای شمالی پس از برداشت برنج در تیر ماه، زمین های خود را برای کشت مجدد برنج آماده می کنند. به برنجی که در این زمان یعنی اواسط تابستان کشت میشود، برنج کشت دوم می گوییم. مواردی همچون رطوبت مناسب باعث می شود که این برنج کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.

با این وجود به دلیل کیفیت بسیار بالای این برنج و اینکه کشت دوم فقط در برخی مناطق امکان پذیر است، این برنج گران ترین برنج بازار محسوب می گردد. باید در نظر داشته باشید که کیفیت این برنج نیز متناسب با قیمت آن است.

مشاهده قیمت و خرید برنج کشت دوم

برنج طارم محلی فریدونکنار

حتما بخوانید
جایزه سفر به ایتالیا با خرید پنیر پستو کالین

این محصول از برنج های قد بلند و خوش طعم ایرانی محسوب می شود که آن را به یکی از کاندیداهای اصلی برای مرغوبترین برنج ها تبدیل می کند. برنج طارم در استان های زنجان، مازندران و گیلان کشت می شود که بهترین نوع آن متعلق به شهر فریدون کنار در مازندران می باشد.

برنج طارم محلی فریدونکنار به دلیل عطر و مزه بی نظیر خود از پرفروش ترین برنج های بازار محسوب می گردد. البته باید در هنگام خرید دقت کنید که رنگ این برنج سفید مایل به کرم است و دانه های آن قد بلند هستند.

rw02

برنج هاشمی گیلان

در بسیاری از منابع برنج هاشمی را به عنوان مرغوب ترین برنج ایرانی نام برده اند. عطر بی نظیر این برنج از ویژگی های متمایزآن است که در هنگام پخت شما را مدهوش می کند. از دیگر خصوصیات یادشده برای این برنج می توان به قد بلند بودن دانه ها و رنگ متمایل به کرم آن ها اشاره نمود.

نام این برنج همچون برنج کاظمی از روی نام خانوادگی کاشف آن برداشته شده است که این برنج را به صورت تصادفی در میان محصولات خود شناسایی کرده و به پرورش و کشت آن پرداخت.

برنج دم سیاه

برنج دم سیاه از خانواده برنج صدری بوده و به دلیل کیفیت بسیار بالا در مجالس و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد. علت نام گذاری آن به ویژگی های ظاهری این برنج بر می گردد به طوری که دارای ریشک های سیاه رنگ در شلتوک (لایه سبوس قهوه ای رنگ) خود می باشد.

این محصول اولین بار در استان گیلان کشت شد و کشاورزانی که از زمین های مرغوب برخوردار هستند، علاقه زیادی به تولید آن دارند. از آنجایی که برنج دم سیاه جزو گونه های کم محصول طبقه بندی می شود، معمولا از جمله برنج های گران است.

برنج علی کاظمی

از برنج های پرطرفدار مخصوصا برای مصارف خانگی، برنج علی کاظمی می باشد. این برنج به دلیل داشتن ویژگی هایی همچون از دست ندادن کیفیت پس از گرم کردن مجدد، خوش پخت بودن و قدکشی در زمان پخت و عطر و طعم مناسب طرفداران بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

حتما بخوانید
طرز تهیه پنکیک موزی شکلاتی، پنکیک شکلاتی ساده و پنکیک با پودر آماده

از آنجایی که بذر این برنج پر محصول است، می توان آن را با قیمت های مناسب تهیه نمود. در هنگام پخت این برنج باید دقت کنید که اگر برنج شما تازه است بیشتر از یک ساعت آن را نخیسانید. دلیل این توصیه این است که این برنج به دلیل بافت نرم خود ممکن است آب زیادی جذب کرده و کیفیت آن کاهش یابد.

مشاهده قیمت و خرید برنج ایرانی

ویژگی های برنج خوب ایرانی

rw03

در صورت انتخاب هر کدام از برنج های بالا و یا دیگر انواع برنج موجود در بازار باید برخی نکات را در هنگام خرید مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید برنج مناسبی برای خانواده خود تهیه کنید.

از جمله خصوصیاتی که باید به آن توجه کنید، عبارت اند از:

  • نبود دانه های خورد در برنج از کیفیت بالای آن خبر می دهد.
  • برنج باید عاری از هر گونه آفت و حشره باشد، وجود حشره نشان از بسته‌بندی نامناسب و کهنه بودن برنج می باشد.
  • دانه های بلند و کشیده از خصوصیات اصلی برنج های مرغوب است.
  • داشتن عطر و بوی مناسب از دیگر ویژگی هایی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.
  • در صورتی که می خواهید به صورت عمده خرید خود را انجام دهید، حتما مقداری برنج به عنوان نمونه تهیه کرده و پس از پخت ویژگی هایی همچون قد کشی، عطر و هضم برنج را مورد بررسی قرار دهید.

در نهایت پیشنهاد می شود برنج خود را از مراکز و فروشندگان معتبر تهیه کنید زیرا در برخی مواقع افراد سود جو با فروختن برنج قاطی به کلاه برداری در این بازار می پردازند.

همچنین مواردی مانند وجود دلالان و واسطه ها در بازار برنج باعث‌شده تا قیمت های متنوعی در بازار وجود داشته باشد. توصیه ما در این مواقع خرید از مراکز آانلاین همچون فروشگاه اینترنتی کاویش است تا به راحتی و تنها با چند کلیک بتوانید قیمت ها را مقایسه کرده و در نهایت بهترین و به صرفه ترین خرید را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *