سبد خرید
c4b20396 3453 4ac9 bd95 d583fe41a3bc

خواص باورنکردنی دارچین

دارچین ادویه ای است که از پوست درختی به همین نام به دست می آید که پس از بریدن پوست داخلی، قسمت های چوبی آن جدا و مابقی محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این ادویه پس از فلفل سیاه، دومین ادویه محبوب در جهان می باشد. عطر بی نظیر دارچین به دلیل بخش روغنی آن به نام سینامالدهید می باشد. دارچین در فروشگاه اینترنتی کام کده در دسته بندی ادویه های پایه و به صورت پودر و چوب دارچین عرضه می شود.

تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در دارچین دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب و از همه مهمتر ضد دیابتی می باشد. همچنین برای سرطان و بیماری های قلبی عروقی مفید است. دانشمندان بر این باورند که علت فواید بسیار زیاد این ادویه، ماده روغنی سینامالدهید می باشد.

به طور کلی 2 نوع دارچین وجود دارد:

دارچین سیلان (هندوستان) : این نوع دارچین بسیار مرغوب بوده و دارای خواص درمانی بسیاری می باشد. تجویز بیشتر پزشکان به منظور استفاده دارویی از این ادویه، دارچین سیلان می باشد که دارای رنگ قهوه ای روشن است.

دارچین کاسیا (چین): این نوع دارچین همانند سیلان دارای خواص بسیاری می باشد. ولیکن به دلیل دارا بودن کومارین، مصرف مداوم آن توصیه نمی شود. کومارین ممکن است باعث آسیب رساندن به کلیه ها و کبد گردد. دارچین کاسیا دارای رنگ قهوه ای تیره است.

52205354 3d75 4b9e be8b 1ff68350db35

در ادامه به برخی از فواید و خواص درمانی دارچین اشاره خواهد شد.

  • دارچین خاصیت ضد التهابی دارد.

تحقیقات نشان داده است که دارچین و آنتی اکسیدان های آن  دارای خاصیت ضد التهابی فوق العاده قوی می باشد که به بدن کمک می کند تا در برابر عفونت مبارزه نماید و همچنین آسیب های بافتی را ترمیم می کند.

  • دارچین از سلامت قلب محافظت می کند.
حتما بخوانید
ثبت برند مواد غذایی در چه مواردی اجباری است

شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان، بیماری های قلبی می باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف ادویه دارچین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا حدود خیلی زیادی کاهش می دهد. همچنین این مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه دارچین به یک میزان مشخص (براساس توصیه پزشک) باعث کاهش کلسترول می شود.

ترکیبات فعال دارچین شامل سینامالدهید و اسید سینامیک به دلیل خواص ضد التهابی و توانایی آنها در تولید اکسید نیتریک که ترکیبی است که باعث شل شدن عروق و جریان خون راحت‌تر می‌شود، باعث محافظت از قلب می شود.

  • دارچین باعث بهبود میزان انسولین در خون می شود.

انسولین با تاثیر بر سلول های کبدی و دریافت قند خون و حفظ آن به صورت گلیکوژن، باعث کاهش قند خون می شود. دارچین دارای ترکیباتی می باشد که انسولین را در انتقال گلوگز به سلول ها بهبود می بخشد. مصرف این محصول به طور چشمگیری قند خون را کاهش می دهد.

  • دارچین خاصیت ضد سرطانی دارد.

دارچین به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، برای پیشگیری از سرطان و درمان آن بسیار موثر است. به همین خاطر تحقیقات بسیاری انجام پذیرفته که همراه با نتایج مثبت بوده است. نتایج یکی از این تحقیقات نشان داده است که دارچین یک فعال کننده آنزیم در روده برزرگ است که از رشد سرطان جلوگیری می نماید.

  • دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است

در یک تحقیق انجام شده بر روی تعدادی از ادویه های پر کاربرد در دنیا، دارچین دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان بوده است. آنتی اکسیدان به طور چشمگیری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

  • دارچین به مبارزه با عفونت ها کمک می کند

همان طور که پیشتر بیان شد، سینامالدهید از مهمترین ترکیبات فعال دارچین می باشد که در مقابل انواع عفونت از جمله باکتری ها و قارچ ها مقابله می کند. مطالعات نشان داده است که اسانس دارچین عفونت قارچی دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد.

حتما بخوانید
بازگشت به مدرسه مبانی اجتماعی-عاطفی: رابطه ، ریتم ، انتشار

هر ادویه و یا چاشنی، علاوه بر فواید بسیار دارای مضراتی نیز می باشد که ادویه دارچین نیز از این قانون مستثنا نیست. در ادامه به برخی از این مضرات اشاره خواهد شد.

  • مصرف بیش از اندازه دارچین باعث زخم دهان می شود

سینامالدهید علاوه بر دارار بودن بیشترین خواص ادویه دارچین، در صورت مصرف زیاد می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. علائم آلرژی به سینامالدهید ممکن است باعث تورم لثه یا زبان، احساس سوزش یا خارش و … گردد.

لازم به ذکر است که این علائم لزوما جدی نیستند ولیکن ممکن است باعث ناراحتی فرد شود. مصرف اصولی و مناسب این ادویه هیچ واکنش منفی و جدی را برای دهان به همراه نخواهد داشت.

  • باعث کاهش بیش از حد قند خون می شود.

در صورت استفاده منظم از دارچین، سطح قند خون کاهش می یابد. مطالعات نشان داده است که دارچین اثرات انسولین را افزایش و به کاهش قند خون کمک می کند. این در حالی است که مصرف زیاد این ادویه باعث کاهش بیش از حد قند خون می گردد و این امر همراه با خستگی، سرگیجه و غش خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از هر نوع ادویه به میزان مناسب باعث تاثیر مثبت آن در عملکرد بخش های مختلف بدن خواهد شد. همچنین تمام موارد ارائه شده در این مقاله با توجه به نتایج تحقیقات و مطالعات صورت گرفته بر روی دارچین می باشد. به منظور بهره برداری از خواص درمانی و پزشکی این ادویه میبایست میزان مصرف براساس نظر پزشک متخصص صورت پذیرد.

1 comments

  1. چقدر توضیحاتتون کامل بود. ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *