سبد خرید
طرز تهیه بورانی مرغ خوشمزه 3 نفره

طرز تهیه بورانی مرغ خوشمزه 3 نفره

بورانی یکی از پیش غذا های اصیل ایرانی است که از مخلوط ماست یا کشک با انواع سبزیجات و صیفی جات مانند اسفناج، کدو، بادمجان، لبو، کنگر و…  تهیه شده و بر سر سفره قرار می گیرد. در برخی کشورهای مدیترانه ای نظیر ترکیه انواع بورانی به عنوان غذای اصلی تهیه و سرو می شود.

برخی کشورهای آفریقایی نیز پیش غذای بورانی را با مواد محلی خود تهیه می کنند. با آموزش بورانی مرغ همراه وان تاچ فود باشید.

معرفی بورانی مرغ

بورانی در نوع سرد و گرم قابل تهیه و سرو است. همانگونه که گفتیم بورانی را می توان به گونه ای تهیه کرد که بتوان از آن به عنوان غذای اصلی استفاده کرد ولی در بیشتر حالات بیشتر بصورت مزه و پیش غذا مصرف می گردد.

دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای
دوره آموزشی فینگرفود حرفه ای

یکی از انواع بورانی سرد که هم به عنوان یک پیش غذای مجلسی و هم به عنوان غذای اصلی قابل تهیه و سرو است، بورانی مرغ است. گوشت مرغ به گونه ای است که می توان آن را با انواع مواد ترکیب کرد و انواع غذای مختلف را با استفاده از آن تهیه نمود.

تنوع غذاهایی که با استفاده از مرغ می توان تهیه کرد به قدری زیاد است که برای بر شمردن آن ها ساعت ها زمان لازم است.

در اینجا می خواهیم یکی دیگر از بورانی مرغ لذیذ را که قابل تهیه با مرغ است را به شما معرفی نماییم. مهمترین نکته در تهیه انواع بورانی استفاده از ماست چکیده یا ماست یونانی شیرین است. ماست ترش برای تهیه بورانی مناسب نیست.

تاریخچه بورانی

به گفته محققین و مورخین، بورانی را برای اولین بار بانویی ایرانی به نام بوران تهیه کرده و به همین جهت نام این غذا را منسوب به ایشان و بورانی نامگذاری کردند. در متون تاریخی که از ناصر خسرو، عبید زاکانی و کاتب بغدادی به حا مانده است، بورانی را غذایی معرفی کرده اند که با گوشت قرمز و با استفاده از گوشت بره طبخ می شده است. آشپز دربار شاع عباس صفوی غذایی با گوشت بره تهیه می کرد و به عنوان بورانی بر سر سفره شاه قرار می داد.

تاریخچه بورانی مرغ
تاریخچه بورانی مرغ

در متون مختلف بورانی را غذایی معرفی کرده اند که به صورت حریره ای از گوشت قرمز یا گوشت سفید تهیه و در کنار انواع سبزی جات سرو می شود. از قرن 13 هجری قمری به بعد استفاده از گوشت در تهیه بورانی منسوخ گرددید و این پیش غذا را تنها با استفاده از سبزیجات و صیفی جات تهیه نمودند.

مردم شهر های مختلف ایران نیز از دیرباز بورانی های مختلفی را با استفاده از مواد و سبزیجات محلی و خاص منطقه خود تیهیه می کرده اند که از این نوع بورانی های محلی و منطقه ای می توان به رواج بورانی خیار در یزد در زمان صفویه، دلمه بورانی شیراز، بورانی باقالا در شوشتر و بورانی بادمجان در کردستان اشاره کرد.

حتما بخوانید
طرز تهیه سس پیتزا رستورانی سریع 8 نفره

هر جند هر یک از بورانی های ذکر شده و بسیاری از بورانی های دیگر، مختص مناطق و استان های خاصی هستند اما امروزه انواع بورانی در سراسر ایران تهیه و سرو می شود و طرفداران خاص خود را دارد. در حال حاضر معروفترین بورانی هایی که بر سر سفره ما ایرانی ها قرار می گیرد می توان به بورانی اسفناج، بورانی کنگر، بورانی لبو و بورانی خیار (همان ماست و خیار خودمان) اشاره کرد.

جدول زمانبندی تهیه بورانی مرغ

زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 50 دقیقه
تعداد سرو 3 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای تهیه بورانی مرغ

  • سینه مرغ : 1 عدد
  • ماست (چکیده، یونانی یا سون) : 2 پیمانه
  • گردو : 6 عدد
  • سیر : 3 حبه
  • سبزیجات معطر (نعناع، شوید، گشنیز، جعفری) : 2 قاشق غذا خوری
  • سس مایونز : 2 قاشق غذا خوری ( در صورت تمایل)
  • پیاز : 1 عدد
  • نمک و فلفل و زرد چوبه : به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه بورانی مرغ

مرحله اول

یا قابلمه مناسب برای پخت مرغ انتخاب کنید. پیاز را پوست گرفته و بشویید و به چهار قسمت تقسیم کنید. درون قابلمه کمی روغت بریزید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا روغن داغ شود.

آموزش مراحل تهیه بورانی مرغ
آموزش مراحل تهیه بورانی مرغ

پیاز را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. نمک، فلفل و زرد چوبه ( و در صورت تمایل ادویه های دیگر) را به پیاز اضافه کنید و به همراه آن کمی تفت دهید.

مرحله دوم

پس از اینکه بوی ادویه های بلند شد، سینه مرغ را دو تکه کنید و به قابلمه اضافه نمایید. وقتی مرغ را نیز کمی به همراه مواد دیگر کمی تفت دادید، دو لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید ا مرغ با شعله ملایم بپزد. پس از اینکه مرغ به طور کامل پخت، آن را از درون قابلمه خارج کنید و بعد از سرد شدن مرغ ها، آن ها را به صورت تکه های ریز یا ریش ریش در بیاورید و کنار بگذارید.

مرحله سوم

سیر ها را پوست گرفته و رنده کنید ( یا له کنید). گردو ها را  نیز خورد کنید و کنار بگذارید. سبزیجات معطر را اگر تازه هستند پاک کنید و بشویید و سپس خورد کنید.

مرحله چهارم

مرغ های ریش ریش شده، سبزیجات معطر، سیر رنده شده، مغز گردوی خورد شده و نمک و فلفل را درون یک کاسه بزرگ ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس ماست و سس مایونز را به مواد درون کاسه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد به طور یکدست و کامل با هم مخلوط شوند.

مرحله پنجم

روی کاسه یک لایه نایلون سلفون بکشید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا طعم واد به خورد یکدیگر برود. پس از چند ساعت می توانید بورانی را در ظرف مورد نظر ریخته و با استفاده از زعفران و مغز گردو روی بورانی مرغ را تزئین و سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه بورانی مرغ

  • سبزیجات معطری که برای تهیه بورانی مرغ استفاده می شوند کاملا سلیقه ای بوده و می توانید طبق سلیقه شخصی خود از انواع سبزیجات معطر برای تهیه این بورانی لذیذ استفاده کنید.
  • به جای سبزی تازه می توانید از سبزیجات خشک استفاده کنید اما مطمئنا طعم و عطر سبزیجات تازه بسیار بهتر خواهد بود.
  • یکی از مواد اصلی تهیه بورانی مرغ، سیر است. در واقع می توان گفت سیر جزو مواد اصلی و طعم دهنده اصلی بورانی هاست. بنا براین سیر را از دستور بورانی حذف نکنید.
  • استفاده از سس مایونز در تهیه بورانی مرغ کاملا اختیاری است. در صورتی که تمایل دارید بورانی مرغ کم چرب تری تهیه کید، می توانید سس مایونز را از دستور حذف نمایید.
  • در صورتی که تمایل دارید از زعفران داخل مواد بورانی مرغ استفاده نمایید، می توانید مواد بورانی مرغ را به دو قسمت تقسیم کنید و یک بخش را به صورت ساده و بخش دیگر را به صورت بورانی مرغ زعفرانی سرو نمایید.
  • توجه داشته باشید که از هر نوع ماستی برای تهیه بورانی مرغ استفاده نکنید. زیرا طعم و نوع ماست تاثیر مستقیم بر طعم بورانی مرغ شما خواهد داشت. بهترین نوع ماست برای تهیه انواع بورانی و بورانی مرغ، ماست یونانی، ماست چکیده و یا ماست سون است.
  • ماست های ترش برای تهیه بورانی مرغ مناسب نیستند.
حتما بخوانید
طرز تهیه کمپوت گلابی لذیذ خوشمزه ساده 4 نفره

فیلم آموزش طرز تهیه بورانی مرغ

سخن پایانی در طرز تهیه بورانی مرغ

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

سخن پایانی در طرز تهیه بورانی مرغ
سخن پایانی در طرز تهیه بورانی مرغ

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه بورانی مرغ خوشمزه 3 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
مرغ 01

آموزش طرز تهیه بورانی مرغ مجلسی و خوشمزه بورانی ماست و مرغ و گردو بورانی بورانی و مزه با بهترین روش تهیه بورانی مرغ خوشمزه کم کالری و ایده آل برای رژیم لاغری

نوع: پیش غذا

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: بورانی مرغ

بازده دستورالعمل: 3

کالری: 165

زمان آماده سازی: PT0H45M

زمان پخت و پز: PT0H05M

زمان کل: PT0H50M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه مرغ : 1 عدد
  • ماست (چکیده، یونانی یا سون) : 2 پیمانه
  • گردو : 6 عدد
  • سیر : 3 حبه
  • سبزیجات معطر (نعناع، شوید، گشنیز، جعفری) : 2 قاشق غذا خوری
  • سس مایونز : 2 قاشق غذا خوری ( در صورت تمایل)
  • پیاز : 1 عدد
  • نمک و فلفل و زرد چوبه : به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده : به مقدار لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *