سبد خرید
طرز تهیه شیر بادام خانگی مقوی سالم 1 نفره

طرز تهیه شیر بادام خانگی مقوی سالم 1 نفره

امروز با طرز تهیه شیر بادام خانگی که از نوشیدنی های بسیار مقوی و سالم است در خدمت شما هستیم. مواد اولیه مرغوب تهیه کنید و مطابق دستور العمل پخت و گام به گام پیش رفته تا از نتیجه شگفت زده شوید. با ما همراه باشید

طرز تهیه شیر بادام

شیر بادام یک نوشیدنی بسیار مغذی است و فواید زیادی برای بدن انسان دارد. این نوشیدنی از ترکیب آب و بادام تهیه می‌شود و طعم بسیار خوبی دارد. خوردن این نوشیدنی به افرادی که وگان هستند و از لبنیات استفاده نمی‌کنند، پیشنهاد می‌شود. در این شیر یک جایگزین بسیار مناسب برای شیر گاو است که ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را تامین می‌کند.

طرز تهیه شیر بادام
طرز تهیه شیر بادام

این نوشیدنی را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید، اما برای سالم‌تر بودن بهتر است خودتان در خانه درست کنید. در این صورت می‌توانید یک نوشیدنی تازه بدون مواد نگهدارنده داشته باشید. تهیه شیر بادام کار بسیار آسانی است. اگر دوست دارید این نوشیدنی مغذی و خوشمزه را در خانه تهیه کنید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله طرز تهیه شیر بادام را توضیح داده و اطلاعاتی در مورد خواص این نوشیدنی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

تاریخچه شیر بادام

قدمت تهیه شیر بادام به قرون وسطی برمی‌گردد. در زمان‌های گذشته یخچال وجود نداشت و شیر گاو به سرعت خراب می‌شد. نوشیدن شیر فاسد بیماری‌های خطرناکی را برای انسان ایجاد می‌کرد. از طرفی دیگر، مسیحیان رسومات خاص خود را داشتند و یک دوره 40 روزه قبل از عید پاک، از خوردن شیر حیوانات پرهیز می‌کردند.  این مسائل باعث شد تا به دنبال جایگزینی برای شیر گاو باشند. یک نوشیدنی مغذی که ارزش غذایی آن در حد لبنیات باشد و به زودی فاسد نشود.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

شیر سویا و بادام از جمله شیرهای گیاهی بودند که به رژیم غذایی انسان اضافه شده و جای شیر گاو را گرفتند. تا قبل از پایان قرن 20، شیر سویا از اهمیت بالایی برخوردار بود و به دلیل ارزش‌ غذایی بالا و فوایدی که برای انسان داشت، مورد توجه قرار می‌گرفت. در سال‌های اخیر شیر بادام محبوبیت بیشتری پیدا کرده و رتبه اول را در بین شیرهای گیاهی دارد.

جدول زمانبندی طرز تهیه شیر بادام خانگی

زمان آماده سازی 12 ساعت
زمان پخت
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 12 ساعت و 5 دقیقه
تعداد سرو یک نفر
مقدار سرو یک لیوان

مواد لازم برای تهیه شیر بادام خانگی

  • بادام یک فنجان
  • آب  2 فنجان
  • وانیل ۱ قاشق چای‌خوری

آموزش مراحل تهیه شیر بادام خانگی

مرحله اول: خیس دادن بادام‌ها

برای تهیه شیر بادام نیاز به بادام خام دارید. بادام‎ها را مغز کنید و آن‌ها را درون یک ظرف بریزید. مقداری آب به آن اضافه کنید. آب باید به اندازه‌ای باشد که روی بادام‌ها را کامل بگیرد.  اجازه دهید بادام‌ به مدت 12 ساعت  تا دو روز در  یخچال بماند. هرچه زمان ماندن بادام‌ در آب طولانی‌تر باشد، مقدار شیر بادام بیشتر شده و نوشیدنی غلیظ‌تر می‌شود.

مرحله دوم: جدا کردن پوست بادام‌

پس از این‌که بادام‌‌ها کامل خیس خوردند، آن‌ها را از یخچال خارج کنید و خوب بشویید. در این مرحله پوست بادام به راحتی از آن جدا می‌شود.

مرحله سوم: ترکیب مواد

بادام‌های پوست کنده را درون مخلوط‌کن بریزید و 2 فنجان آب سرد را به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن وانیل، مخلوط‌ کن را روشن کنید تا بادام به خوبی پوره شود. مدت زمان پوره کردن به قدرت دستگاه شما بستگی دارد. این کار را  تا وقتی ادامه دهید که بادام‌ها خوب نرم شوند و یک ترکیب شیری‌رنگ به دست آید.

مرحله چهارم: جدا کردن تفاله‌ها

در این مرحله باید تفاله‌ها را جدا کنید. برای این‌ کار به یک پارچه تنظیف نیاز دارید. پارچه را بر روی یک صافی قرار دهید و مواد ترکیب شده را درون آن بریزید. با قاشق کمی فشار به آن وارد کنید تا شیر کاملا از پوره خارج شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه پامادور خورشت شمالی گیلانی برای 4 نفر

شیر بادام شما آماده است. در صورت تمایل کمی عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود و مزه‌ی بهتری بگیرد. می‌توانید به جای عسل از شیره‌ خرما یا دیگر شیره‌های شیرین و مقوی نیز استفاده نمایید.  شیر بادام به عنوان یک نوشیدنی کامل و خوشمزه در کنار یک تکه کیک یا شیرینی سرو می‌شود.

آموزش مراحل تهیه شیر بادام خانگی
آموزش مراحل تهیه شیر بادام خانگی

اگر دوست داشته باشید می‌توانید از این ترکیب در انواع دسرها، بستنی، اسموتی، فرنی یا حتی در سوپ و سالاد خود نیز استفاده کنید و طعم بی‌نظیری به غذاها بدهید. برخی از افراد شیر بادام را در قهوه یا چای خود می‌ریزند و یک نوشیدنی ترکیبی فوق‌العاده تهیه می‌کنند.

نکات مهم در تهیه شیر بادام

  • دقت داشته باشید که بادام خیس شده را بیش از دو روز در یخچال نگه ندارید. زیرا مزه بادام تغییر می‌کند و طعم خوبی ندارد.
  • اگر عجله دارید و نمی‌توانید بادام‌ها را به مدت 12 ساعت بخیسانید، از آب‌جوش استفاده کنید. بادام‌ها را در آب‌جوش بریزید و اجازه دهید یک ساعت خیس بخورد. آن‌گاه پوست آن به راحتی جدا می‌شود.
  • پوست کردن بادام اختیاری است. اگر دوست دارید نوشیدنی روشن‌تری داشته باشید، پوست بادام را جدا کنید. در غیر این صورت می‌توانید بادام‌ها را با پوست داخل مخلوط‌کن بریزید.
  • برای پوره کردن شیر بادام می‌توانید از غذاساز یا مخلوط‌کن استفاده کنید، اما مخلوط‌کن بهتر است. مخلوط‌کن مواد را کاملا نرم کرده و آن‌ها را به خوبی در هم ترکیب می‌کند. غذاساز دانه‌ها را درشت‌تر خرد می‌کند و طعم بادام در آن بیشتر مشخص می‌شود. اگر از غذاساز استفاده می‌کنید، زمان بیشتری را به پوره کردن بادام اختصاص دهید.
  • برای شیرین کردن شیر بادام می‌توانید از چند دانه خرما استفاده کنید. برای این کار پوست خرماها را جدا کنید و هسته آن را درآورید و از همان ابتدا به همراه بادام در مخلوط‌کن بریزید.
  • این نوشیدنی مقوی آماده شده به مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است. شیر بادام را در یک ظرف بریزید و درب آن را محکم ببندید. سپس آن را در یخچال قرار دهید.
  • شیر بادام‌های موجود در بازار طعم‌های مختلفی دارند. اگر دوست دارید شیر بادام طعم‌دار تهیه کنید، می‌توانید در کنار مواد معرفی شده از میوه‎هایی چون توت‌فرنگی، موز یا نارگیل استفاده کنید. شکلات، پودر کاکائو یا دارچین نیز طعم‌دهنده‌های خوبی برای تهیه شیر بادام هستند. همه مواد را از همان ابتدا در مخلوط‌کن بریزید تا باهم خوب ترکیب شوند.

خواص شیر بادام

این نوشیدنی یکی از محبوب‌ترین شیرهای گیاهی است. این نوشیدنی ارزش غذایی بالایی دارد و بسیاری از مواد معدنی موردنیاز بدن را تامین می‎کند. شیر بادام یک نوشیدنی کم‌کالری است و چربی آن نیز بسیار پایین است. از این رو، به افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد.

بادام 03
خواص شیر بادام

اگر به شیر گاو آلرژی دارید یا به دلیل وگان بودن از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید این نوشیدنی مقوی را جایگزین شیر گاو کنید و از این طریق مواد موردنیاز بدن خود را تامین نمایید.

خواص شیر بادام

  • شیر بادام انواع ویتامین‌ها را در خود جای داده و دارای مقادیر بالایی از مواد معدنی نیز می‌باشد. از این رو، یکی از بهترین و سالم‌ترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.
  • این نوشیدنی منبعی غنی از کلسیم است. از این رو، نوشیدن آن برای افراد وگان و آن‌هایی که به شیر گاو حساسیت دارند، بسیار مفید است. نوشیدن روزانه یک فنجان شیر بادام حدود 30 درصد از کلسیم موردنیاز بدن را تامین می‌کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا را کاهش می‌دهد.
  • شیر بادام علاوه بر کلسیم دارای مقادیری از ویتامین D نیز می‌باشد. مصرف ویتامین D خطر ابتلا به ورم مفاصل و دیگر بیماری‌های استخوانی را کاهش داده و باعث استحکام بیشتر استخوان‌ها می‎گردد.
  • اگر دیابت دارید، بهتر است شیر بادام خود را شیرین نکنید. این نوشیدنی مقادیر بالایی پروتئین دارد و در صورتی که شیرین نباشد، باعث افزایش قند خون نمی‌گردد. اگر این شیر گیاهی را از فروشگاه تهیه می‌کنید، حتما نوع بدون قند آن را خریداری نمایید.
  • شیر بادام کلسترول بد و چربی اشباع‌شده ندارد بلکه حاوی چربی‌های سالم می‎باشد. چربی‌های سالم و ویتامینE موجود در شیر بادام به سلامت قلب کمک فراوانی می‌کند.
  • از دیگر خواص این نوشیدنی می‌توان به تقویت سیستم گوارشی بدن اشاره کرد. شیر بادام دارای مقادیری از الکالین می‌باشد. این ماده محیط داخلی معده را خنثی کرده و از رفلاکس اسیدی جلوگیری می‌کند.
  • بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 75 درصد از افراد در دنیا به لاکتوز حساسیت دارند. این حساسیت مشکلاتی چون درد و نفخ شکم را به دنبال دارد. از این رو، عدم وجود لاکتوز در این نوشیدنی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
  • شیر بادام گردش خون بدن را متعادل نگه می‌دارد و از این طریق فشار خون را کنترل می‌کند.
  • شیر بادام حاوی آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شیر بادام به ترمیم پوست‌ آسیب‌دیده کمک کرده و باعث سلامت پوست می‌شوند. علاوه بر این، فلاونوئید‌های موجود در این نوشیدنی شامل کاتچین، اپیکاتچین و کائمپفرول، از اکسید شدن سلول‌های پوست جلوگیری کرده و باعث رفع آکنه و جوش می‌شوند.
  • نوشیدن این شیر گیاهی برای سلامتی‌ موها نیز بسیار مفید است. ویتامین E موجود در این شیر از ریزش موها جلوگیری کرده و آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند.
  • ویتامین E موجود در شیر بادام برای تقویت بینایی نیز بسیار مفید است. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌هایی که در شیر بادام وجود دارند، باعث از بین بردن استرس اکسیداتیو شده و از بیماری‌های چشمی خطرناک مانند ماکولا و آب‌ مروارید جلوگیری می‌کنند.
  • کلسیم موجود در شیر بادام مقادیری ملاتونین تولید می‌کند که باعث خواب راحت می‎شود. اگر شیر بادام را شب‌ها قبل از خواب میل کنید، خواب آرام و راحتی خواهید داشت.
حتما بخوانید
طرز تهیه خورشت آلو بخارا با مرغ برای 4 نفر

سخن پایانی

همانطور که در بالا مطالعه کردید طرز تهیه این نوشیدنی قوی را بصورت کامل همراه با مراحل کار قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه و انجام دقیق مراحل یک نوشیدنی بینظیر را تهیه نمایید. آموزش این نوشیدنی مقوی از بهترین و دقیق ترین روش ها استخراج شده است.

شما عزیزان با مطالعه و تمرین آموزش قطعا می توانید این نوشیدنی را برای عزیزانتان تهیه کنید و در کنار غذاهای خود مصرف کنید. حتما طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه را مطالعه نمایید. آموزش طرز تهیه شیر بادام یکی از هزاران آموزش موجود در مرکز آموزش آنلاین آشپزی است. اگر در زمینه آشپزی تخصصی دارید حتما با ما تماس بگیرید و در زمینه این تخصص با ما وارد مذاکره شوید.

امیدواریم از این طرز تهیه راضی بوده و بتوانید یک شیر بادام بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با کرفس را مطالعه کنید. به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقاله طرز تهیه انواع سالاد و آموزش 50 نوع سالاد ناب و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل که بسیار جذاب و خواندنی هستند را مطالعه کنید.

جدول ارزش غذایی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. طرز تهیه انواع سالاد فراموش نشود. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه شیر بادام خانگی مقوی سالم 1 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
بادام 02

طرز تهیه شیر بادام خوشمزه ساده خانگی ارزش غذایی شیر بادام دستور پخت شیر بادام اصل برای افزایش قد شیر بادام برای سرفه خواص شیر بادام در طب سنتی اسلامی

نوع: نوشیدنی و دسر

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: شیر بادام

بازده دستورالعمل: 1

کالری: 120

زمان آماده سازی: PT12H00M

زمان پخت و پز: PT0H05M

زمان کل: PT12H05M

اجزاء دستورالعمل:

  • بادام یک فنجان
  • آب 2 فنجان
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه شیر بادام خانگی ساده خوشمزه ومقوی را برای شما عزیزان قرار دادیم. امیدواریم که با تهیه آن در منزل بتوانید از لذت نوشیدن شیر بادام خانگی سالم لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *