سبد خرید
طرز تهیه قهوه ساده فوری خوشمزه 2 نفره

طرز تهیه قهوه ساده فوری خوشمزه 2 نفره

امروز با طرز تهیه قهوه با روش های مختلف و دستور آماده سازی اصل در خدمت شما هستیم. تهیه قهوه به عنوان یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی ها در سطح جهان شناخته می شود که شما با مطالعه و اجرای طرز تهیه قهوه بصورت حرفه ایی خواهید دانست که نکات طلایی درست کردن و تهیه قهوه چیست و از این به بعد آن را بصورت حرفه ایی برای خود و عزیزانتان تهیه خواهید نمود.

طرز تهيه قهوه

قهوه، یک نوشیدنی محبوب و پرطرفدار است که در ساعات مختلف روز سرو می‌شود. برخی از افراد صبح خود را با یک قهوه آغاز می‌کنند و ممکن است در طول روز نیز چند فنجان دیگر قهوه مصرف کنند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند تهیه قهوه کار بسیار سختی است و نیاز به وسایل و دستگاه‌های خاص دارد. از این رو، قهوه خود را از  کافه‌ها تهيه می‌کنند. از قهوه‌های آماده موجود در بازار استفاده می‌کنند. برای تهیه قهوه به دستگاه خاصی نیاز ندارید.

03
طرز تهيه قهوه

کافیست فوت‌ وفن انجام این کار را بشناسید تا بتوانید یک قهوه خوشمزه و بی‌نظیر را در خانه خود تهیه کنید. قهوه ترک، فرانسه و اسپرسو، سه قهوه معروف هستند که حتما نام آن‌ها را شنیده‌اید. تفاوت این سه قهوه تنها در روش دم کردن آن‌ها می‌باشد. البته درجه آسیاب قهوه نیز بسیار مهم است. باید بدانید چه قهوه‌ای را می‌خواهید درست کنید تا بتوانید نوع مناسب آن را تهیه نمایید. در این بخش روش‌های مختلف قهوه را آموزش می‌دهیم و نکات ریز اما مهم برای بهتر شدن طعم قهوه را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه قهوه

قهوه در واقع یک گیاه است که میوه‌ای قرمز رنگ شبیه به گیلاس دارد. این گیاه بین 3 تا 10 متر ارتفاع دارد و در نواحی گرمسیری رشد می‌کند. میوه‌های این گیاه پس از برداشت پوست کنده می‌شود و دانه‌هایی سبزرنگ را به ما می‌دهد. دانه‌های سبز قهوه بر روی حرارت قرار می‌گیرند و قهوه‌ای رنگ می‌شوند. این دانه‌های قهوه‌ای همان قهوه ‌ایست که در بازار عرضه می‌شود و پس از آسیاب و دم کردن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مورد تاریخچه قهوه داستان‌های مختلفی وجود دارد. بر اساس یکی از این داستان‌ها، کشف قهوه برای اولین بار در اتیوپی  توسط شخصی با نام  کالدی انجام گرفت. او دامدار بود و یک گله بز داشت. کالدی هر روز بزهای خود را به چرا می‌برد. او متوجه شد که بزهایش از یک گیاه تغذیه می‌کنند.

دوره آموزش ولنتاین و روز عشق
دوره آموزش ولنتاین و روز عشق

گیاهی که انرژی بسیار بالایی دارد و بزها را حتی شب‌ها بیدار نگه می‌دارد. دامدار مقداری از آن گیاه برداشت و با خود به صومعه برد و در مورد آن با راهبان گفتگو نمود. راهبان صومعه برای شناخت گیاه مقداری از آن را دم کرده و نوشیدند. آن‌ها متوجه شدند که این نوشیدنی انرژی بسیار بالایی دارد و بی‌خوابی می‌آورد.  کم‌کم آوازه این نوشیدنی در دنیا پیچید و قهوه به دیگر کشورها نیز راه یافت.

تجارت دانه‌های قهوه از شبه جزیره عربستان آغاز شد و در قرن 15 به یمن رسید. پس از آن در قرن 16 میلادی به دیگر کشورهای خاورمیانه مانند ایران، مصر، سوریه و ترکیه راه یافت.  قهوه‌خانه‌هایی در سطح این کشورها باز شد و قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم  در دورهمی‌ها مورد استقبال قرار گرفت.

در این راستا، اروپایی‌هایی که به منطقه خاورمیانه و کشورهای شرقی سفر می‌کردند، قهوه را با خود به اروپا بردند. قهوه در قرن 17 به اروپا رسید و به سرعت جای خود را در میان مردم باز نمود. ورود قهوه به قاره آمریکا از کشور برزیل آغاز شد. آن‌ها بذر قهوه را از اروپا به برزیل بردند و کشت قهوه را در این کشور آغاز کردند و تجارتی سودآور راه انداختند.

تاریخچه تهیه قهوه
تاریخچه تهیه قهوه

ورود قهوه به ایران در سال ۱۶۶۴ میلادی و در زمان سلسله صفوی صورت گرفت. در آن زمان داروساز دربار یک مقاله در مورد فواید و مضرات قهوه نوشت که موردتوجه شاه عباس واقع شد. پس از آن، سرو و نوشیدن قهوه در دربار آغاز شد. کاخ‌ها مکانی را برای سرو قهوه در نظر گرفتند و آن را قهوه‌خانه نامیدند. کم‌کم قهوه‌خانه به فضای بیرون کاخ‌ها نیز راه یافت. ابتدا اشراف و مرفهین به این مکان‌ها می‌رفتند، اما به مرور زمان گسترش بیشتری یافت و در بین مردم عادی نیز رواج پیدا کرد.

حتما بخوانید
انواع لبنیات

جدول زمانبندی طرز تهیه قهوه

زمان آماده سازی 2 دقیقه
زمان پخت 4 دقیقه
زمان اضافی   —
مجموع زمان 6 دقیقه
تعداد سرو یک نفر
مقدار سرو یک فنجان

مواد لازم برای تهیه قهوه

  • قهوه دو قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده ۱ فنجان
  • شیر و شکر در صورت تمایل

آموزش مراحل تهیه قهوه

قهوه ترک،  یکی از محبوب‌ترین روش‌های تهیه قهوه است.  برای تهیه قهوه ترک اصیل و خوش‌طعم، باید به کیفیت قهوه توجه داشته باشید. حتما روش تهیه قهوه را با فروشنده در میان بگذارید و قهوه‌ خود را با درجه آسیاب مناسب تهیه نمایید.

مرحله اول: آماده کردن مواد لازم

برای تهیه قهوه ترک به آب جوشیده سرد شده نیاز دارید. فنجانی که قهوه را در آن سرو می‌کنید، مشخص نموده و به اندازه نصف فنجان آب سرد آماده کنید. آب را در کتری جوش بیاورید و بگذارید تا کاملا سرد شود.

مرحله دوم: ترکیب مواد

در مرحله دوم تهیه قهوه یک قاشق غذاخوری پودر قهوه ترک را در قهوه جوش بریزید و نصف فنجان آب سرد را به آن اضافه کنید. اگر قهوه خود را با شکر میل می‌کنید، مقدار لازم شکر را نیز به ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا در هم حل شوند.

مرحله سوم: دم کردن قهوه

قهوه‌ جوش را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و صبر کنید تا قهوه به حالت جوش برسد. در این زمان یک کف تیره‌رنگ بر روی قهوه تشکیل می‌شود. دقت داشته باشید که این کف در صورتی ایجاد می‌شود که حرارت گاز کم باشد. پس به هیچ عنوان شعله را زیاد نکنید تا این کف را از دست ندهید.

مرحله چهارم: سرو قهوه

پس از کف کردن قهوه در کناره‌های ظرف، قهوه‌جوش را از روی اجاق بردارید. قهوه را در فنجان بریزید و سرو کنید. دقت داشته باشید که قهوه نباید به مرحله جوش برسد و کف تمامی سطح قهوه را بپوشاند.

آموزش مراحل تهیه قهوه
آموزش مراحل تهیه قهوه

جوشیدن قهوه باعث تلخ شدن بیش از اندازه آن می‌شود و کف روی آن را نیز از بین می‌برد. اگر قهوه خود را با شیر میل می‌کنید، مقداری شیر به فنجان خود اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه فرانسه

تفاوت تهیه قهوه ترک با فرانسه در نوع آسیاب کردن قهوه است. قهوه ترک بسیار ریز و به صورت پودر است، اما قهوه فرانسه دانه‌های درشت‏تری دارد. برای درست کردن قهوه فرانسه از دستگاه فرنچ پرس استفاده می‎شود.

06
طرز تهیه قهوه فرانسه

یک قاشق غذاخوری قهوه را در فرنچ پرس بریزید و نصف فنجان آب جوش را به آرامی و به صورت دورانی به قهوه اضافه کنید تا همه‌ی قهوه خیس شود و کف کند. پس از 30 ثانیه قهوه را به آرامی هم بزنید. پس از گذشت 4 دقیقه قهوه شما آماده است. قهوه را در فنجان بریزید و در صورت تمایل شیر و شکر را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

برای تهیه قهوه اسپرسو به یک دستگاه اسپرسوساز یا موکاپات نیاز دارید. آب جوش را داخل مخزن موکاپات بریزید. فیلتر قهوه را بر روی مخزن قرار دهید و پودر قهوه را در آن بریزید. دقت داشته باشید که آب شما باید کاملا جوش باشد. سپس پارچ موکاپات را روی آن قرار دهید.  موکاپات را بر روی حرارت زیاد بگذارید و کمی صبر کنید تا عصاره قهوه از آن خارج شود. شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آب مخزن خالی شود. زمانی که دیگر عصاره قهوه از لوله پارچ خارج نشد، موکاپات را از روی شعله بردارید. در این مرحله شکر را اضافه کنید و قهوه را سرو نمایید.

نکات مهم در تهیه قهوه

  • برای تهیه قهوه، بهتر است از قهوه‌جوش‌های سنتی استفاده کنید. این قهوه‌جوش‌ها معمولا مسی هستند.
  • اگر قهوه خود را بدون شکر می‌خورید، باز هم به اندازه نصف قاشق چای‌خوری به آن شکر اضافه کنید. شکر تلخی بیش‌ از اندازه قهوه را می‌گیرد و طعم بهتری به آن می‌دهد.
  • برای داشتن کف روی قهوه، پودر قهوه را در آب کاملا سرد بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • برای تهیه قهوه ترک آن را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا فرصت کافی برای آزاد شدن عطر و روغن دانه‌های قهوه وجود داشته باشد و طعم آن بهتر شود.
  • برای داشتن قهوه‏ای خوش‌طعم و عطر بهتر است پس از برداشتن قهوه‌جوش از روی اجاق، 2 تا 3 ثانیه صبر کنید و دوباره آن را روی حرارت قرار دهید. این کار را سه بار تکرار کنید تا طعم قهوه بهتر شود. هربار­­­، کف ایجادشده بر روی قهوه را به آرامی با قاشق بردارید و در فنجان قهوه بریزید.
  • کافه‌ها در کنار قهوه ترک یک فنجان آب نیز قرار می‌دهند. ماده‎ای با نام اکسالات در قهوه وجود دارد که خوردن آب باعث دفع آن می‎گردد. علاوه بر این، نوشیدن آب پس از قهوه از تیرگی دندان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه قهوه اسپرسو اصل 1 فنجان

خواص قهوه

قهوه خواص بسیاری دارد که در این بخش به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • قهوه دارای انواع ویتامین B2­، B3 و B5  بوده و مواد معدنی چون منگنز و پتاسیم را نیز در خود دارد.
  • قهوه دارای ماده‌ای با نام کافئین است. این ماده انرژی شما را بالا می‌برد و احساس خستگی را برطرف می‌کند.
  • چربی‌سوزی یکی از خواص قهوه است. کافئین موجود در قهوه خاصیت چربی‌سوزی دارد و باعث لاغری می‌شود.
  • آلزایمر رایج‌ترین اختلال عملکرد مغزی است که متاسفانه هیچ درمانی ندارد. خبر خوب این‌ که نوشیدن قهوه تا 65 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داده و از زوال عقل پیشگیری می‌کند.
  • خطر ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان کبد و روده‌ی بزرگ، در افرادی که به صورت روزانه قهوه مصرف می‌کنند، پایین‌تر است.

از دیگر خواص قهوه می‌توان به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، محافظت در برابر نارسایی قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان، کاهش خطر ابتلا به نقرس در مردان، رفع تیرگی دور چشم و حفظ سلامت و زیبایی موها اشاره کرد. جهت آشنایی با خواص نوشیدنی ها پیشنهاد می شود مطالعه 30 دستور نوشیدنی مفید را در برنامه خود قرار دهید. طرز تهیه قهوه را کامل بیاموزید و از تهیه قهوه لذت ببرید.

سخن پایانی در طرز تهیه قهوه

امروز با طرز تهیه قهوه به روش اصل و بصورت کاملا حرفه ایی با شما بودیم . امیدواریم که با اجرای آن از طعم خوش این نوشیدنی در کنار عزیزانتان لذت ببرید. در ادامه از دستور طرز تهیه انواع دسر و ژله و طرز تهیه انواع غذاهای ملل و طرز تهیه انواع بستنی بسیار خواندنی هستند.

01
سخن پایانی در طرز تهیه قهوه

سعی کنید این طرز تهیه قهوه را کامل بیاموزید و از نوشیدن آن لذت ببرید. تهیه قهوه واقعا دلچسب و هنرمندانه است. هر چه بیشتر در تهیه قهوه تجربه بدست بیاورید باز هم کم است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه قهوه ساده فوری خوشمزه 2 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
02

طرز تهیه قهوه اصل دستور اصل قهوه ترک حرفه ایی دستور تهیه قهوه فرانسوی دم کردن قهوه لایت اس‍پرسو قهوه عربی طرز تهیه قهوه با گاز قهوه جوش مسی قهوه با شیر موکاپات

نوع: نوشیدنی گرم

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: تهیه قهوه

بازده دستورالعمل: 2

کالری: 30

زمان آماده سازی: PT0H02M

زمان پخت و پز: PT0H04M

زمان کل: PT0H06M

اجزاء دستورالعمل:

  • قهوه یک قاشق غذاخوری
  • آب جوشیده نصف فنجان
  • شیر و شکر در صورت تمایل

راهنمای دستورالعمل: امروز با طرز تهیه قهوه با دستور اصل و بصورت کاملا حرفه ایی در خدمت شما بودیم . امیدمان این است که در کنار عزیزانتان لحظات خوشی را سپری کرده و از طعم دلپذیر قهوه لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *