سبد خرید
طرز تهیه مربا زعفران مجلسی 5 نفره

طرز تهیه مربا زعفران مجلسی 5 نفره

با درود فراوان به شما همراهان همیشگی وان تاچ فود. امروز با طرز تهیه مربا زعفران مجلسی که یک نوع مربا خاص و ممتاز است در خدمت شما هستیم. امید ما در مجموعه وان تاچ فود این است که بتوانیم با ارایه دستور های بی نظیر و تشویق شما عزیزان به تهیه آن ها لحظات خوشی را برای شما رقم بزنیم. در ادامه با شرح مربا زعفران با ما همراه باشید.

معرفی مربا زعفران

از معروف ترین و شناخته شده ترین مصارف زعفران رنگ، عطر و طعم دادن به مواد غذایی می باشد و پرمصرف ترین و گرانقیمت ترین قسمت گل زعفران، پرچم قرمز رنگ آن می باشد.

زعفران گلی است که از تمام قسمت‌های آن می توان استفاده کرد به عبارتی هم از پرچم های قرمز رنگ آن و هم از گلبرگ های آن م ‌توان استفاده کرد. از پرچم های آن می توان در رنگ دادن به غذا و از گلبرگ های آن می توان مربا و یا دمنوش های مختلف تهیه کرد. معمولاً فصل برداشت گل های زعفران فصل پاییز می باشد که کشاورزان از هفته اول آبان ماه مشغول به چیدن آنها می شوند.

دوره آنلاین آموزش دمنوش
دوره آنلاین آموزش دمنوش

بعد از چیدن گل های زعفران پرچم های قرمز رنگ آن را جدا می کنند و می گذارند خشک شود و معمولا گلبرگ های آن را دور می ریزند ولی می‌توان از بخش گلبرگ های آن نیز استفاده بهینه کرد. همچنین از گلبرگ های زعفران در صنایع مختلفی مانند صنایع لوازم آرایشی و صنایع رنگ سازی استفاده می شود.

تاریخچه مربا زعفران

استفاده از زعفران توسط انسان‌ها دارای قدمت تاریخی بیش از ۳۵۰۰ سال دارد. نام دیگر زعفران در قدیم زه پران و یا زاپران  بوده است که به عنوان ادویه برای رنگ و طعم دادن به غذا استفاده می شده و پرچم یا به عبارتی کلاله خشک شده آن جزو گران قیمت ترین مواد موجود در جهان بوده و است.

خاستگاه زعفران مربوط به آسیای جنوب غربی می باشد که بعد از آن برای اولین بار در یونان نیز کشت شد. ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به حساب می‌آید و حدود نه دهم زعفران جهان در کشور ایران تولید می شود.

مردم ایران قدیم باعث آشنایی مردم جهان با زعفران شدند.  روش کار آنها به این صورت بود که زعفران را به نقاط مختلف جهان از جمله چین، یونان و کشورهای عربی و روم می فرستادند. در کتاب‌های قدیمی آمده است که مبدا اصلی و خاستگاه اصلی زعفران در ایران شهر همدان می باشد.

در زمان هخامنشیان نیز به دلیل تولید زیاد زعفران در ایران، مصرف روزانه دربار حدود یک کیلوگرم زعفران بود. پر و پا قرص ترین مشتریان زعفران ایران در زمان های قدیم یونان و چین بوده است.

جدول زمانبندی طرز تهیه مربا زعفران

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 1 ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 5 نفر
مقدار سرو 1 ظرف مربا خوری

مواد اولیه برای طرز تهیه مربا زعفران

  • گلبرگ زعفران: 300 گرم
  • شکر سفید: 200 گرم
  • زعفران: به مقدار لازم

آموزش طرز تهیه مربا زعفران

اکثر مرباها را قبل از مصرف می بایست آماده کرد که این مراحل شامل شستشو، خرد کردن، افزودن شکر، مخلوط کردن، سرد یا گرم کردن، پختن و غیره می باشد که بیشتر این کارها در آشپزخانه انجام می گیرد.

طرز تهیه مربا زعفران

مرحله اول

حتما بخوانید
طرز تهیه پنکیک پنیر و لیمو 6 نفره

در ابتدا جهت تهیه مربا زعفران گلبرگ های بنفش رنگ زعفران را پاک می کنیم و آشغال، چوب و سنگ ریزه های موجود در آن را از آن جدا می کنیم. سپس گلبرگ ها را درون آبکشی می ریزیم و زیر شیر آب گرفته و آن را به خوبی می شوریم تا کلیه گرد و خاک روی گلبرگ های زعفران از بین برود و گلبرگ ها کاملاً شسته شود.

مرحله دوم

در مرحله دوم طرز تهیه مربا زعفران، درون یک قابلمه مقداری آب می ریزیم و آن را روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله گاز را روشن می کنیم و گلبرگ های بنفش زعفران را داخل قابلمه می ریزیم و می گذاریم حدود یک تا دو دقیقه درون آب بجوشد سپس زیر گاز را خاموش می کنیم.

زعفران 03
طرز تهیه مربا زعفران

محتوای درون قابلمه را درون آبکش می ریزیم و آبکش محتوی گلبرگ زعفران را زیر شیر آب می گیریم سپس مجدداً و قابلمه را از آب پر می کنیم و روی اجاق گاز قرار می دهیم و شعله زیر قابلمه را روشن می کنیم و گلبرگ ها را مجدداً داخل قابلمه می ریزیم.

می گذاریم حدود یک تا دو دقیقه درون آب بجوشد سپس زیر گاز را خاموش می کنیم و محتوای درون قابلمه را درون آبکش می ریزیم و آبکش محتوی گلبرگ زعفران را زیر شیر آب می گیریم. این کار برای این انجام می‌شود تا تلخی گلبرگ زعفران از آن گرفته شود.

مرحله سوم

در مرحله سوم تهیه مربا زعفران، درون قابلمه مقداری آب می ریزیم و سپس شکر را نیز به درون محتوای قابلمه اضافه می کنیم و می گذاریم تا آنقدر محتوای درون قابلمه بجوشد تا به قوام مورد نظر برسد. پس از آنکه محتوای درون قابلمه به غلظت مورد نظر رسید در انتها به آن گلبرگهای بنفش رنگ زعفرانی که در آبکش بود را اضافه می کنیم.

مقداری زعفران ساییده شده نیز به آن اضافه می کنیم و به هم می زنیم سپس شعله زیر قابلمه را خاموش می کنیم و می گذاریم تا مربا به صورت کامل سرد شود بعد از آن محتویات داخل قابلمه را درون شیشه های تمیزی می ریزیم و درب آن را محکم می بندیم و درون یخچال قرار می دهیم.

امیدواریم با مواد و وسایل موجود در بازار از تهیه مربا زعفران در منزل مطابق دستورالعمل بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن در وعده صبحانه لذت ببرید. نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه مربا زعفران

در تهیه هر نوع غذا و خوراکی نکات ریزی نهفته است که فقط در اثر ممارست، داشتن مهارت و کسب تجربه حاصل می گردد. در اینجا ما علاوه بر آموزش طرز تهیه مربا زعفران به بیان نکات مهم و کاربردی در تهیه آن می پردازیم که می بایست به آنها توجه کرد در غیر این صورت مربا زعفران تهیه شده از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • برای ماندگاری بیشتر مربا زعفران باید ظرف نگهداری آن فاقد هر گونه زنگ زدگی، رطوبت و یا چربی باشد.
  • ظرفی که درون آن مربا زعفران را می‌خواهیم بریزیم به هیچ عنوان نباید یک قطره آب درونش باشد باید کاملاً خشک باشد در غیر این صورت مربا زعفران کپک می زند.
  • برای آنکه مربا زعفران کپک نزند می توان چند قطره آبلیمو پس از آنکه مربا روی گاز در حال جوشیدن است به آن اضافه نماییم.
  • برای تهیه مربا زعفران اگر از قابلمه مسی استفاده نمایید طعم مربا زعفران خوشمزه تر می شود.
  • برای تهیه مربا زعفران اگر گلبرگ های زعفران مربوط به همان سال باشد مربا خوشمزه تر می شود.
  • برای تهیه مربا گل زعفران اگر شعله گاز زیاد باشد گلبرگ های زعفران سیاه می شود و رنگ مربا زعفران تیره رنگ خواهد شد.
حتما بخوانید
طرز تهیه ارده کنجد خانگی مقوی خوشمزه 4 نفره

خواص مربا زعفران

مواد اولیه مصرف شده برای تهیه هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم می بایست بین میزان دریافت غذا و فعالیت های روزانه تعادل ایجاد نمود.

در کنار خوردن غذای سالم، فعالیت ورزشی داشت زیرا سلامتی ثروتی است که می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت و زندگی خانواده داشته باشد.غذای سالم بدن را قوی و از بیماری ها دور نگه داشته و ذهن و بدن را بهبود می بخشد. در ادامه این مطلب به برخی از خواص مربا زعفران اشاره می نماییم.

زعفران 01
خواص مربا زعفران

امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند.همان گونه که قبل تر گفته شد در طرز تهیه مربا زعفران مواد مختلفی استفاده شده است. لازم به ذکر است خواص زیر عمدتا به خاطر وجود زعفران موجود در مربا زعفران می باشد.

  • به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان زیاد، در سلامت قلب بسیار موثر می باشد همچنین به دلیل همان مواد آنتی اکسیدان خاصیت ضد رادیکال های آزاد را نیز دارد. لازم به ذکر است که رادیکال های آزاد برای قلب انسان مضر می باشد.
  • به دلیل وجود موادی مانند آنتوسیانین باعث ایجاد شادی و نشاط شده و مانع از اختلالات عصبی و ایجاد افسردگی در افراد می شود.
  • این ماده به عنوان یک آرام بخش نیز عمل می نماید.
  • باعث کاهش انقباضات عضلانی و رگ های خونی و همچنین کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون می شود.

سخن پایانی

مربا زعفران یکی از خاصترین مرباهاست. در این مقاله آموزش مربا زعفران مجلسی  خانگی را برایتان آموزش داده ایم. شما با مطالعه مطلب بالا کاملا می توانید یک مربا زعفران خوشمزه را برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا دسر بینظیر را با مربایزعفران تهیه کنید. همینطور مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه مربا زعفران مجلسی 5 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
زعفران 02

طرز تهیه مربا زعفران مجلسی همه چیز درباره زعفران طرز تهیه شربت زعفران با بهترین روش تهیه دستور تهیه مربا زعفران خواص دارویی زعفران مربای گلبرگ زعفران و شربت

نوع: مربا

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: مربا زعفران

بازده دستورالعمل: ۵

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • گلبرگ زعفران: 300 گرم
  • شکر سفید: 200 گرم
  • زعفران: به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه مربا زعفران خوشمزه را برای شما عزیزان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه دستور پخت مربای زعفران یک مربای بینظیر را در منزل برای عزیزان خود طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *