سبد خرید
طرز تهیه نون خامه ای خوشمزه 20 عددی

طرز تهیه نون خامه ای خوشمزه 20 عددی

طرز تهیه نون خامه ای حرفه ای را با بهترین و کاملترین روش برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه نون خامه ای بهترین نون خامه ای را در منزل خودتان تهیه کنید.

معرفی نون خامه ای

نون خامه ای، یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع شیرینی‌هاست. این شیرینی، حالتی توپی شکل دارد و از نوعی خمیر پفی تهیه می‌شود. پس از پخت، داخل نان با خامه، کرم کاستارد یا بستنی پر می‌گردد. در برخی مواقع نیز از شکلات آب‌شده، پودر قند یا کارامل برای لایه بیرونی نون خامه ای استفاده می‌شود که ظاهری زیباتر و مزه‌ای متفاوت‌ به آن می‌دهد. نون خامه ای که با عنوان شیرینی نارنجکی نیز شناخته می‌شود، پخت ساده‌ای دارد و درست کردن آن چندان سخت نیست.

خامه ای 04
معرفی نون خامه ای

کافیست دستور تهیه نون خامه ای را یاد بگیرید و با چند نکته مهم آشنا شوید تا بتوانید بهترین و خوشمزه‌ترین نون خامه ای‌ها را در خانه خود درست کنید. می‎توانید در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و جشن‌ها این شیرینی را تهیه کنید و یک پذیرایی بی‌نظیر از مهمانان خود داشته باشید. بچه‌ها نیز عاشق این شیرینی هستند. اگر طرز تهیه نون خامه ای را یاد بگیرید می‌توانید یک میان‌وعده‌ی خوشمزه با مواد اولیه تازه و سالم تهیه کنید و با این کار بچه‌ها را نیز خوشحال نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه نون خامه ای آشنا شوید.

تاریخچه نون خامه ای

نون خامه ای یک شیرینی قدیمی است که قدمت آن به حدود 500 سال پیش برمی‌‌گردد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، نون خامه ای برای اولین بار در شمال ایتالیا تهیه شد. در آن زمان این شیرینی بافتی شبیه به یک نان داشت. در قرن 16 میلادی،  کاترین دی مدینی با شاه هنری دوم، شاه فرانسه، ازدواج کرد و سرآشپزهایش را از ایتالیا با خود به فرانسه برد. سرآشپزهای ایتالیایی نون خامه ای را در فرانسه نیز پختند. البته در آن زمان  نون خامه ای مشهور نبود و تنها در آشپزخانه دربار پخت میشد.

خامه ای 01
تاریخچه نون خامه ای

آنتونین کرمه، اولین سرآشپزی بود که نان خامه‌ای را وارد صنعت شیرینی‌سازی نمود و اسم آن را بر روی زبان‌ها انداخت. آنتونین نوعی نان تهیه می‌کرد که درون آن با خامه پر میشد و قسمت بیرونی آن نیز آغشته به کارامل گرم بود. این شیرینی خیلی زود جای خود را در میان فرانسوی‌ها باز نمود و بین مردم محبوب شد. فرانسوی‌ها نان خامه‌ای را به عنوان کیک عروسی خود انتخاب می‎کردند و آن را بسیار دوست داشتند.

تا جایی که دوم ژانویه را با عنوان روز ملی نان خامه‌ای در فرانسه نام‌گذاری کردند. با توجه به موارد عنوان شده، برخی از افراد نان خامه‌ای را مربوط به شمال ایتالیا می‌دانند و تعدادی دیگر نیز آن را به عنوان یک شیرینی فرانسوی می‌شناسند. به هر حال، این شیرینی خوشمزه امروزه به عنوان محبوب‌ترین شیرینی دنیا مطرح بوده و در کشورهای مختلف، از جمله ایران، طرفداران زیادی دارد.

زمانبندی در طرز تهیه نون خامه ای

جدول زمان‌بندی
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان طبخ 30 دقیقه
زمان کل 70  دقیقه

مواد لازم در طرز تهیه نون خامه ای (برای تهیه 20 عدد)

  • آرد سفید                ۱ پیمانه
  • آب                        ۱ پیمانه
  • تخم مرغ                 ۴ عدد
  • شکر                      ۱ قاشق غذاخوری
  • کره                        ۵۰ گرم
  • وانیل                      یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر             یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • خامه قنادی              ۳۰۰ گرم

مراحل انجام کار در تهیه نون خامه ای

مرحله اول: ترکیب مواد

در مرحله اول، کره، شکر و آب را در یک قابلمه ریخته  و بر روی اجاق با حرارت بالا قرار می‌دهیم. مواد را مرتب هم می‌زنیم تا شکر کاملا حل شود و ترکیب  یک‌دستی به وجود آید. این کار را تا زمانی که آب به جوش آید، ادامه می‌دهیم. سپس حرارت را کم می‌کنیم.

 مرحله دوم: اضافه کردن آرد

پس از این‌که شعله اجاق را کم کردیم، آرد را به مواد اضافه می‌کنیم و ترکیب ایجاد شده را به مدت 2 تا 3 دقیقه هم می‌زنیم تا مواد به شکل خمیری درآید. دقت داشته باشید که در حین اضافه کردن آرد و ایجاد خمیر، حرارت اجاق نباید زیاد باشد. حرارت زیاد ممکن است باعث ترک خوردن شیرینی‌ها شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه حلوای هویج آسان مجلسی 6 نفر

مرحله سوم: اضافه کردن تخم‌مرغ

خمیر آماده شده را در ظرف دیگری می‌ریزیم و کمی ورز می‌دهیم تا ولرم شود. سپس تخم‌مرغ‎ها را دانه به دانه به آن اضافه می‌کنیم. ابتدا یک تخم‌مرغ را اضافه می‌کنیم و به مدت یک دقیقه با هم‌زن می‎زنیم تا ترکیب کاملا صاف و یک‏دست شود. سپس تخم‌مرغ بعدی را اضافه می‌کنیم. این کار را تا شکستن آخرین تخم‌مرغ تکرار می‏کنیم.

مرحله پنجم: آماده‌سازی مایه شیرینی

در انتها بکینگ پودر و وانیل را به ترکیب اضافه کرده و هم می‌زنیم. دقت داشته باشید که در این مرحله نباید مایه را زیاد هم بزنید. این کار را در حدی انجام دهید که بکینگ پودر و وانیل با مواد دیگر مخلوط گردد.

مرحله ششم: روشن کردن فر

قبل از این‌که شیرینی‌ها را شکل دهید، فر را روشن کنید تا گرم شود. حرارت فر را روی  200 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

مرحله هفتم: فرم دادن شیرینی

برای شکل دادن نون خامه ای از یک قیف و ماسوره شکوفه‌ای استفاده کنید.  کف سینی فر یک کاغذ روغنی پهن کنید و نون خامه ای‌ها را به طور مرتب و با فاصله با قیف بر روی کاغذ قرار دهید.

مرحله هفتم: پخت نون خامه ای

سینی را به مدت 30 دقیقه درون فر گرم شده قرار دهید تا زیر نون خامه ای‌ها رنگ بگیرد و طلایی شود. سپس گریل را روشن کنید تا روی نان‌ها نیز کمی طلایی شود. سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا نون خامه ای‌ها سرد شوند.

مرحله هشتم: پر کردن نون خامه ای

برای پر کردن نون‌  خامه‌ای از خامه قنادی استفاده می‌کنیم.  خامه را با هم‌زن خوب بزنید تا پف کند. خامه حجیم شده را در قیف بریزید و یک ماسوره بلند بر روی آن نصب کنید. سر ماسوره را از زیر نان وارد کرده و داخل نان را با خامه پر کنید.

نون خامه ای‌های شما آماده است. آن‌ها را در یک ظرف بچینید و در کنار یک نوشیدنی داغ سرو کنید. می‌توانید از سس شکلات، پودر پسته، پودر نارگیل و … برای تزئین نون خامه ای‌ها استفاده نمایید.

طرز تهیه نون خامه ای بدون فر

اگر فر ندارید، می‌توانید از قابلمه برای تهیه نون خامه ای استفاده کنید. یک قابلمه را بر روی شعله پخش‌کن قرار دهید و درب آن را نیز با دم‌کنی بپوشانید. اجازه دهید تا قابلمه به خوبی گرم شود. یک سینی کوچک انتخاب کنید و سطح آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.  دقت داشته باشید که سینی شما باید درون قابلمه جا شود. مایه شیرینی را در قیف بریزید و شیرینی‌ها را با ماسوره شکوفه‌ای بر روی کاغذ بگذارید.

طرز تهیه نون خامه ای بدون فر
طرز تهیه نون خامه ای بدون فر

پس از این‌که قابلمه گرم شد، سینی را درون آن قرار داده و درب قابلمه را ببندید.  30 دقیقه صبر کنید تا شیرینی‌ها پف کند و رنگ آن نیز طلایی شود. سپس زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا سرد شود. دقت داشته باشید تا قبل از خنک شدن قابلمه، درب آن را به هیچ عنوان باز نکنید. پس از سرد شدن قابلمه، شیرینی‌ها را خارج کنید و درون آن‌ها را با خامه قنادی زده شده پر کنید.

نکات مهم در تهیه نون خامه ای

  • برای پخت بهتر نون خامه ای‌ها و ترد شدن آن‌ها، قبل از اضافه کردن آرد، دوبار آن را الک کنید.
  • دقت داشته باشید که خمیر نون خامه ای نباید به مدت طولانی بر روی حرارت بماند. پس از ترکیب شدن آرد، آن را از روی حرارت بردارید و با یک قاشق خمیر را باز کنید تا زودتر خنک شود.
  • در حین پخت نون خامه ای، به هیج عنوان درب فر یا درب قابلمه را باز و بسته نکنید. باز کردن درب فر باعث خوابیدن پف نان‌ها می‌شود.
  • زمانی که مایه را با ماسوره‌ی شکوفه‌ای بر روی سینی گذاشتید، نوک آن‌ها ‌را با انگشت خیس کمی فشار دهید تا تیزی شکوفه‌ها کمتر شود. با این کار از سوختن برجستگی نون خامه ای‌ها جلوگیری می‌کنید.
  • پس از این‌که نون خامه ای‌ها را از فر خارج کردید، با یک خلال دندان سوراخی در آن‌ها ایجاد کنید. این کار باعث خارج شدن بخار داخل شیرینی شده و از خمیر شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • اگر نون خامه ای‌ها را در فر می‌پزید، در ابتدا دما را بر روی 220 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و پس از 15 دقیقه درجه را برای روی 180 بگذارید. دمای کمتر باعث می‎شود تا نون خامه ای‌ها کاملا بپزد و مغزپخت شود.
حتما بخوانید
طرز تهیه ژله تخم مرغی نیمرو برای 3 نفر

خواص نون خامه ای

این شیرینی یکی از خوشمزه‏ترین شیرینی‌های دنیاست. این شیرینی خوشمزه کالری بسیار بالایی دارد و سرشار از قند و چربی است. بنابراین، خوردن این شیرینی نه تنها فایده‌ای برای انسان ندارد، بلکه باعث چاقی و اضافه وزن شده و مضراتی را نیز به دنبال دارد. هر دانه شرینی خامه‌ای با وزن حدود 100 گرم، 500 کالری دارد. این میزان کالری احتمال بروز چاقی را افزایش داده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد.

البته از این شیرینی خوشمزه به راحتی نمی‌توان گذشت. اگر قصد خوردن نون خامه ای را دارید، دقت داشته باشید که آن را به اندازه مصرف کنید تا از افزایش میزان کالری، جلوگیری کنید. می‌توانید ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشید تا در صورت خوردن نون خامه ای، میزان کالری اضافی را از طریق ورزش مصرف کنید. برای سوزاندن 100 کالری، باید حدود 26 دقیقه پیاده‎روی کنید. می‌توانید به جای آن 9 دقیقه بدوید یا طناب بزنید.

شیرینی خامه ای به غیر از کالری بسیار بالا، دارای مقادیر زیادی قند و چربی‌های بد خون نیز می‌باشد. چربی بالا باعث انسداد عروق شده و خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.  بنابراین، برای این‌که دچار مشکلاتی چون اضافه وزن نشوید و از سلامتی خود نیز مراقبت کنید، نون خامه ای را به اندازه مصرف کنید و این اعتدال را در مصرف دیگر شیرینی‌ها نیز داشته باشید.

سخن پایانی نون خامه ای

امیدواریم از آموزش و این شیرینی نون خامه ای خوشمزه لذت برده باشید و بتوانید شیرینی های زیبا و خوشمزه نظیر نون خامه ای را در منزل تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

اگر تصمیم به پخت این شیرینی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید.

آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه بینظیر را با این کیک خوشمزه تهیه کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه نون خامه ای خوشمزه 20 عددی - آموزش آنلاین آشپزی
خامه ای 02

طرز تهیه نون خامه ای حرفه ای را با بهترین و کاملترین روش برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه نون خامه ای بهترین نون خامه ای ساده فوری

نوع: شیرینی و دسر

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: نون خامه ای

بازده دستورالعمل: 20

کالری: 450

زمان آماده سازی: PT0H40M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT1H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد سفید ۱ پیمانه
  • آب ۱ پیمانه
  • تخم مرغ 4 عدد
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • وانیل یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • بکینگ پودر یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • خامه قنادی ۳۰۰ گرم

راهنمای دستورالعمل: آموزش و طرز تهیه نون خامه ای اصل و حرفه ای را برایتان قرار داده ایم. شما می توانید با مطالعه این رسپی یک شیرینی خامه ای خوشمزه را برای خود و عزیزانتان تهیه نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *