سبد خرید
طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره

درود بر شما عزیزان و همراهان همیشگی. امروز با طرز تهیه یک در در خدمت شما هستیم که طعم متفاوتی دارد. هویج‌ پلو را امروز با هم طرز پخت آن را مرور کرده و به شما ایمان داریم که با طی گام به گام مراحل آن و استفاده از مواد اولیه مرغوب بهترین هویج‌ پلو ممکن را برای عزیزانتان طبخ خواهید نمود.

معرفی هویج پلو

یکی از غذاهای قدیمی و سنتی شهر شیراز هویج‌ پلو می باشد که از ترکیب برنج، هویج، شکر، زرشک، مرغ، خلال بادام و پسته و زعفران دم کرده تهیه می شود. این غذا مانند آلبالو پلو طعم شیرینی دارد و آن را در هر کدام از شهرهای ایران به روش های مختلفی طبخ می کنند. شما می توانید هویج پلو را همراه با گوشت مرغ یا گوشت گوسفندی و یا بدون گوشت نیز طبخ کنید.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

همچنین می توانید برای تزئین غذای خود، از زرشک و کشمش استفاده کنید تا ظاهر رنگی و مجلسی ای به غذا بدهید. هویج پلو به دلیل وجود هویج و شکر طعم شیرینی دارد که شما می توانید میزان شیرین بودن غذا را طبق ذائقه خود کم یا زیاد کنید.هویج پلو به دلیل وجود هویج و مرغ، دارای رنگ و ظاهر اشتها آوری می باشد، که شما می توانید از این غذا به عنوان یک غذای مجلسی در مهمانی ها، مراسمات و مجالس خود استفاده کنید.

طبق مواد گفته شده در دستور زیر، شما می توانید برای ۴ نفر یک هویج پلو بسیار خوشمزه در خانه تهیه نمایید. در ادامه طرز تهیه این غذای پرطرفدار را به صورت کامل همراه با نکات لازم خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه هویج پلو

هویج پلو ازمجموعه غذاهای استان فارس است و در دسته پلو مخلوط قرار می گیرد. هویج پلو را معمولا با هویج فرنگی که رنگ تیره ایی دارد تهیه می کنند که پلو ظاهری خوشرنگ تری داشته باشد.

پلو 03
تاریخچه هویج پلو

از انواع هویج پلو می توان به هویج پلو شیرازی، اصفهانی و هویج پلو تبریزی اشاره نمود .

جدول زمانبندی طرز تهیه هویج پلو

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 105 دقیقه
تعداد سرو 4  نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه هویج پلو

  • 500 گرم گوشت مرغ
  • 3 پیمانه برنج
  • 3/1 پیمانه شکر
  • 2/1 پیمانه زرشک
  • 6 عدد هویج
  • 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • 1 قاشق سوپ خوری آبلیمو
  • 2 عدد پیاز
  • 4/1 پیمانه خلال بادام
  • 4/1 پیمانه خلال پسته
  • 4/1 پیمانه خلال پوست پرتقال
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک و پودر زعفران به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه هویج پلو

مرحله اول

در مرحله اول، ابتدا یک عدد پیاز را همراه هویج ها خوب شسته و پوست آن ها را بگیرید. با کمک یک چاقوی تیز پیاز را نگینی خرد کرده و کنار بگذارید. هویج ها را با رنده درشت رنده کنید تا کاملاً یکدست شوند. در یک لیوان کمی گلاب ریخته و خلال های بادام را داخل آن قرار دهید تا کمی نرم شوند و عطر بگیرند.

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب را تا نیمه با آب پر کرده و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب کاملاً جوش بیاید. پیاز باقی مانده را شسته و از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و آن را به همراه مرغ و کمی پودر زعفران به قابلمه بیفزایید. زمانی که آب جوش آمد، کف‌های شکل گرفته روی آب را با کمک یک قاشق خارج کنید. سپس حرارت را کم کرده و اجازه دهید مرغ به خوبی پخته شود. زمانی که مرغ پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و با کمک یک چاقو مرغ ها را خرد کنید.

مرحله سوم

یک تابه مناسب را همراه کمی روغن روی حرارت قرار داده، سپس پیاز های نگینی شده را داخل آن بریزید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ و شفاف شوند. مرغ های خرد شده را به تابه اضافه کرده و همراه پیاز تفت دهید. وقتی که مرغ ها سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. در همان تابه هویج های خرد شده را همراه با پیاز تفت دهید و صبر کنید تا آب هویج کاملا گرفته شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ ورمیشل مجلسی 4 نفره با فیلم
پلو 04
آموزش مراحل در طرز تهیه هویج پلو

سپس یک قاشق سوپ خوری آبلیمو را همراه زعفران دم کرده، زرشک و شکر به هویج اضافه کرده و بعد از چند دقیقه هم زدن آن را از روی حرارت بردارید. زمانی که تابه را از روی حرارت برداشتید، خلال بادام را آبکش کرده و همراه خلال پسته، خلال پوست پرتقال و مخلوط مرغ و پیاز داغ به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا تمام مواد با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله چهارم

برنجی را که همراه نمک و آب از چند ساعت قبل خیس کرده اید، آبکش کرده و داخل یک قابلمه بریزید. سپس 4 الی 5 پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب جوش بیاید و برنج شروع به جوشیدن کند. زمانی که برنج نیم پز شد، آن را آبکش کرده و کف قابلمه را با ته دیگ مورد نظر پر کنید.

برنج را همراه با مایه هویج پلو به صورت لایه لایه داخل قابلمه ریخته و این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. در قابلمه را همراه با یک دمکنی بسته و آن را روی حرارت کم قرار دهید تا هویج پلو به مدت ۴۵ الی ۶۰ دقیقه به خوبی پخته شود. سپس غذا را به ظرف سرو موردنظر منتقل کرده و آن را میل کنید.

نکات مهم در طرز تهیه هویج پلو

توجه داشته باشید زمانی که زرشک را به تابه اضافه می کنید، مواد را باید به صورت مداوم هم بزنید؛ زیرا زرشک زود می سوزد.

  • شما می توانید از ته چین ماست به عنوان ته دیگ هویج پلو نیز استفاده کنید. برای این کار در یک کاسه نصف پیمانه ماست، نصف پیمانه آب جوش، دو عدد زرده تخم مرغ و کمی روغن را با یکدیگر مخلوط کنید و در آخر کمی به آن زعفران دم کرده اضافه کنید.
  • زمانی که مواد خوب یک دست شدند، مقدار کمی از برنج آبکش شده را به مواد اضافه کنید و مواد ته چین را به قابلمه اضافه کنید. صبر کنید تا ته چین کمی خودش را بگیرد، سپس باقی مواد را طبق دستور گفته شده داخل قابلمه بریزید.
  • اضافه کردن آبلیمو به هویج باعث جلوگیری از تیره شدن هویج ها هنگام پخت می شود.
  • میزان شکر قابل استفاده در این غذا کاملاً بسته به ذائقه شما دارد و می توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید.
  • شما می توانید برای اینکه هویج پلو شما مجلسی تر باشد، برنج را به صورت جداگانه پخته و سپس آن را داخل ظرف سرو مورد نظر بریزید و با مواد هویج پلو تزئین کنید.
  • اگر طرفدار غذاهای شیرین نیستید، می توانید در تهیه مواد هویج‌ پلو کمی رب انار به آن اضافه کنید تا طعم غذا کمی ملس شود.
  • شما می توانید به جای مرغ از گوشت چرخ کرده نیز در تهیه این غذا استفاده کنید. به این صورت که گوشت ها را به صورت کوفته قلقلی های کوچک در آورده و آن را سرخ کنید. سپس در کنار برنج، آن را همراه با باقی مواد سرو کنید.
  • بهتر است برای پخت هویج پلو از ران مرغ استفاده کنید.
  • برای اینکه هویج پلو شما بسیار لذیذ تر شود، می توانید کمی کره ذوب شده یا روغن کرمانشاهی را در مرحله آخر پخت روی برنج بریزید.

خواص هویج پلو

هویج پلو سرشار از کلسیم می باشد که در رشد استخوان ها و سلامت دندان ها در کودکان و بانوان بسیار موثر است.

هویج پلو سرشار از کربوهیدرات مفید برای بدن است که مصرف آن باعث افزایش سوخت و ساز بدن می ‌شود و انرژی مورد نیاز فرد در طول روز را تامین می‌ کند.

ویتامین K موجود در هویج پلو، باعث ترمیم استخوان ها، تقویت استخوان ها، جلوگیری از لخته شدن خون در بدن و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ مرغ مجلسی خوشمزه 4 نفره

هویج پلو سرشار از فیبر می باشد که مصرف این فیبر باعث جلوگیری از بیماری های قلبی، تقویت سلول‌های روده و در نهایت بهبود عملکرد روده ها می شوند.

هویج پلو سرشار از ویتامین و مواد مغذی برای بدن است که مصرف آن به تمام سنین توصیه می شود و از جمله خواص آن می توان به بهبود سریع تر زخم ها، جلوگیری از سکته مغزی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، رشد و سلامت جنین، سلامت لثه و دندان، درمان ریزش مو، تقویت ناخن ها، تقویت بینایی، جلوگیری از بروز انواع بیماری ها، کاهش خطر سکته مغزی، درمان بیماری های پوستی، درمان عفونت ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل فشار خون اشاره کرد.

خواص هویج پلو
خواص هویج پلو

هویج پلو غذایی سرشار از پروتئین می باشد که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، تامین انرژی مورد نیاز فرد برای طول روز و ساخت عضله می شود. به همین دلیل مصرف آن به افراد ورزشکار، سالمندان و کودکان در حال رشد به شدت توصیه می شود. همچنین مصرف این غذا تاثیر بسیار زیادی در تقویت بینایی و جلوگیری از ابتلا به آب مروارید دارد.

گوشت مرغ یک منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B6، فولات، نیاسین، تیامین، ویتامین B12، ویتامین A ، ویتامین E و ویتامین K می باشد که از جمله خواص گوشت مرغ می‌ توان به کاهش کلسترول خون، درمان پوسته پوسته شدن و خشکی لب، عضله سازی بدن، تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت دندان ها و استخوان ها، جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، جلوگیری از بیماری های قلبی، کنترل فشار خون، جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش وزن، افزایش سوخت و ساز بدن، تقویت سیستم گوارش و کاهش استرس اشاره کرد.

برنج دارای نوعی فیبر نامحلول است که از بدن در برابر ابتلا به بیماری سرطان، بخصوص سرطان روده بزرگ مراقبت می کند.

سخن پایانی

طرز تهیه هویج پلو را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز هویج پلو را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک هویج پلو مجلسی را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 02

آموزش طرز تهیه هویج پلو مجلسی خوشمزه دستور پخت هویجپلو با زرشک شیرازی اصفهانی تبریزی دانلود طرز تهیه هویج پلو با مرغ ساده دونفره خوشمزه فوری با گوشت شیرین پلو

نوع: مخلوط پلو

سبک آشپزی: ایرانی محلی

کلمات کلیدی: هویچ پلو

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT1H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 500 گرم گوشت مرغ
  • 3 پیمانه برنج
  • 3/1 پیمانه شکر
  • 2/1 پیمانه زرشک
  • 6 عدد هویج
  • 2 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
  • 1 قاشق سوپ خوری آبلیمو
  • 2 عدد پیاز
  • 4/1 پیمانه خلال بادام
  • 4/1 پیمانه خلال پسته
  • 4/1 پیمانه خلال پوست پرتقال
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک و پودر زعفران به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه هویج پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه هویج پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *