سبد خرید
طرز تهیه کارنی یاریک ترکی لذیذ 6 نفره

طرز تهیه کارنی یاریک ترکی لذیذ 6 نفره

با درود به همراهان جان. کارنی یاریک یا بادمجان شکم‌پر، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی کشور ترکیه است که امروز تصمیم داریم با هم آن را مرور کرده تا شما بتوانید کارنی یاریک را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. همراه ما باشید.

طرز تهیه کارنی یاریک ترکی

کارنی یاریک (karnıyarık) یا بادمجان شکم‌پر، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی کشور ترکیه است. اگر به استانبول سفر کنید، نام این غذا را در منوی بسیاری از رستوان‌های این شهر می‌بینید. برای تهیه کارنی یاریک بادمجان را سرخ یا کبابی کرده و داخل آن ‌را با سس گوشت و سبزیجاتی چون گوجه‌فرنگی و فلفل سبز پر می‎کنند.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

این غذا به همراه برنج سرو می‎شود و به عنوان غذای اصلی بر روی سفره قرار می‎گیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه کارنی یاریک را یاد بگیرید.

تاریخچه کارنی یاریک

بادمجان برای اولین بار در مناطقی از هند و پاکستان دیده شد و از آن‌جا به سمت غرب خاورمیانه انتقال پیدا کرد و به مصر و شمال ترکیه رسید. بر اساس آن‌چه در تاریخ آمده است، بادمجان برای اولین بار در قرن نهم در ترکیه دیده شد و کم‌کم به یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی این منطقه تبدیل گردید.

تاریخچه کارنی یاریک
تاریخچه کارنی یاریک

اطلاع دقیقی از چگونگی شکل‌گیری کارنی یاریک در دست نیست، اما با توجه به مدارک موجود، این غذا از سالیان دور در ترکیه رواج داشته و قدمت آن به بیش از 4000 سال پیش برمی‌گردد. این غذا در استان آذربایجان شرقی نیز تهیه می گردد که به بادمجان شکم پر و یا شکم پاره معروف است.

جدول زمانبندی طرز تهیه کارنی یاریک

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 25 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 55 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو یک عدد

مواد اولیه برای تهیه کارنی یاریک

  • بادمجان کوچک: 6 عدد
  • گوشت چرخ‌شده: 250 گرم
  • پیاز متوسط:2 عدد
  • سیر: 4 حبه
  • گوجه فرنگی: یک عدد
  • فلفل سبز: 8 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به اندازه لازم
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به اندازه لازم
  • آب‌لیمو: مقداری

آموزش مراحل تهیه کارنی یاریک

مرحله اول: آماده کردن بادمجان‌ها

بادمجان را به صورت راه‌راه پوست کنید و در میان آن یک شکاف ایجاد نمایید. بادمجان‎های پوست شده را در یک کاسه بزرگ بریزید و آن را پر از آب کنید. به اندازه یک قاشق چای‌خوری نمک به کاسه آب اضافه کنید. اجازه دهید بادمجان  به مدت 30 دقیقه در آب و نمک بماند تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله دوم: سرخ کردن بادمجان‌ها و فلفل‌ها

پس از 30 دقیقه بادمجان‌ها را از آب خارج کنید و بشویید. سپس با یک دستمال تمیز آب اضافی آن را بگیرید. یک ماهیتابه بر روی اجاق قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. وقتی روغن به خوبی گرم شد، بادمجان‌ها را در ماهیتابه قرار دهید و اجازه دهید همه‌ی جهات آن به خوبی سرخ و طلایی رنگ شود.

آموزش مراحل تهیه کارنی یاریک
آموزش مراحل تهیه کارنی یاریک

بادمجان‌های سرخ شده را بر روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن خارج گردد.  پس از سرخ کردن بادمجان، نوبت به فلفل می‌رسد. 6 عدد از فلفل‌ها را به طور کامل در روغن قرار دهید تا سرخ شود.

مرحله سوم: تهیه مایه گوشتی

سیر و پیاز را به صورت ریز خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. گوشت چرخ‌شده را به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید کمی تفت بخورد تا رنگ آن عوض شود. در مرحله بعد 2 عدد فلفل باقی‌مانده و گوجه فرنگی را به صورت نگینی خرد کنید و با گوشت خوب تفت دهید. نمک، فلفل، رب گوجه فرنگی را به مایه گوشتی اضافه کنید و با بقیه مواد ترکیب نمایید. سپس نصف لیوان آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید کمی بپزد و آب آن کاملا کشیده شود.

مرحله چهارم: پر کردن شکم بادمجان

بادمجان‌ها را در سینی فر بچینید و مواد را از قسمت برش داده شده، داخل آن بریزید. در انتها یک عدد فلفل سرخ‌شده را بر روی مواد قرار داده و یک برش گوجه‌فرنگی نیز کنار آن بگذارید.

مرحله پنجم: تهیه سس

یک قاشق رب گوجه‌فرنگی را در یک لیوان آب‌جوش حل کنید و به همراه کمی نمک و آب‌لیمو، در سینی فر کنار بادمجان‌ها بریزید.  سینی را در فر 350 درجه فارنهایت قرار دهید و بگذارید 20 تا 25 دقیقه بماند تا خوب بپزد.

حتما بخوانید
طرز تهیه فینگر فود سمبوسه گوشت عالی برای 5 نفر

کارنی یاریک شما آماده است. بادمجان‌های شکم‌پر را در ظرف موردنظر بچینید و آن را با برگ‌های نعناع و ریحان تزئین کنید. اگر  دوست دارید، چند عدد گوجه فرنگی و فلفل را سرخ کنید و به عنوان تزئین کنار ظرف بگذارید. کارنی یاریک در ترکیه به همراه برنج و سالاد سرو می‌شود. اگر دوست دارید وعده غذایی سبک‌تری داشته باشید، می‌توانید کارنی یاریک را به تنهایی یا همراه با تکه‌ای نان سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

فیلم طرز تهیه کارنی یاریک

نکات مهم در تهیه کارنی یاریک

  • در انتخاب بادمجان دقت کنید. بهتر است بادمجان‌ها را روز طبخ غذا یا یک روز قبل از آن خریداری نمایید. بادمجان‌هایی را انتخاب کنید که سفت باشند و هیچ نقطه نرمی نداشته باشند.
  • سعی کنید از بادمجان‌های کوچک و باریک برای تهیه این غذا استفاده کنید. بادمجان کوچک به خوبی می‌پزد و طعم مواد را به خود می‌گیرد.
  • حتما بادمجان‌ها را پس از پوست کردن در مقداری آب و نمک استراحت دهید. این کار تلخی بادمجان‌ها را می‌گیرد و باعث می‌شود روغن کمتری  جذب کند.
  • در ترکیه علاوه بر فلفل سیاه و قرمز از ادویه‌جاتی چون زیره، دارچین، گشنیز و پونه کوهی خشک‌شده نیز برای طعم بهتر غذا استفاده می‎کنند. اگر به این گزینه‌ها دسترسی دارید مقداری به غذا اضافه کنید تا کارنی یاریک اصیل‌تری داشته باشید.
  • در دستور سنتی تهیه کارنی یاریک بادمجان‌ها سرخ می‌شوند، اما اگر دوست دارید غذای رژیمی‌تری داشته باشید، می‌توانید بادمجان‌ها را گریل کنید. برای این کار، بادمجان‌ها را پوست کنید و یک شکاف بر روی آن ایجاد نمایید. با برس اطراف بادمجان را روغن زیتون بمانید و آن‌ها را در سینی فر بچینید. سینی را حدود 45 دقیقه در فر با دمای 400 درجه فارنهایت قرار دهید تا بادمجان‌ها به خوبی بپزد و نرم شود. بادمجان‌ها را از فر خارج کنید و دستور را مانند بالا ادامه دهید.
  • تصاویر از پیج خوب و خوشمزه ashpazi_ba_mamanaz گرفته شده است.

خواص کارنی یاریک

بادمجان و گوشت چرخ‌شده از جمله مهم‌ترین مواد غذایی هستند که در تهیه کارنی یاریک مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم در مورد خواص کارنی یاریک صحبت کنیم باید خواص بادمجان، گوشت و البته سبزیجات استفاده شده مانند فلفل سبز و گوجه‌فرنگی را مورد بررسی قرار دهیم.

یاریک 04
خواص کارنی یاریک

بادمجان در دسته صیفی‌جات قرار می‎گیرد و خواص دارویی بسیاری دارد. بادمجان سرشار از فسفر، فولات، آهن، فیبر، کلسیم، پتاسیم، ناسونین، بتاکاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین‌های گروه B می‌باشد و خاصیت ضد ویروسی نیز دارد.  از جمله خواص بادمجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، بادمجان بخورید. مصرف این ماده غذایی در هنگام غروب، خواب خوبی را برایتان به دنبال دارد.
  • بادمجان دارای مقادیری از فیبر محلول می‌باشد. این ماده به سیستم گوارشی بدن کمک کرده و هضم غذا را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، از بروز مشکلاتی چون یبوست نیز جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین K و بیوفلاونوئید موجود در بادمجان از ایجاد لخته خون جلوگیری کرده و باعث تقویت مویرگ‌های خونی می‌گردد.
  • بادمجان منبعی عالی از فیبر و کربوهیدرات است. این مواد جذب گلوکز را محدود کرده و سطح قند خون بدن را کنترل می‌کنند. از این رو، بادمجان را می‌توان یک ماده غذایی عالی برای مبتلایان به دیابت معرفی نمود.
  • بادمجان دارای آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد. این ماده به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این، بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی نیز دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است.
  • مس و ویتامین K دو ماده موجود در بامجان هستند که به سلامت استخوان‌های بدن کمک می‌کنند. این مواد باعث تقویت استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان در کهنسالی جلوگیری می‌کنند.
  • مواد مغذی و معدنی موجود در بادمجان برای پوست بسیار مفید بوده و به تقویت ریشه مو و افزایش رشد آن کمک می‌کند.
  • بادمجان سرشار از فیبر محلول است. مصرف این ماده بخش بزرگی از معده را پر کرده و باعث کاهش اشتها می‌شود. افرادی که به دنبال رژیم‌ لاغری هستند، می‌توانند مصرف بادمجان را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند و کالری مصرفی خود را کاهش دهند.
  • بادمجان حاوی مقادیر بالایی از آهن نیز می‌باشد. این ماده برای تولید خون و تأمین انرژی مورد نیاز بدن لازم و ضروری است.

در تهیه کارنی یاریک علاوه بر بادمجان از گوشت چرخ‌شده نیز استفاده می‌شود. گوشت خواص بسیاری برای بدن دارد و باید در رژیم غذایی انسان گنجانده شود. از جمله خواص گوشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گوشت پروتئین بالایی دارد و سرشار از آهن است. مصرف پروتئین برای تقویت ماهیچه‌ها و عضلات بدن بسیار ضروری بوده و به ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی کمک می‎کند.
  • آهن یکی از مهم‎ترین موادی است که باید در رژیم غذایی روزانه به آن توجه شود. این ماده به ساخت هموگلوبین کمک کرده و اکسیژن‌رسانی به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. کمبود آهن در بدن باعث کم خونی، افسردگی و اختلالات رفتاری می‌شود و  مشکلاتی چون عدم تمرکز و خستگی مفرط  را به دنبال دارد.
  • گوشت قرمز سرشار از ویتامین‌های گروه B است و مقادیر بالایی از ویتامین B12 را در خود جای داده است. کمبود این ویتامین در بدن احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.
  • سلنیوم از دیگر مواد موجود در گوشت قرمز است. این ماده باعث سهولت در باروری می‌شود و علائمی چون ابتلا به دیابت در دوران بارداری، سقط جنین و زایمان زودرس را کاهش می‌دهد. از این رو، مصرف آن به بانوان باردار توصیه می‌گردد.
  • گوشت قرمز منبع اصلی تأمین روی مورد نیاز بدن است. این ماده به رشد عضلات کمک می‌کند و باعث سلامت مغز می‌گردد. علاوه بر این، روی عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و به مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه ایچلی کوفته ترکی (کوفته مغزدار) 4 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه کارنی یاریک

نکات ثابتی وجود دارند که یک آشپز حرفه ای همیشه بایستی به آنها توجه داشته باشد. این نکات را بارها و بارها در رسپی های مختلف برایتان قرار داده ایم. اینجا و در طرز تهیه کارنی یاریک نیز خالی از لطف نیست که به آن بپردازیم.

  • استفاده از مواد اولیه تازه

مواد اولیه تازه بهترین طعم را به آشپزی شما می دهد. وقتی از مواد اولیه تازه استفاده کنید مطمین باشید که کیفیت آشپزی شما نیز بالا تر رفته و غذای محلی شما به اصل آن نزدیک تر می شود. تازه بودن مواد اولیه یکی از مهمترین نکات در طبخ یک کارنی یاریک است.

  • استفاده از مواد اولیه ارگانیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از مواد اولیه ای که محلی ها از آن استفاده می کنند برای باغچه یا زمین خودشان است. این مواد واقعا ارگانیک بوده و طعم بینظیری دارند. شما حتی الامکان این نکته را درنظر داشته باشید که مواد اولیه ارگانیک سلامتی را نیز به عزیزانتان هدیه خواهد داد.

  • استفاده از مواد با کیفیت

در انتخاب مواد اولیه خیلی دقت داشته باشید. محلی ها از مواد اولیه با کیفیت استفاده می کنند. به عنوان مثال گوجه فرنگی که تازگی و کیفیت خود را از دست داده مطمینا گزینه خوبی برای انتخاب در تهیه کارنی یاریک شما نیست.

آشپزی همانطور که می دانید بایستی با عشق باشد تا بتوانید یک غذای بینظیری را طبخ نمایید. آشپزی ترکیه ای و مثلا کارنی یاریک که قطعا سخت تر است و باید در طبخ آن دقت های زیادتری بخرج دهید.

امیدواریم از آموزش کارنی یاریک راضی بوده و بتوانید یک کارنی یاریک بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با مرغ و غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه انواع کوفته ، بیش از 20 کوفتهانواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه کارنی یاریک ترکی لذیذ 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
یاریک 02

آموزش طرز تهیه کارنی یاریک ترکیه غذای ترکیه بسیار خوشمزه لذیذ قارنی یاریخ بادمجان شکم پر تبریزی گارنی یاریخ شکم پاره با پنیر پیتزا karnıyarık کارنی یاریک فیلم

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ترکی

کلمات کلیدی: کارنی یاریک

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 180

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H25M

زمان کل: PT0H55M

اجزاء دستورالعمل:

  • بادمجان کوچک: 6 عدد
  • گوشت چرخ‌شده: 250 گرم
  • پیاز متوسط:2 عدد
  • سیر: 4 حبه
  • گوجه فرنگی: یک عدد
  • فلفل سبز: 8 عدد
  • رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به اندازه لازم
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به اندازه لازم
  • آب‌لیمو: مقداری

راهنمای دستورالعمل: آموزش کارنی یاریک را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه این غذای خوشمزه و یادگیری رسپی آن که به صورت مرحله به مرحله در بالا آورده شده است شما می توانید به راحتی کارنی یاریک را در منزل تهیه کرده و این غذای عالی را همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *