سبد خرید
طرز تهیه کوفته تبریزی اصل تبریز

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر را به صورت کاملا حرفه ای برایتان قرار داده ایم. این طرز تهیه کوفته تبریزی یکی از بهترین و کاملترین روش ها برای طبخ آن است. کوفته تبریزی یا تبریز کوفته‌ سی یکی از محبوب ترین و خوش عطر ترین انواع کوفته در سراسر ایران است که طرفداران بسیاری دارد.

فیلم طرز تهیه کوفته تبریزی

زمانبندی طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

در این بخش زمانبندی برای طرز تهیه کوفته تبریزی را برایتان قرار داده ایم. با مطالعه آن متوجه زمان آماده سازی و زمان پخت کوفته ها خواهید شد.

  • زمان مورد نیاز آماده سازی 30 دقیقه
  • زمان مورد نیاز پخت 45 دقیقه
  • دستور پخت نسبتا آسان
  • مناسب برای 6 نفر

توجه داشته باشید که در آموزش طرز تهیه کوفته تبریزی برای شما عزیزان و همراهانی که وقت گذاشته اید و این بخش آموزشی را مطالعه می نمایید مطالب جذاب و جالب توجهی به همراه داریم.

کوفته تبریزی اصل
کوفته تبریزی اصل

این مطالب می تواند در امر طرز تهیه کوفته تبریزی به شما کمک های کاربردی داشته باشد. پس در مطالعه و انجام تمام مراحل و اطلاعات بسیار دقت کنید. کار سخت و پیچیده نیست. اصلی ترین روش کار در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل را همینجا مطالعه خواهید کرد.

اینفوگرافی طرز تهیه کوفته تبریزی اصل
اینفوگرافی طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

همانطور که مشاهده می کنید اینفوگرافی در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل تدارک دیدیم. شما می توانید با مطالعه آن و ذخیره کردن آن اطلاعات و مطالب مراحل کار را همیشه داشته باشید. در ادامه مطلب روند کار را بیان خواهیم کرد. آموزش بینظیر طرز تهیه چی کوفته ترکیه بدون گوشت را مطالعه فرمایید. این غذا هم در دسته کوفته ها قرار می گیرد.

مواد لازم کوفته تبریزی اصل

  • یک عدد پیاز
  • یک پیمانه لپه
  • یک پیمانه برنج
  • 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 عدد تخم مرغ
  • 3 قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران
  • 1 کیلوگرم گوشت چرخ کرده
  • 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • 5 قاشق غذاخوری سبزی معطر یا سبزی کوفته خرد شده
  • آلو، گردو و زرشک به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، تره و مرزه به مقدار لازم

مراحل کار در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

در این بخش از آموزش رایگان آشپزی برای شما مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

تبریزی 03
مراحل طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

این مراحل شامل ترکیب سبزی در طرز تهیه کوفته تبریزی و دیگر مواد ناب و مثال زدنی این کوفته بینظیر می باشد. آموزش جذاب طرز تهیه قارنی یاریخ یا بادمجان شکم پر را به سادگی بیاموزید. این نیز همانند طرز تهیه کوفته تبریزی بسیار جذاب است.

در ادامه با ما همراه باشید تا برای شما عزیزان مراحل دقیق و انحصاری طرز تهیه کوفته تبریزی را برایتان شرح دهیم. قطعا مطالبی که در این آموزش آشپزی مطالعه می کنید، می تواند به شما درک مناسبی از طرز تهیه کوفته تبریزی بدهد.

مرحله اول : آماده سازی لپه ها در طرز تهیه کوفته تبریزی

لپه ها را در یک پیاله آب به مدت 6 تا 24 ساعت خیس کنید و هر چند ساعت یکبار آب آن را عوض کنید.

لپه ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و بعد از اینکه لپه ها پخته شد آن را آبکش کنید.

مرحله دوم : آماده سازی برنج و گوشت در طرز تهیه کوفته تبریزی

برنج را خوب بشورید. در یک قابلمه کوچک دیگر کمی آب و نمک را روی حرارت بگذارید تا جوش آید، سپس برنج را داخل قابلمه بریزید.

دقت داشته باشید که برنج باید نیم پز باشد و خیلی پخته و له نشود. برنج را آبکش کرده و در یک کاسه لپه، برنج و گوشت چرخ کرده را ترکیب و با کمک گوشت کوب برقی آن را کمی له کنید.

مرحله سوم : ترکیب سبزی های کوفته تبریزی

پیازداغ، مرزه، تره، رب گوجه فرنگی، دارچین، نمک و فلفل را همراه 4 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا کاملا سس غلیظی به دست آورید.

پیاز را رنده کنید و آب پیاز را با کمک یک تور یا صافی بگیرید.

پیاز، فلفل، نمک، زردچوبه و آردنخودچی را به گوشت اضافه کنید و خوب ورز دهید. سپس مخلوط لپه و برنج را همراه سبزی و تخم مرغ اضافه کرده و 10 دقیقه دیگر ورز دهید.

مرحله چهارم : دستور پخت در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه

با دست کوفته ها را به شکل توپ های کوچک (اندازه یک پرتقال متوسط) در آورید و وسط کوفته خود را با آلو، گردو و زرشک پر کنید.

کوفته ها را به قابلمه سس اضافه کنید و حرارت قابلمه را کم کنید. بعد از نیم ساعت درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید کوفته ها به مدت 1 ساعت روی حرارت کم داخل سس کاملا پخته شوند. این چهار مرحله بهترین روش کار در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل است.

نکات مهم و فوت کوزه گری در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

در این بخش بسیاری از رمز و راز ها و فوت های کوزه گری را در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل برایتان قرار داده ایم. شما با مطالعه دقیق این مطالب بهترین کوفته تبریزی را طبخ خواهید کرد. یقین بدانید که اگر این موارد را به دقت رعایت کنید کوفته های شما وا نخواهند رفت.

  • برای خوشمزه تر شدن در طرز تهیه کوفته تبریزی سعی کنید حتی المقدور از مواد ارگانیک و محلی استفاده نمایید.
  • کوفته های تبریزی را با آرامی در دیگ جابجا نمایید.
  • مقدار آب را به اندازه بریزید اگر آب مقدارش بیش از حد باشد کوفته ها وا خواهند رفت.
  • سعی کنید همیشه از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده کنید. این مواد تازه در طرز تهیه کوفته تبریزی کوفته های شما را بینظیر خواهند کرد.
  • همیشه سعی کنید از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده کنید. مواد اولیه تازه و مرغوب کیفیت کوفته تبریزی شما را چندین برابر افزایش خواهند داد.
  • مواد اولیه ارگانیک هم از موادی هستند که طعم و عطر کوفته تبریزی را کلا تغییر داده و چند برابر خواهد کرد. شما می توانید از این مواد نیز در طرز تهیه کوفته تبریزی خود استفاده نمایید.
  • در طرز تهیه کوفته تبریزی به مواد اعلامی و مقدار آنها بسیار دقت کنید. اینکه از چه موادی چه مقدار بایستی استفاده کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر میزان برنج کوفته یا حتی لپه ها بیش از مقدار تعیین شده باشد یقینا کوفته تبریزی شما وا می رود.
  • یکی از بخش های مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی انتخاب گوشت است. سعی کنید هم از گوشت گوسفندی استفاده کنید و هم از گوشت گوساله. این گوشت ها نبایستی چربی داشته باشند. این یک نکته بسیار مهم است.
  • یکی دیگر از نکات مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی استفاده از گوشت چرخ کرده برای کوفته تبریزی در این است که حتی الامکان این گوشت را دو بار چرخ کنید. این کار باعث افزایش چسبندگی گوشت می شود و کوفته های شما به اصطلاح وا نمی رود.
  • یکی از رموز و فوت های کوزه گری در طرز تهیه کوفته تبریزی ورز دادن مواد است. سعی کنید این کار را حسابی انجام دهید. ورز دادن باعث می شود مواد اولیه شما حالت چسبندگی مناسبی را به خود بگیرند.
  • دقت کنید که وقتی که کوفته ها را درون سس مایع خود قرار می دهید به هیچ عنوان کوفته ها و یا حتی قابلمه را تکان ندهید. این زمان بسیار حساس است و ممکن است کوفته های شما ترک بخورند. پس این مورد را هم بسیار دقت کنید. این هم یکی از رموز در طرز تهیه کوفته تبریزی است.
  • همانطور که در بالا ذکر کردیم مایع سس نبایستی خیلی کم یا زیاد باشد. باید کمی بیش از نصف یک کوفته باشد. دقت کنید که نبایستی کوفته ها کامل در مایع سس فرو روند. این موضوع بسیار مهمی در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل است و روی آن تاکید زیادی می کنیم.
  • هنگامی که می خواهید کوفته ها را به سس اضافه کنید دقت کنید که سس یا همان مایع شما باید در حالت جوش باشد. نباید دمای سس کم باشد. این هم یکی دیگر از رموز کوزه گری برای تهیه کوفته تبریزی است.
  • یکی دیگر از رموز در طرز تهیه کوفته تبریزی گرفتن کامل آب پیاز است. به هیج عنوان اجازه ندهید آب پیاز کامل گرفته نشود.
  • درباره برنج و لپه ها در بالا مطالبی اشاره کرده ایم ولی جهت تکمیل کار حتما حتما دقت کنید که برنج و لپه ها نیم پز باشند. آنها را کامل نپزید.
  • داشتن قابلمه بزرگ و استفاده از آن در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل یکی از رموز حرفه ای کار است. در نظر داشته باشید که از قابلمه بزرگ استفاده کنید. اینکار باعث می شود کوفته ها روی هم قرار نگیرند.
  • درباره قابلمه صحبت کردیم. موقعی که سس حالت جوشیدن داشت و شما کوفته ها را داخل آن می چینید به هیچعنوان در 10 تا 15 دقیقه اول درب آن را نبندید.
  • نکته ای که در مراحل کار به آن اشاره کرده ایم ولی جا دارد اینجا هم آن را مجدد بیان کنید آماده سازی مواد اولیه است. بعد از آماده سازی مواد کوفته تبریزی حتما آن را در ظرفی ریخته و درب آن را ببندید و سپس در یخچال حداقل تا 1 ساعت اجازه استراحت به مواد را بدهید.
  • شما می توانید مقداری آرد و تخم مرغ را نیز به مواد کوفته خود بیافزایید. این کار باعث می شود کوفته شما وا نرود.
  • دیده شده است که کمی عدس خام را چرخ می کنند و به مواد اضافه می کنند تا از وا رفتن کوفته جلوگیری کند. این کار پیشنهاد ما نیست. دقت کرده باشید در طرز تهیه کوفته تبریزی ما هم نیست.
  • تصاویر این غذای خوشمزه از پیج اینستاگرامی mamangol_food گرفته شده است.
حتما بخوانید
طرز تهیه دلمه برگ کلم مورد علاقه هیتلر به سبک مخصوص
تبریزی 01
نکات مهم و فوت کوزه گری در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

همانطور که ملاحظه نمودید ما در این بخش برای شما مراحل پخت و طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه را به بهترین روش برایتان توضیح دادیم. امیدواریم که از این بخش آموزش آنلاین بهره لازم را برده و این کوفته خوشمزه را در منزل برای عزیزانتان تهیه و نوش جان نمایید.

جدول ارزش غذایی در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

کالری202  کیلوکالری
چربی6.9  گرم
اشباع7.1  گرم
کربوهیدرات20.1  گرم
قند4.2  گرم
فیبر4.9  گرم
پروتئین13.8  گرم
سدیم32.1  گرم
کلسترول42.8  میلی گرم

همانطور که مشاهده می کنید در هر 100 گرم کوفته تبریزی 202 کیلو کالری نهفته است. در این بخش برای شما عزیزان طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه را به زبانی شیوا و ناب بیان داشتیم. امیدواریم که توانسته باشیم به شما کمک شایانی داشته باشیم.

سبزی کوفته تبریزی اصل

یکی از مطالب بسیار مهم در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل سبزی آن است. سبزی کوفته تبریزی بایستی تازه و مرغوب باشد. این یک موضوع بسیار مهم است. این سبزی هرچقدر تازه تر باشد کوفته های خوشمزه تر و خوش عطرتری را خواهید داشد.

مقاله معرفی 20 نوع از سبزی های معطر برای سوپ ها هم یکی از مقالاتی است که در زمینه شناخت سبزی های معطر کمک بسیار را به شما خواهد داشد.

سبزی کوفته تبریزی شامل تره – نعنا به مقدار کم – ترخون – جعفری – ریحون و پیازچه می باشد. شما می توانید از این سبزی ها در طرز تهیه کوفته تبریزی خود استفاده کنید. این سبزی ها هم بایستی بسیار تازه باشند. این را فراموش نکنید.

چاشنی کوفته تبریزی

چاشنی های کوفته تبریزی را نیز می توان بدین صورت بیان نمود که از غوره – زیره – رب گوجه فرنگی – زعفران – برگ بو – پیاز – گوجه فرنگی و نمک و ادویه ها استفاه می شود.

این موادی که ذکر کردیم همه می توانند از چاشنی های کوفته تبریزی باشند. اینکه شما کدام را انتخاب می کنید به میل خودتان است ولی هر غذایی اصولی دارد که آنچنان نمی توان از آن خارج شد. اصول چاشنی کوفته تبریزی نیز همان موادی است که در بخش مواد اولیه بالا آورده ایم.

حتما بخوانید
آش سماق

تاریخچه کوفته تبریزی اصل

همانطور که در بالا آورده شده است کوفته تبریزی یکی از غذاهای اصیل و سنتی مردمان شهر تبریز است. این غذا سالهاست که در تمام ایران طبخ می شود و آوازه آن به همه جا رسیده است. بانوان تبریزی این غذای خوشمزه را به بهترین شکل طبخ می کنند. در کنار طرز تهیه کوفته تبریزی بایستی تاریخچه ای از آن نیز را مطالعه نمایید تا بدانید از کجا به کجا رسیده است.

درباره تاریخچه این غذای خوشمزه صحبت های زیادی شده است. نکته جالب این است که کوفته از قدیم هم همین شکل را داشته است و تغییر زیادی را نداشته است. اگر کتاب آشپزی نادرمیرزا قاجار را نیز مطالعه کنید متوجه خواهید شد که کوفته تبریزی همان کوفته می باشد.

این غذا از غذاهای سنتی و بسیار قدیمی است. قدیم مواد را داخل هاون می کوبیدند و بعد حسابی ورز می دادند. بعد از ورز هم داخل دیگ های بزرگ آن را طبخ می کردند. این غذا بسیار لذیذ است و اگر به آذربایجان شرقی سفر کرده باشید در بسیاری از رستوران ها موجود است.

کوفته تبریزی در هر رستوران با ظاهری متفاوت سرو می شود. درباره سرو در طرز تهیه کوفته تبریزی بزودی مطالبی را ارایه خواهیم کرد. اصل کوفته تبریزی تغییر نمی کند منتها در ظاهر تغییراتی را آشپز ها می دهند. نکته جالب اینکه کوفته تبریزی کار هر آشپزی نیست و چندین روش کار در طرز تهیه کوفته تبریزی موجود است.

بارها دیده شده که خیلی از آشپز ها نمی توانند این غذای خوشمزه را طبخ کنند. این غذا تجربه می خواهد و دقت بسیار. شما نیز می توانید به چالش طبخ در طرز تهیه کوفته تبریزی وارد شوید. یقینا آنقدر سخت نیست و بسیار جذابیت برایتان خواهد داشت. مرکز آموزش آنلاین آشپزی به عنوان یک مرکز بزرگ آشپزی بهترین دستورات را برای شما تهیه خواهد کرد.

خواص در طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته تبریزی از موادی مانند برنج – لپه – آلو – مرزه – زرشک – تره و بسیاری دیگر تشکیل شده است. با نگاه ساده به این غذای خوشمزه متوجه خواهید شد که این غذا بسیار پر خاصیت باید باشد. در این بخش با در نظر گرفتن مواد اولیه و طرز تهیه کوفته تبریزی به خواص آن اشاره خواهیم کرد.

  • کوفته تبریزی به دلیل داشتن مرزه چربی های خون را کاهش می دهد. این یک مزیت برای این غذای اصیل است.
  • آلوی موجود در این غذا باعث کاهش زمان دفع و همچنین تسهیل دفع می شود. این موضوع بدلیل فیبر فراوان آلو است.
  • این غذا به دلیل داشتن تره در آن دارای پتاسیم و منیزیم زیادی است. ریلکس کردن عضله ها یکی از تاثیرات خوردن تره در کوفته تبریزی است.
  • زرشک موجود در این غذا باعث خاصیت ضد باکتری بودن می شود. زرشک یکی از انواع سولفات است که خاصیت ضد سرطانی دارد. در نظر داشته باشید که از زرشک در بسیاری از غذاهای دیگرتان استفاده کنید. خواص آنتی بیوتیکی آن بسیار بالاست.
  • پیشگیری از سرطان روده یکی از خواص کوفته تبریزی است که البته به دلیل وجود تره و خاصیت منیزیمی آن است.
  • از دیگر آنتی اکسیدان های کوفته تبریزی همان آلو می باشد. آلو می تواند کاهش دهنده سرعت جذب قند در بدن باشد و همچنین کاهش دهنده غلظت لیپیدهای خون می باشد.
  • بالا بودن پتاسیم این غذا ذکر شد ولی یکی از مواد اولیه این موضوع بدلیل وجود لپه است. لپه سرشار از پتاسیم است. کاهش قند خون و بهبود بیماری های قلبی – عروقی از دیگر خواص لپه موجود در این غذاست.
  • برنج موجود در این غذا نیز خود سرشار از خاصیت برای بدن است. منشا بسیاری برای کربوهیدرات است و هم چنین می تواند بخش زیادی از پروتیین مود نیاز برای بدن را تامین کند.

با مطالعه خواص در طرز تهیه کوفته تبریزی مطمینا به این نتیجه رسیده اید که این غذای خوشمزه را بیشتر در ماه طبخ کنید. این غذا سرشار از فایده و سلامتی است. با چند بار انجام دادن مراحل در طرز تهیه کوفته تبریزی اصل کاملا در ذهن شما تثبیت می گردد.

سخن پایانی

کوفته تبریزی اصل یکی از غذاهای اصیل مردمان آذری زبان است. همانطور که از نامش پیداست متعلق به شهر خوب تبریز است. تبریزی ها این غذا را در برنامه های غذایی هفتگی خود دارند و آن را طبخ می کنند.

هنر یک بانوی خانه دار تبریزی در طبخ کوفته تبریزی است. این غذا بسیار خوشمزه و لذیذ است و آوازه آن به همه ایران زمین رسیده است. با مطالعه طرز تهیه کوفته تبریزی مطالب بسیار مفید و کاملی را آموختید. امیدواریم از این مطالب استفاده کافی را برده باشید. شما می توانید بهترین و لذیذ ترین کوفته تبریزی اصل را با این دستور پخت تهیه کنید.

دقت کنید مراحل کار را دقیق انجام داده و نکات و فوت های کوزه گری را با وسواس انجام دهید. مطمین باشید بهترین و لذیذ ترین کوفته تبریزی را طبخ خواهید نمود.

امیدواریم از این مقاله راضی بوده باشید. حتما نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. شما عزیزان می توانید اپلیکیشن آموزش آشپزی را مستقیما روی گوشی خود نصب کنید و از خدمات آن بهره مند شوید. حتما مقاله ناهار چی بپزم را مطالعه نمایید.

تهیه شده در :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر - آموزش آنلاین آشپزی
تبریزی 04

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر از انواع کوفته سنتی آذری تبریز و طرز تهیه کوفته تبریزی آسان حرفه ای طرز تهیه سبزی های کوفته تبریزی آذربایجان مجلسی

نوع: دلمه و کوفته

سبک آشپزی: سنتی ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه کوفته تبریزی

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 202

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H45M

زمان کل: PT1H15M

اجزاء دستورالعمل:

  • 1 عدد پیاز
  • 1 پیمانه لپه
  • 1 پیمانه برنج
  • 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 2 عدد تخم مرغ
  • 3 قاشق غذاخوری پیاز داغ
  • 1 قاشق غذاخوری زعفران
  • 1 کیلوگرم گوشت چرخ کرده
  • 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • 5 قاشق غذاخوری سبزی معطر یا سبزی کوفته خرد شده

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کوفته تبریزی اصل خوشمزه برای 6 نفر را برای شما عزیزان به صورت کاملا حرفه ای قرار دادیم. امیدواریم که این بخش از آموزش آنلاین را آموخته و آنرا در منزل برای عزیزانتان تهیه و سرو نمایید. نوش جانتان!

امتیازدهی ویرایشگر:
5

4 comments

  1. soheyla sharafvand

    در یک کلام :
    تا به حال کوفته تبریزی رو اینطوری آموزش ندیده بودم
    به دوستان پیشنهاد می کنم

  2. tanaaz ahmadi

    بسیار آموزنده و مفید بود
    ممنونم بابت جمع آوری و انتقال این همه نکات کاربردی

  3. atena akbari

    از این بخش آموزشی استفاده کردم
    حرف نداشت. منم پیشنهادش می کنم

  4. مریم زمانی

    منم موافقم

نظرات بسته شده است.