سبد خرید
طرز تهیه انواع سس

طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه

در این مقاله طرز تهیه انواع سس و معرفی 8 سس خوشمزه را خدمت شما عزیزان قرار داده ایم. تهیه انواع سس آنگونه که ابتدا به نظر می‌رسد، اصلا سخت نیست و می‌توان با آزمون و خطا به مزه ای عالی از یک سس دست یافت.

سس گوجه فرنگی، سس بشامل، سس هندی و سس اسپانیایی به عنوان حروف الفبای سس ها شناخته می‌شوند؛ یعنی سس های دیگر، با اضافه کردن چند قلم مواد غذایی به این سس های بنیادی، تهیه می‌شوند.

سس چیست؟
سس چیست؟

سس چیست؟

غذا خوردن یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که در طول روز انجام می‌دهیم. غذای خوب غذایی است که علاوه بر تامین انرژی، ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، ظاهر و مزه ی مطلوب و مطبوعی داشته باشد.

یکی از چاشنی هایی که مزه ی غذا را دلچسب و عالی می‌کند، استفاده ی درست و بجا از انواع سس در کنار غذا است. سس کلمه ای فرانسوی است، تاریخچه ی استفاده از سس ها به قبل از میلاد بازمی گردد.

سس ها علاوه بر اینکه مزه ی غذا را کامل می‌کنند، به بهتر احساس شدن طعم ها هم کمک می‌کنند.

از انواع سس ها، به عنوان گارنیش در بشقاب غذا، می‌توان بهره برد. هر آشپز ماهری که به مزه و کیفیت غذایش اهمیت دهد، از تأثیر سس ها در غذاها غافل نیست.

آشپزها علاوه بر پخت ماهرانه ی غذا، بهتر است طرز تهیه ی سس ها را هم فراگیرند. برای افزایش اطلاعات عمومی در اینجا مقاله آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک و آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرین برای شما قرار داده شده است. به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله ها را حتما مطالعه کنید.

معرفی انواع سس

تهیه انواع سس آنگونه که ابتدا به نظر می‌رسد، اصلا سخت نیست و می‌توان با آزمون و خطا به مزه ای عالی از یک سس دست یافت. سس گوجه فرنگی، سس بشامل، سس هندی و سس اسپانیایی به عنوان حروف الفبای سس ها شناخته می‌شوند. یعنی سس های دیگر، با اضافه کردن چند قلم مواد غذایی به این سس های بنیادی، تهیه می‌شوند. پس بهتر است اول از همه، طرز تهیه ی آنها را فرا بگیریم.

سس گوجه فرنگی پایه ی انواع سس

برای تهیه سس گوجه فرنگی چند عدد گوجه رسیده را به همراه یک پیاز خرد کرده و در میکسر میریزیم تا پوره شود. سپس با یک صافی آن را صاف کرده و مایع به دست آمده را در یک قابلمه حاوی اندکی روغن ریخته و می جوشانیم تا غلیظ شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه نان خامه ای 12 عددی

در انتهای پخت پودر سیر یا سیر رنده شده، نمک، فلفل، پودر کاری و کمی سرکه را به سس اضافه میکنیم و بعد از پنج دقیقه جوشیدن، سس ما آماده ست. اضافه یا کم کردن ادویه ها سلیقه ای است.

سس گوجه فرنگی از انواع سس
سس گوجه فرنگی از انواع سس

سس بشامل،ساده ترین انواع سس

برای تهیه سس بشامل خوشمزه که بسیار هم کاربردی است، 2 قاشق آرد را با 1 قاشق کره روی حرارت تفت می‌دهیم تا خامی آرد گرفته شود. 2 پیمانه شیر را کم کم به مواد اضافه میکنیم تا به غلظت مورد نظر برسیم. در آخر نمک و فلفل را به سس در حال جوشیدن اضافه میکنیم. افزودن یک قاشق خامه به سس بشامل کاملا سلیقه ای است.

به شما پیشنهاد می کنیم مقالات علمی آشپزی و غذایی و نکات و دانستنی های آشپزی را حتما مطالعه کنید.

سس بشامل از انواع سس
سس بشامل از انواع سس

سس هلندی از لذیذترین انواع سس

سس هلندی با مواد اولیه ی در دسترس و به روش بن ماری تهیه می‌شود. در یک قابلمه یا شیرجوش آب ریخته و صبر میکنیم به جوش بیاید. 2 عدد زرده ی تخم مرغ را با نمک و فلفل همزده و در ظرفی نشکن روی قابلمه ی آب جوش می‌گذاریم. در همین حین که زرده را به طور مداوم هم میزنیم، 4 قاشق کره ای را که ذوب شده است، کم کم به زرده ها اضافه میکنیم.

بعد از کره نصف پیمانه آب و یک قاشق آبلیمو به سس اضافه میکنیم و همچنان هم میزنیم تا سس یکدست و غلیظ شود. سس هلندی به صورت گرم در کنار گوشت، مرغ و غذاهای دریایی سرو می‌شود. سس هلندی که یکی از انواع سس های پرطرفدار است، به همین راحتی تهیه می‌شود.

سس هلندی از انواع سس
سس هلندی از انواع سس

سس اسپانیایی، سسی رقیق از انواع سس

سس اسپانیایی یکی از انواع سس هاست که آب گوشت ماده ی اصلی تهیه ی آن است. 2 قاشق کره را ذوب کرده و 1 قاشق سرپر آرد را به آن افزوده و پس از قهوه ای شدن، 1 لیتر آب گوشت، 2 قاشق کرفس خرد شده، 2 قاشق پیاز خرد شده و 2 قاشق هویج خرد شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه میکنیم.

حرارت را متوسط کرده و یک ساعت سس را میجوشانیم، سپس سس را صاف کرده و به صورت گرم در کنار غذاهای گوشتی سرو میکنیم.

سس اسپانیایی از انواع سس
سس اسپانیایی از انواع سس

معروف ترین و کاربردی ترین انواع سس

بعضی از سس ها مثل سس بشامل در لازانیا، سس گوجه فرنگی در پیتزا و سس قارچ در چیکن استراگانف، از اجزای اصلی غذا به شمار می‌روند. بعضی سس ها مثل مایونز، سس کچاپ، سس پستو و سس سالسا به عنوان چاشنی در کنار غذا سرو می‌شوند.

حتما بخوانید
ماهی های سرشار از امگا 3: سلامت قلب و مزایای فراتر

با ما همراه باشید تا طرز تهیه ی معروف ترین و خوشمزه ترین سس ها از انواع سس را فرا بگیرید. در صورت علاقمندی به شما توصیه می کنیم مقاله انواع روغن در آشپزی 7 روغن اصلی را مطالعه کنید.

سس پستو، یکی از لذیذترین انواع سس

سس پستو که اصالتا ایتالیایی است در کنار پاستا یا سالاد ها مزه ی فوق العاده ای ایجاد می‌کند.

سس پستو از انواع سس
سس پستو از انواع سس

نیم کیلو برگ ریحان را شسته و آماده میکنیم، 150 گرم پنیر پارمزان رنده شده را می افزاییم. در این سس از مغز دانه ی کاج استفاده می‌شود که می‌توان گردو، بادام یا پسته را به صورت بو داده، جایگزین دانه ی کاج کرد.

یک پیمانه مغز بوداده را در میکسر خورد کرده، سپس ریحان، پنیر پارمزان، یک پیمانه روغن زیتون، 3حبه سیر و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و به پوره تبدیل میکنیم. سس را یک ساعت در یخچال قرار داده و بعدا نوش جان کنید.

سس مایونز، از اصلی ترین انواع سس

سس مایونز از خوشمزه ترین انواع سس هایی است که در سالاد ها و غذاها استفاده می‌شود.

سس مایونز از انواع سس
سس مایونز از انواع سس

برای تهیه سس مایونز خانگی، 1 عدد زرده تخم مرغ، یک حبه سیر،2 قاشق سرکه ی سیب، نمک و فلفل، یک قاشق آبلیمو و یک قاشق سس خردل(دلخواه) را در میکسر ریخته و صبر میکنیم تا خوب ترکیب شوند. سپس کم کم روغن را هم اضافه میکنیم تا سس به غلظت مورد نظر برسد.

در صورت رقیق بودن سس، می‌توان کمی نشاسته به آن افزود. اگر می‌خواهید سفره تان رنگین تر شود، با افزودن یک رنگ خوراکی(ترجیحا خانگی) به سس مایونز، یک سس رنگی و جذاب تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

سس سالسا، از انواع سس های پرمصرف

سس سالسا به رنگ های مختلفی تهیه می‌شود که معروف ترین نوع آن سالسای گوجه فرنگی است. برای تهیه سالسا، نیم کیلو گوجه رسیده را پوست گرفته، دو عدد پیاز یا 10 عدد پیازچه خرد شده، 2حبه سیر، 2قاشق گشنیز، 2عدد فلفل تند و نمک و فلفل به مقدار لازم را در میکسر می ریزیم.

صبر میکنیم تا کاملا مواد صاف و یکدست شود، سس ما آماده است. سس سالسا در کنار پاستا و ماکارونی، سیب زمینی، مرغ و گوشت سرو می‌شود.

سس سالسا از انواع سس
سس سالسا از انواع سس

شاید مراحل تهیه ی سس خانگی  برایتان خسته کننده باشد، اما فراموش نکنید سس های خانگی نسبت به سس های آماده، سالم تر هستند و شما میتوانید بسته به ذائقه ی خودتان، مواد اولیه ی آنها را تغییر دهید.

ترجمه و نگارش : سایت آشپزی 1TouchFood

1 comments

  1. غلامرضا جهانگیریان

    واقعا طعم غذا حس می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *