سبد خرید
طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره

طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره

طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی برایتان قرار داده ایم. با مطالعه این طرز تهیه کوکو سبزی خانگی می توانید خوشمزه ترین کوکو را برای خود و عزیزان خود تهیه و طبخ نمایید.

معرفی کوکو سبزی

یکی از غذاهای سنتی و محلی کشور ایران کوکو سبزی می باشد که از ترکیب تخم مرغ و سبزی‌ های معطر تهیه می شود. طرز تهیه این غذا بسیار ساده است و سریع آماده می شود و می توان از آن به عنوان یک میان وعده و حتی یک وعده غذایی کامل نام برد. سبزی کوکو شامل گشنیز، اسفناج، تره، جعفری و شوید می باشد که البته در بعضی از شهرهای شمال کشور از سبزیجات محلی نیز برای تهیه کوکو سبزی استفاده می شود. کوکو سبزی انواع مختلفی دارد که مردم هر شهر با توجه به سلیقه و مزاج خود، آن را به شیوه های مختلف طبخ می کنند.

سبزی 03
معرفی کوکو سبزی

به عنوان مثال کوکو سبزی مجلسی، کوکو سبزی نان تست، رولت کوکو سبزی و … را می توان نام برد. طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی کاملا شبیه به طرز تهیه کوکو سبزی عادی است با این تفاوت که در آن از مغز گردو و زرشک استفاده می‌ شود. در تهیه کوکو سبزی هر چقدر سبزی شما تازه تر باشد، طعم غذا بهتر می شود، پس سعی کنید از سبزی تازه برای پخت این غذا استفاده کنید. شما می توانید کوکوسبزی را هم به صورت سرد و هم به صورت گرم سرو کنید. در ادامه طرز تهیه این غذای خوشمزه و آسان را خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

تاریخچه کوکو سبزی

کوکوسبزی یکی ازغذاهای اصیل ایرانی است که از زمان های قدیم تا به امروز در خانه های مردم مختلف به عنوان وعده غذایی ظهر یا شام سرو می شود. کوکو سبزی در حقیقت یکی از انواع کوکو می باشد که طبق متون تاریخی بجا مانده از زمان قدیم، مشخص شده است که انواع کوکوها مانند کوکو هویج، کوکو باقالا، کوکو سبزی (کوکو پونه، کوکو گزنه) و … درگذشت طرفداران بسیاری داشته است و در هر شهر به روش های مختلفی کوکو ها پخته می شدند.

سبزی 02
تاریخچه کوکو سبزی

در زمان قدیم معمولاً کوکو را همراه با برنج سرو می‌ کردند، تا اینکه در زمان نادرمیرزا قاجار مصرف کوکو همراه با نان رایج شد، که امروزه هم با نان و هم با برنج این غذای لذیذ و خوشمزه را سرو می کنند. درواقع می توان گفت کوکو سبزی قدمتی هزار ساله دارد و این درحالی است که کوکو سیب زمینی چیزی حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد‌ و به مرور زمان با ورود سیب زمینی از فرانسه به ایران در زمان قاجار، آشپزهای مختلف متوجه شدند که علاوه بر سبزی های معطر و سبزیجات، می توانند از سیب زمینی نیز برای تهیه این غذا استفاده کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه کوکو سبزی

زمان آماده سازی 15
زمان پخت 15
زمان اضافی 15 (خیس کردن سبزی)
مجموع زمان 45
تعداد سرو 4
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه کوکو سبزی

  • 500 گرم سبزی کوکو
  • 5 عدد تخم مرغ
  • 3 حبه سیر
  • 1 قاشق غذاخوری آرد
  • 1 قاشق غذاخوری زرشک (دلخواه)
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه کوکو سبزی

مرحله اول

ابتدا سبزی ها را خوب شسته و داخل یک سبد یا آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و سبزی ها کاملا خشک شوند. سپس با کمک یک چاقوی تیز سبزی‌ها را به صورت ساطوری خرد کنید تا کاملا ریز شوند. سبزی های خرد شده را به یک کاسه مناسب منتقل کرده، سپس سیرها را به حالت پوره در بیاورید و همراه آرد به سبزی اضافه کنید. سپس مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش ناردون مازندرانی برای 5 نفر

مرحله دوم

در یک کاسه کوچک تخم مرغ ها را شکسته و به کمک یک چنگال آن را آنقدر هم بزنید تا از حالت لختگی خارج و یکدست شوند. سپس آن را همراه زرشک، نمک، فلفل و زردچوبه به کاسه حاوی سبزی اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

مرحله سوم

زمانی که مایه کوکو آماده شد، یک تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید و مقدار روغن مایع به آن اضافه کنید. صبر کنید تا روغن کاملاً داغ شود، سپس مایه کوکو سبزی را داخل تابه بریزید و با پشت قاشق یا کفگیر آن را کاملاً صاف کنید، به صورتی که کوکو تمام قسمت های تابه را پرکند.

سبزی 01
آموزش مراحل در طرز تهیه کوکو سبزی

صبر کنید تا یک سمت کوکو سبزی کاملا سرخ شود، سپس با کمک کفگیر آن را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را برگردانید تا آن سمت دیگر کوکو ها نیز سرخ شود. سپس کوکو سبزی را به ظرف سرو مورد نظر منتقل کرده و طبق سلیقه خود همراه با خیارشور، گوجه فرنگی خرد شده و نان میل کنید. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه کوکو سبزی

  • می‌ توانید سبزی ها را داخل دستگاه سبزی خردکن ریخته و یا سبزی کوکو خرد شده و آماده را از فروشگاه ها خریداری کنید.
  • برای اینکه کوکوسبزی شما رنگ بهتری داشته باشد، می توانید ابتدا سبزی‌ کوکو را کمی با روغن تفت دهید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس آن را به باقی مواد اضافه کنید.
  • به دلخواه می توانید کمی تره و اسفناج به سبزی خود اضافه کنید.
  • برای اینکه سبزی ها کاملا تمیز شوند و گل و ناخالصی در بین آن ها وجود نداشته باشد، بهتر است ابتدا سبزی ها را به مدت ۱۵ دقیقه در آب سرد خیس کنید و سپس آن ها را بشویید.
  • اگر می خواهید کوکوی شما پف کند و حالت اسفنجی داشته باشد می توانید یک چهارم پیمانه ماست و کمی بیکینگ پودر به تخم مرغ اضافه کنید.
  • دقت کنید که ساقه های سبزی را خیلی کوتاه نکنید زیرا به خوشمزه شدن کوکو کمک کرده و سرشار از مواد مغذی می‌ باشد.
  • اگر از سبزی تازه استفاده می ‌کنید بهتر است از آرد بیشتری برای تهیه کوکو استفاده کنید. زیرا افزودن آرد باعث انسجام مایه کوکو سبزی می شود.
  • طرز تهیه کوکو سبزی داخل فر به این صورت است که ابتدا باید فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده و طبقه وسط را برای پخت کوکو سبزی آماده کنید. داخل تابه یا ظرف مورد نظر خود را با کمی روغن چرب کنید و مایه کوکو سبزی را درون آن بریزید. ظرف خود را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید تا کوکو کاملا پخته و پف کند. سپس آن را از فر خارج کرده و سرو کنید.
  • اگر میزان شوید سبزی کوکو بیش از حد باشد، می تواند باعث تلخ شدن غذا شود. پس توجه داشته باشید که هنگام خرید سبزی مقدار شوید باید کمتر از باقی سبزی ها باشد.
  • توجه داشته باشید که اگر بین آماده کردن مایه کوکو و سرخ کردن آن زیاد فاصله بیاندازید، باعث می شود که سبزی آب انداخته و کوکو سبزی شما ترد نشود و پف نکند.
  • تصاویر از پیج اینستاگرامی shahrzaaad.hadii برداشته شده است.

خواص کوکو سبزی

  • مصرف کوکو سبزی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار زیادی دارد.
  • این غذای خوشمزه سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست که از جمله آن می‌ توان به پروتئین، آهن، اسید چرب امگا ۳، کربوهیدرات، ویتامین های گروه B ، ویتامین های A ، C  و E اشاره کرد.
  • اسید فولیک موجود در سبزی کوکو باعث خون سازی و در نتیجه درمان کم خونی در افراد می شود.
  • کلسیم و منیزیم موجود در کوکو سبزی باعث تقویت استخوان ها و حفظ سلامت دندان ها شده و از پوکی استخوان جلوگیری میکند.
  • فیبر موجود در آن باعث درمان یبوست می شود‌ و خاصیت ضد نفخی دارد.
  • کوکو سبزی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند.
  • مصرف این غذا برای افراد مبتلا به چربی خون، فشار خون، قند خون و مادران شیرده توصیه می‌ شود.
  • سفیده موجود در تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است. به همین دلیل کوکوسبزی جزو غذاهایی است که مصرف آن به افراد ورزشکار توصیه می‌ شود‌.
  • آلبومین و آمینواسید موجود در سفیده تخم مرغ، باعث افزایش رشد کودکان و تقویت حافظه آن ها می شود.
  • استفاده از زرشک در این غذا به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شده و تاثیر چشمگیری در بهبود عوارض سرطان دارد.
  • مصرف کوکو سبزی برای افرادی که نمی تواند سبزیجات را به صورت خام مصرف کنند و با هضم آن ها مشکل دارند، بسیار مناسب است‌. زیرا سبزی موجود در این غذا کاملاً پخته می‌ شود و به دلیل وجود فیبر بالا، باعث تقویت ماهیچه های روده شده و عمل هضم آن راحت تر صورت می گیرد.
  • استفاده از گردو در این غذا کاملاً اختیاری می باشد اما باید توجه داشته باشید که گردو سرشار از چربی امگا ۳ می باشد، که این چربی علاوه بر رفع گرسنگی کاذب، نقش بسیار مهمی در رشد و سلامت کودکان دارد و به تکامل مغز جنین، نوزادان و کودکان بسیار کمک می کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه آش انار اراک اصل برای 6 نفر

سخن پایانی درباره کوکو سبزی

کوکو سبزی همانطور که در بالا اشاره شده است به عنوان یک وعده شام در نظر گرفته می شود. این غذا به عنوان یک خوراک بسیار خوشمزه و لذیذ نیز معرفی می شود. خیلی ها این غذا را با نان سرو می کنند ولی با برنج سفید هم بسیار خوشمزه می شود.

سعی کنید مراحل کار را طبق آنچه که در طرز تهیه کوکو سبزی آمده است انجام دهید تا یک غذای خوشمزه و بینظیر را طبخ نمایید.

کباب های بسیار خوشمزه ای را نیز برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

طرز تهیه انواع کوکو و کتلت هم از مطالب بسیار خواندنی است که مطمئنا از آن استفاده خواهید کرد.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی و طرز تهیه انواع خوراک هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه didgah.ashpazi برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
سبزی 04

طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره از بهترین دستور پخت و طرز تهیه کوکو سبزی بدون دردسر سریع و فوری مجلسی طرز تهیه کوکو سبزی خانگی می توانید خوشمزه ترین

نوع: کوکو

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: کوکو سبزی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 174

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT0H45M

اجزاء دستورالعمل:

  • 500 گرم سبزی کوکو
  • 5 عدد تخم مرغ
  • 3 حبه سیر
  • 1 قاشق غذاخوری آرد
  • 1 قاشق غذاخوری زرشک (دلخواه)
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه کوکو سبزی خانگی خوشمزه اصل 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی برایتان قرار داده ایم. با مطالعه این طرز تهیه کوکو سبزی خانگی می توانید خوشمزه ترین کوکو را برای خود و عزیزان خود تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *