سبد خرید
طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه رستورانی 4 نفره

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه رستورانی 4 نفره

سوپ جو با شیر و خامه یکی از خوشمزه‌ ترین انواع سوپ‌هاست. وجود شیر در سوپ باعث سفید شدن رنگ آن می‌گردد. با ما همراه باشید تا با مرور این آموزش بتوانید یک سوپ جو با شیر و خامه خوشمزه برای عزیزانتان تهیه کنید.

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

سوپ جو یک از رایج‌ترین انواع سوپ‌هاست. این سوپ نه تنها در ایران، بلکه در دیگر کشورهای دنیا نیز طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. سوپ جو انواع مختلفی دارد، اما در همه آن‌ها از جو، مرغ و سبزیجات استفاده می‌شود. می‌توانید این مواد را در کنار پوره گوجه‌فرنگی و رب قرار دهید، که در آن صورت یک سوپ قرمز رنگ دارید.

دوره آنلاین آموزش دمنوش
دوره آنلاین آموزش دمنوش

سوپ جو با شیر و خامه یکی از خوشمزه‌ترین انواع سوپ‌هاست. وجود شیر در سوپ باعث سفید شدن رنگ آن می‌گردد. از این رو، این سوپ با عنوان سوپ جوی سفید نیز شناخته می‌شود. می‌توانید در این سوپ از سبزیجات رنگارنگی چون فلفل دلمه‌ای، هویج، کرفس و ذرت استفاده کنید و ترکیب جذاب‌تری داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا دستور تهیه سوپ جو با شیر و خامه را یاد بگیرید و خواص آن را نیز بشناسید.

تاریخچه سوپ جو با شیر و خامه

بر اساس تحقیقات انجام شده،  جو از  23 هزار سال قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان جو هنوز به مرحله کشت و برداشت نرسیده بود و به طور گسترده در دسترس مردم قرار نداشت. حدود 2000 سال قبل از میلاد، کشت جو در منطقه بین‌النهرین آغاز شد. جو اولین غلاتی بود که به زمین‌های کشاورزی راه پیدا کرد و به کشت و برداشت رسید.

جو با شیر 01
تاریخچه سوپ جو با شیر و خامه

این محصول خیلی زود موردتوجه مردم دیگر نقاط دنیا قرار گرفت و به یکی از پرمصرف‌ترین غلات تبدیل شد. جو در ابتدا به صورت آرد شده و برای تهیه نان مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما کم‌کم جای خود را در غذاهای دیگری چون سوپ نیز باز نمود.

سوپ‌های امروزی با سوپ‌های قدیمی تفاوت بسیاری دارند. مردم آن زمان برای تهیه سوپ، گوشت را به همراه آب می‌پختند و در نهایت به آن مقداری سبزی اضافه می‌کردند. بعدها مواد دیگری چون جو نیز به سوپ اضافه شد و آن را به یک غذای کامل تبدیل کرد. کم‌کم این غذا طرفداران زیادی پیدا کرد و به یکی از رایج‌ترین غذاها تبدیل شد. هرکس به سلیقه خود چیزی به سوپ اضافه نمود و طعم و مزه‌ای متفاوت به آن داد.

سوپ خامه برای اولین بار در سال 1934 و توسط شرکت کمپبل  معرفی شد. این شرکت غذاهای مختلف را به صورت کنسروی تهیه و روانه بازار می‌کرد. سوپ یکی از کنسروهای تولیدی کمپبل بود که با طعم‏های مختلف ارائه می‌شد. خامه یکی از جذاب‌ترین موادی بود که به دستور سوپ کمپبل اضافه شد.

سوپ خامه کمپبل خیلی زود جای خود را در میان خانواده‌ها پیدا کرد و به یکی از پرطرفدارترین سوپ‌های این شرکت تبدیل شد.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان یک ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه سوپ جو با شیر و خامه

  • جو پرک: یک پیمانه
  • سینه مرغ متوسط: یک عدد
  • شیر:  ۱.۵ پیمانه
  • خامه: ۴ قاشق غذاخوری
  • قارچ: 400 گرم
  • هویج: ۲ عدد
  • نخودفرنگی: ۷۵ گرم
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • فلفل دلمه‌ای: نصف عدد
  • آرد گندم: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودرسیر: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره: ۷۵ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن: مقداری

آموزش مراحل تهیه سوپ جو با شیر و خامه

مرحله اول: پخت مرغ

یکی از پیازها را پوست کنید و پس از شستن به 4  قسمت تقسیم کنید. مرغ را به همراه پیاز در یک قابلمه قرار دهید. به اندازه دو لیوان آب و مقداری نمک در قابلمه بریزید و اجازه دهید مرغ بپزد. پس از این‌که مرغ پخت، آب آن را جدا کنید و مرغ را نیز به صورت تکه‌های کوچک برش دهید. آب مرغ را از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم: پخت جو

نیم ساعت قبل از تهیه سوپ جو با شیر و خامه، جوی پرک شده را بشویید و در مقداری آب خیس کنید. اجازه دهید به مدت 30 دقیقه در آب بماند تا پف کند و نرم شود.

حتما بخوانید
شير پلو
جو با شیر 02
آموزش مراحل تهیه سوپ جو با شیر و خامه

قابلمه‌ای که برای سوپ در نظر گرفته‌‌اید، روی اجاق قرار دهید و جوی خیس خورده را به همراه 2 لیوان آب در آن بریزید. حرارت اجاق را زیاد کنید تا آب به جوش آید. سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید جو به طور کامل بپزد و لعاب بیندازد.

مرحله سوم: آماده سازی سبزیجات

یک عدد پیاز را خرد کنید و به همراه مقدار بسیار کمی روغن در قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید پیاز کمی تفت بخورد. مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید. هویج و فلفل را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.

هویج و فلفل خرد شده را به همراه نخودفرنگی به پیاز اضافه کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه تفت دهید. مرغ را به سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید تا با سایر مواد ترکیب شود. کمی نمک و فلفل اضافه کنید و آب مرغ را در قابلمه بریزید. درب ظرف بگذارید و اجازه دهید مواد بپزد و طعم‌ها به خورد هم برود.

مرحله چهارم: تفت دادن قارچ

قارچ‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای خرد کنید. دقت داشته باشید که قارچ نباید خیلی نازک شود. یک ماهیتابه کوچک بردارید و کره را در آن بریزید. قارچ خرد شده را به کره اضافه کنید و تفت دهید. یک قاشق آب لیمو ترش به قارچ اضافه کنید تا از سیاه شدن آن جلوگیری کند.

در این مرحله آرد را به قارچ اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس شیر را آرام آرام به ترکیب قارچ و آرد اضافه کنید و هم بزنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا آرد گلوله نشود.

مرحله پنجم: ترکیب مواد

سبزیجات را  به جوی پخته شده اضافه کنید و در ادامه ترکیب قارچ و شیر را نیز در آن بریزید. در این مرحله پودر سیر را اضافه کنید. سوپ را هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند.

مرحله پنجم: ترکیب مواد در سوپ جو با شیر و خامه
مرحله پنجم: ترکیب مواد در سوپ جو با شیر و خامه

سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت اجاق را کم کنید. اجازه دهید سوپ کمی غلیظ شود و خوب جا بیفتد. زمانی که سوپ جو با شیر و خامه به غلظت دلخواه رسید، اجاق را خاموش کنید و خامه را به آن اضافه نمایید.

مرحله ششم: اضافه کردن خامه

خامه را در یک کاسه بریزید و مقداری سوپ به آن اضافه کنید. کمی هم بزنید تا خامه کاملا باز شود. سپس آن را به قابلمه سوپ اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا کاملا مخلوط شود.

سوپ جو با شیر و خامه شما آماده است. آن را در ظرف موردنظر بکشید و سرو نمایید. اگر دوست دارید مقداری آب لیمو ترش در کنار سوپ جو با شیر و خامه قرار دهید و به همراه آن نوش جان کنید.

نکات مهم در تهیه سوپ جو با شیر و خامه

  • در این سوپ از جوی پرک شده استفاده کردیم. اگر دوست دارید می‌توانید جوی پوست کنده را جایگزین آن کنید. دقت داشته باشید که جوی پوست کنده را باید از شب قبل در آب خیس کنید و حداقل 5 تا 6 ساعت به آن زمان دهید تا خوب خیس بخورد. جوی خیس خورده لعاب بهتری می‌دهد و سوپ جو با شیر و خامه شما را خوشمزه‌ تر می‌کند.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در تهیه سوپ جو با شیر و خامه باید مورد توجه قرار دهید، دمای شیر و خامه است. اگر دمای شیر و خامه با دمای سوپ یکی نباشد، می‌برد و ظاهر بدی به سوپ می‌دهد. شیر و خامه را 30 دقیقه قبل از استفاده از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد.
  • می‌توانید به جای نخودفرنگی از ذرت استفاده کنید. ذرت را از قبل بپزید یا به صورت کنسروی تهیه کنید و در سوپ جو با شیر و خامه بریزید.
  • قارچی که برای سوپ جو با شیر و خامه انتخاب می‌کنید نباید خیلی بزرگ باشد. اگر قارچتان بزرگ است، آن را به دو نیم تقسیم کنید و سپس خرد کنید.
  • دقت داشته باشید که استفاده از آب لیمو ترش باعث بریدن شیر می‌شود. از این رو، نباید از آب لیمو در تهیه سوپ جو با شیر و خامه استفاده کنید. اگر دوست دارید این سوپ را با آب لیمو میل کنید، آن را در زمان سرو به سوپ جو با شیر و خامه خود اضافه نمایید.
  • تصاویر سوپ جو با شیر و خامه از پیج اینستاگرامی nazi3342 گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

خواص سوپ جو با شیر و خامه

جو، شیر، خامه، مرغ و سبزیجات موادی هستند که در تهیه سوپ جو با شیر و خامه بکار می‌روند. تمامی این مواد از جمله موادی هستند که باید در رژیم غذایی روزانه انسان وجود داشته باشند.

خواص سوپ جو با شیر و خامه
خواص سوپ جو با شیر و خامه

در واقع شما با خوردن یک کاسه سوپ جو با شیر و خامه، یک غذای کامل نوش‌جان می‌کنید و مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز را در یک وعده غذایی به بدن خود می‌رسانید.

  • جو در گروه غلات قرار دارد. غلات اصلی‌ترین گروه غذایی هستند و انرژی موردنیاز بدن را تامین می‌کنند. غلات کامل فیبر بالایی دارند و مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی را به بدن می‌رسانند. از جمله این مواد می‌توان به منیزیم، آهن، فسفر، منگنز، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B اشاره کرد. مصرف غلات باعث طول عمر می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون چاقی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می‎دهد.
  • شیر و خامه در دسته لبنیات قرار می‌گیرند. این مواد سرشار از کلیسم هستند و برای سلامت دندان‌ها و تقویت استخوان‌ها مفید می‌باشند. لبنیات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و باید به صورت روزانه مصرف شوند. شیر و خامه مقادیر بالایی از ویتامین‌ A  و ویتامین‌های گروه B را در خود دارند و سرشار از پروتئین و مواد معدنی چون فسفر، پتاسیم، سدیم، زینک، سلنیوم و اسید فولیک هستند.
  • گوشت مرغ یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی دنیاست. گوشت مرغ چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد. از این رو، سالم‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‎گیرد. مرغ فواید بسیاری برای بدن دارد و ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی را در خود جای داده است. از جمله خواص گوشت مرغ می‌توان به کاهش کلسترول، تقویت بینایی­، کاهش استرس، پیشگیری از اختلالات پوستی، تقویت استخوان‌ها،  تقویت سیستم گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان کم‌خونی، کنترل فشار خون و کاهش وزن اشاره کرد. گوشت مرغ برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است. به همین دلیل در تهیه انواع سوپ بکار می‌رود و در واقع پایه ثابت‌ سوپ‌ها می‌باشد.
حتما بخوانید
طرز تهیه اشکنه قروت خراسانی عالی برای 3 نفر

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ جو با شیر و خامه خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید. در زیر تعدادی از سوپ ها را برای استفاده شما عزیزان آورده شده است:

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​​​​​

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه رستورانی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
چو با شیر 05

آموزش طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه و قارچ رستورانی سوپ شیر خوشمزه سوپ شیر و خامه راز خوشمزه شده سوپ شیر سوپ جو با شیر و خامه فوری و عالی دو نفره مرحله به مرحله

نوع: پیش غذا و سوپ

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ جو با شیر و خامه

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 195

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT2H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • جو پرک: یک پیمانه
  • سینه مرغ متوسط: یک عدد
  • شیر: ۱.۵ پیمانه
  • خامه: ۴ قاشق غذاخوری
  • قارچ: 400 گرم
  • هویج: ۲ عدد
  • نخودفرنگی: ۷۵ گرم
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • فلفل دلمه‌ای: نصف عدد
  • آرد گندم: ۳ قاشق غذاخوری
  • پودرسیر: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • کره: ۷۵ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن: مقداری

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *