سبد خرید
طرز تهیه سوپ جو سفید رستورانی 4 نفره

طرز تهیه سوپ جو سفید رستورانی 4 نفره

سلام عزیزان همراه. برای تهیه سوپ جو سفید، روش‌های متعددی وجود دارد. می‌توان از شیر برای سفید کردن رنگ سوپ استفاده کرد یا مقداری خامه در آن ریخت. گاهی اوقات نیز سوپ جو سفید بدون خامه و شیر تهیه می‌شود. امروز با آموزش ساده آن در خدمت شما هستیم

طرز تهیه سوپ جو سفید

سوپ جو یکی از خوشمزه‌ترین انواع سوپ‌هاست. این نوع سوپ در مهمانی‌ها و مجالس نیز تهیه می‌شود و به عنوان پیش‌غذا بر روی سفره قرار می‌گیرد. سوپ جو دستور‌العمل‌های متفاوتی دارد. برخی از افراد سوپ جو را با رب گوجه‌فرنگی درست می‌کنند و رنگ قرمز به آن می‌دهند، اما تعداد دیگر سوپ جوی سفید را دوست دارند.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

این نوع سوپ برای افرادی که وگان هستند یا به لاکتوز شیر حساسیت دارند، بهترین انتخاب است. اما چگونه می‌توان بدون این مواد سوپ سفید درست کرد؟ با ما همراه باشید تا با  خوشمزه‌ترین دستور تهیه سوپ جو سفید آشنا شوید.

تاریخچه سوپ جو سفید

تاریخچه سوپ مربوط به امروز و دیروز نیست. پخت سوپ از زمانی آغاز شد که انسان آتش را شناخت و توانست غذاها را بپزد. در آن زمان پخت سوپ کار چندان ساده‌ای نبود. بنابراین، اغلب غذاها به صورت کبابی و بر روی آتش پخته می‌شد.

در واقع می‌توان بر اساس تحقیقات انجام شده، پخت اولین سوپ به دوران حجر برمی‌گردد. در آن زمان هنوز ظروف ساخته نشده بودند. آن‌ها برای پخت گوشت یا مواد غذایی دیگر از پوست حیوان استفاده می‌کردند. ابتدا مواد را در پوست حیوان قرار داده و به آن آب اضافه می‌کردند و بر روی آتش می‌ پختند.

گاهی اوقات نیز این کار را با ایجاد یک سوراخ در دل زمین انجام می‌دادند. در هر حال، روش‌های مختلفی برای درست کردن سوپ وجود داشت. غذایی که به راحتی هضم شود و برای افراد سالمند، بیمار یا افرادی که دندان ندارند، قابل استفاده باشد.

سفید 02
تاریخچه سوپ جو سفید

سوپ‌های انسان‌های اولیه از گوشت و سبزیجات تشکیل می‌شد، اما بعدها مواد دیگری نیز به سوپ اضافه شد. اولین مدارک در مورد مصرف جو مربوط به دوره اپی پالئولیتیک در اوهالوی دوم در انتهای جنوبی دریای گالیله می‌باشد.

در آن مکان سنگ‌های آسیابی پیدا شد که بر روی آن آثاری از نشاسته بود. قدمت این سنگ‌ها به حدود 23000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. جو در آن زمان هنوز به مرحله کشت و برداشت نرسیده بود و جوی وحشی به حساب می‌آمد.

کشت جو و برداشت آن به 2000 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. جو، یکی از اولین غلاتی بود که در زمین‌های کشاورزی کاشته شد و مورد استفاده قرار گرفت. پرورش جو نیاز به آب فراوان داشت. از این رو، اغلب در نواحی غرب آسیا  و در نزدیکی رودخانه نیل کشت می‌شد.

گفته می‌شود جو برای اولین بار از بین‌النهرین، به ویژه منطقه جارمو در عراق امروزی آمده است.  پرورش جو به مرور به دیگر کشورهای دنیا انتقال یافت و به یکی از پرمصرف‌ترین غلات تبدیل شد. جو در قرن شانزدهم برای تولید نان در یونان، روم و بسیاری از مناطق اروپا مورد استفاده قرار گرفت و کم کم به دیگر غذاها از جمله سوپ نیز اضافه شد.

جدول زمانبندی طرز تهیه سوپ جو سفید

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت یک ساعت
زمان اضافی
مجموع زمان یک ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو مقداری

مواد اولیه برای تهیه سوپ جو سفید

  • جو پرک:  یک پیمانه
  • برنج: نصف پیمانه
  • سینه مرغ کوچک: یک عدد
  • آب مرغ:4 پیمانه
  • هویج متوسط: 5 عدد
  • سیب‌زمینی متوسط: یک عدد
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • جعفری خردشده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه سوپ جو سفید

مرحله اول: خیس دادن جو و برنج

برنج را بشویید. یک کاسه آب و نمک آماده کنید و برنج را به مدت 2 ساعت در آن بریزید تا خیس بخورد. جو پرک شده را نیز در ظرف دیگر خیس دهید تا پف کند و نرم شود.

مرحله دوم: پخت مرغ

حتما بخوانید
طرز تهیه آش دندونی یا دیشلیق برای 7 نفر

یک قابلمه آب بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

سفید 05
آموزش مراحل تهیه سوپ جو سفید

مرغ را به همراه یک پیاز در قابلمه بگذارید. اجازه دهید مرغ تا حدی بپزد و نیم‌پز شود. سپس آن را از قابلمه خارج کنید. کمی که سرد شد، آن را ریش ریش کنید و کناری بگذارید.

مرحله سوم: پخت برنج

برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید و بر روی اجاق قرار دهید. مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. وقتی برنج نرم شد، آب مرغ را به قابلمه اضافه کنید و جو پرک شده را نیز در آن بریزید.

مرحله چهارم: آماده کردن سبزیجات

پیاز را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. مقدار بسیار کمی روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز را در آن تفت دهید. اجازه دهید تا پیاز سبک شود. در این مرحله مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و هم بزنید. هویج‌ها را بشویید و رنده کنید. هویج رنده شده را به پیاز اضافه کنید و باهم تفت دهید.

مرحله پنجم: اضافه کردن مرغ

در ادامه مرغ ریش شده را به هویج اضافه کنید و کمی نمک و فلفل به آن بزنید. اجازه دهید مواد مقداری تفت بخورند و باهم ترکیب شوند. زمانی که جو پرک شده به طور کامل پخت، سبزیجات را به قابلمه سوپ اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ششم: اضافه کردن سیب‌زمینی

یک عدد سیب زمینی را پس از پوست کردن،  بشویید و به صورت قطعات کوچک برش دهید. سیب‌زمینی را به سوپ اضافه کنید. کمی از سوپ را بچشید و نمک و فلفل آن را تنظیم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها نرم شود و سوپ جا بیفتد.

سفید 03
سوپ جو سفید

سوپ جو سفید شما آماده است. آن را در ظرف موردنظر بکشید و با جعفری خردشده تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه سوپ جو سفید

  • نکته مهمی که در تهیه سوپ جو سفید باید به آن توجه داشته باشید، جا افتادن سوپ است. اجازه دهید جو به طور کامل بپزد و لعاب بیندازد. در این صورت سوپ شما به خوبی جا می‌افتد.
  • اگر تمایل دارید می‌توانید کمی نخود فرنگی، ذرت و قارچ نیز به سوپ خود اضافه کنید.
  • می‌توانید از جوی درسته به جای جوی پرک شده استفاده کنید. در این صورت جو را 24 ساعت قبل از تهیه سوپ خیس دهید و آن را به همراه برنج بپزید.
  • قبل ازاستفاده از آب مرغ، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود و چربی آن ببندد. سپس چربی روی آن را با قاشق جدا کنید تا سوپتان زیاد چرب نشود.
  • اگر سوپ غلیظ‌تری می‌خواهید و آب سوپ زیاد است، مقداری آرد به آن اضافه کنید. آرد را در نصف لیوان آب سرد حل کنید و در قابلمه سوپ بریزید.
  • می‌توانید در مرحله آخر کمی زعفران دم کرده به سوپ اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری بگیرد.
  • در صورتی که سوپ را برای بیمار آماده می‌کنید، توصیه می‌کنیم مقداری پودر زنجبیل نیز در آن بریزید تا خواص بیشتری داشته باشد.
  • اگر دوست دارید در هنگام سرو کمی آب لیمو ترش به سوپ اضافه کنید.
  • تصاویر سوپ جو سفید از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه kadbanno برداشته شده است.

خواص سوپ جو سفید

در تهیه سوپ جو سفید از برنج، جو، مرغ و سبزیجات استفاده می‌شود. جو، چهارمین غلات پرمصرف جهان پس از گندم، برنج و ذرت می‌باشد که در انواع غذاها از جمله نان و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جو انواع مختلفی دارد و به صورت جو کامل، جو دو سر، جو پرک و … در فروشگاه‌ها عرضه می‎گردد.

خواص سوپ جو سفید
خواص سوپ جو سفید

هر نوع جویی را که تهیه کنید، می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. خواص سوپ جو سفید  که حاصل از جو درون آن است عبارتند از:

  •  سوپ جو سفید سرشار از فیبر است. فیبر سموم بد را پاکسازی می‌کند. همچنین باعث تمیز شدن روده و شکم شده و برای سلامت روده و دستگاه گوارش بسیار مفید است.  مصرف جو خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.
  • فیبر نامحلول موجود در سوپ جو سفید باعث کاهش ترشح اسید کیسه صفرا شده و از بروز سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند‎. علاوه بر این، این فیبر حساسیت به انسولین را کاهش می‎دهد و باعث کاهش سطح ‏تری گلیسیرید خون نیز می‌گردد.
  • جو دارای فسفر و مس نیز می‌باشد. این مواد باعث سلامت استخوان‌ها شده و از پوکی استخوان در سنینی بالا جلوگیری می‎کنند.
  •  سوپ جو سفید مقادیر بسیار بالایی از ویتامین C را نیز در خود جای داده است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون آنفلونزا را کاهش می‏دهد.
  •  سوپ جو سفید حاوی آهن می‌باشد. آهن موجود در جو از بروز کم‌خونی و مشکلات ناشی از آن پیشگیری می‎کند.
  •  سوپ جو سفید منبعی بسیار غنی از سلنیم است. این ماده باعث کشسانی پوست می‌گردد و از شل شدن آن جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، سلنیم موجو در جو باعث بهبود عملکرد قلب و پانکراس شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.
  • کنترل دیابت یکی دیگر از خواص سوپ جو سفید است. جو مقادیر بالایی از فیبر را در خود جای داده است و ویتامین و مواد معدنی بسیاری نیز دارد. این مواد جذب گلوکز در بدن را کندتر کرده و باعث کاهش میزان آن می‌شوند.
  •  سوپ جو سفید ‏سرشار از نیاسین است. این ماده از افزایش سطح کلسترول خون جلوگیری کرده و از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‏دهد. مصرف جو به بانوان یائسه که دارای فشار خون بالا یا کلسترول هستند­، توصیه می‌شود.
  •  سوپ جو سفید مقادیر بالایی از ویتامین‌های گروه B را نیز در خود جای داده است. این ویتامین‌ها برای سلامتی پوست و مو بسیار مفید هستند.
  • جو فیبر بالا و چربی بسیار پایینی دارد. از این رو، خاصیت سیرکنندگی داشته و به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد.
حتما بخوانید
طرز تهیه سوپ تورتلینی 6 نفره

فیلم طرز تهیه سوپ جو سفید

سخن پایانی در طرز تهیه سوپ جو سفید

امیدواریم از آموزش طرز تهیه سوپ جو سفید راضی بوده باشید. با مطالعه این دستور غذا شما به راحتی می توانید یک سوپ جو سفید خوشمزه تهیه نمایید. همچنین میتوانید طرز تهیه انواع سوپ و طرز تهیه انواع غذای بیماران را مطالعه کنید. در زیر تعدادی از سوپ ها را برای استفاده شما عزیزان آورده شده است:

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذای بیماران بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​​​​

طرز تهیه سوپ جو سفید رستورانی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
سفید 01

آموزش طرز تهیه سوپ جو سفید مجلسی رستورانی بدون شیر و با شیر خوشمزه و لذیذ سوپ جو سفید بدون خامه با اب مرغ سود جو غذای بیمار آنفولانزا قارچ با مرغ بدون چربی فیلم

نوع: سوپ و پیش غذا

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: سوپ جو سفید

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 145

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • جو پرک: یک پیمانه
  • برنج: نصف پیمانه
  • سینه مرغ کوچک: یک عدد
  • آب مرغ:4 پیمانه
  • هویج متوسط: 5 عدد
  • سیب‌زمینی متوسط: یک عدد
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • جعفری خردشده: یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *