سبد خرید
طرز تهیه مرغ مجلسی خوشمزه مخصوص 6 نفره

طرز تهیه مرغ مجلسی خوشمزه مخصوص 6 نفره

در این مطلب تلاش داریم که طرز تهیه مرغ مجلسی را با بهترین و ساده ترین روش به شما عزیزان آموزش دهیم. برای پخت بهترین مرغ مجلسی باید توجه داشته باشید که استفاده از مواد اولیه مرغوب و ‍یروی از طرز تهیه مرغ مجلسی به صورت گام به گام رمز موفقیت شماست. با ما همراه باشید.

معرفی مرغ مجلسی

در سراسر دنیا و به خصوص فرهنگ های آسیایی، خوراکی های تهیه شده با گوشت مرغ طرفداران زیادی دارند. اکثر ما نام مهمانی و مجلس دورهمی را که می شنویم، به یاد زرشک پلوهای خوش آب و رنگ همراه خورش مرغ هیجان انگیزی می افتیم. کمتر کسی را پیدا می کنید که این غذای بسیار خوشمزه و پر خاصیت را دوست نداشته باشد.

معمولاً خورش مرغ یکی از اولین انتخاب ها برای پذیرایی در مهمانی های شادی یا سوگواری است. با چند بار تمرین می توانید روش پخت خورش مرغ مجلسی و خوشمزه را یاد بگیرید. این غذای بسیار لذیذ فوت و فن های خاصی دارد که با رعایت آنها، طعم فوق العاده ای به غذا خواهید بخشید.

مجلسی 01
معرفی مرغ مجلسی

می توانید خورش مرغ مجلسی را همراه یا بدون سس آن آماده کنید. بعضی افراد ترجیح می دهند آب مرغ مجلسی را نیز با رب گوجه و ادویه، مزه دار و همراه گوشت سرو کنند. اگر دوست داشته باشید، می توانید قابلمه خورش را مدت بیشتری روی شعله قرار بدهید تا آب آن کشیده شده و سس غلیظ تری به دست بیاورید.

تاریخچه مرغ مجلسی

از زمان های قدیم، ایرانی های مهمان نواز و سخاوت مند برای گرامی داشتن مهمان خود، زرشک پلو با مرغ مجلسی تدارک می دیدند. آشپز های با سلیقه انواع مختلفی از خورش مرغ مجلسی را آماده و همراه زرشک پلو یا باقالی پلو سرو می کردند. خورش گوشت خروس (مرغ مجلسی ) در دوران سلسله افشاریه طرفداران زیادی داشت و در دربار شاهی هم به فراوانی طبخ و مصرف می شد.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

انواع خورش مرغ مجلسی در فرهنگ های آسیایی، امریکای لاتین و اروپایی نیز تهیه و مصرف می شوند. مدل هندی این خورش معمولاً حاوی ادویه های فراوان و تند است و با برنج کته یا نان مصرف می شود. در چین، کره و تایوان قطعات گوشت مرغ همراه سس فلفل چیلی تند، زنجبیل، سیر و پیازچه مزه دار می شوند و سپس آنها را همراه روغن فلفلی، سرخ می کنند تا کاملاً مغز پخت شوند.

این نوع مرغ مجلسی  نیز همراه برنج یا نودل مصرف می شود. در کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی، به خصوص مکزیک و برزیل، خورش گوشت مرغ با رب گوجه فرنگی فراوان، فلفل، سبزیجات معطر، سیر و آویشن تهیه می شود.

جدول زمانبندی طرز تهیه مرغ مجلسی

زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت 80 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 100 دقیقه
تعداد سرو 6 نفر
مقدار سرو یک قابلمه متوسط خورشت

مواد اولیه برای مرغ مجلسی

مواد اولیخ برای طبخ مرغ

  • سینه یا ران مرغ: شش تکه
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • هویج متوسط: دو عدد
  • رب گوجه: چهار قاشق غذاخوری
  • ساقه کرفس: سه تکه
  • فلفل دلمه ای: سه تکه
  • ادویه کاری: یک قاشق مرباخوری
  • آبلیمو یا آبغوره: دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: سه قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی و گوجه فرنگی در صورت تمایل: به میزان دلخواه

مواد لازم برای زرشک پلو

  • برنج ایرانی: شش پیمانه
  • زرشک: نصف پیمانه
  • کره پاستوریزه یا روغن حیوانی: 50 گرم
  • شکر: دو قاشق غذاخوری

آموزش مراحل تهیه مرغ مجلسی

مرحله اول مرغ مجلسی

اگر مرغ ها منجمد هستند، دو ساعت قبل از شروع تهیه غذا آنها را از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید در دمای محیط یخ آنها ذوب شود. سپس برای مزه دار کردن گوشت ها مقداری پیاز، فلفل سیاه تازه آسیاب شده به همراه نمک و زردچوبه روی آنها بمالید. سپس روی ظرف را یک لایه سلفون بکشید یا در آن را ببندید. ظرف را داخل یخچال بگذارید و اجازه بدهید مدتی بماند تا مرغ ها طعم و مزه خوبی بگیرند.

مرحله دوم مرغ مجلسی

مرغ ها را از یخچال بیرون بیاورید. یک تابه بزرگ روی حرارت قرار بدهید و روغن کافی در آن بریزید. تکه های مرغ را داخل تابه بگذارید و اجازه دهید تمام سطح گوشت ها سرخ شود. برای گرفتن بوی زهم مرغ در این مرحله، می توانید مقداری چوب دارچین داخل تابه بریزید.

مرحله سوم مرغ مجلسی

پس از اینکه مرغ ها کاملاً سرخ شدند، همه آنها را داخل قابلمه بزرگی بریزید. پیاز بزرگی را پوست بگیرید و خلالی یا نگینی خرد کنید. هویج و کرفس ها را حلقه حلقه خرد کنید. می توانید کرفس را درسته هم داخل قابلمه بیندازید. فلفل دلمه ها را خلالی خرد کنید و همراه پیاز، هویج و کرفس داخل قابلمه بریزید. حدود دو لیوان آب (یا هر مقدار لازم، به اندازه ای که روی مرغ ها را بپوشاند) داخل قابلمه بریزید.

حتما بخوانید
طرز تهیه اشکنه اراک غذای اصیل مرکزی 5 نفره
مجلسی 04
آموزش مراحل تهیه مرغ مجلسی

مرغ ها باید در آب شناور شوند. یک قاشق چایخوری نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه اضافه کنید. رب گوجه را در روغن تفت بدهید تا مزه خامی آن گرفته شده و خوش رتگ شود؛ سپس رب گوجه را هم اضافه کنید.

شعله زیر قابلمه را کم کنید تا خورش به آرامی بپزد و جا بیفتد. در این حین مراقب خورش باشید که آب آن خشک نشود.

مرحله چهارم تهیه مرغ مجلسی

بعد از حدود یک تا یک و نیم ساعت، خورش به خوبی می پزد. در اواخر پخت، می توانید زعفران و آب لیمو یا آب غوره را نیز به خورش اضافه کنید. در این فاصله می توانید بنا بر ترجیح خود، سیب زمینی سرخ کرده به همراه گوجه فرنگی تفت داده شده آماده کنید و هنگام سرو کنار خورشت بگذارید.

آموزش طرز تهیه زرشک پلو

  • برنج را چند ساعت قبل از شروع پخت غذا کاملاً تمیز کنید و بشویید و اجازه بدهید خیس بخورد. می توانید برنج را به صورت کته یا آبکش درست کنید. برای برنج آبکش، به ازای هر دو پیمانه برنج یک قاشق چایخوری نمک داخل آب بریزید. برای برنج کته، به ازای هر سه پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری سرخالی نمک کافی خواهد بود. البته مقدار نمک نهایی بستگی به ذائقه و ترجیح شما دارد.
  • همزمان با روی شعله گذاشتن خورش، برنج را نیز آماده کنید. برنج کته را می توانید مستقیم روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید بپزد. برای تهیه برنج آبکش، یک قابلمه پر آب روی شعله زیاد بگذارید و متنظر بمانید تا به جوش بیاید. سپس آب نمک برنج را خالی کنید و برنج ها را داخل قابلمه بریزید. بسته به نوع برنج، بین سه تا شش دقیقه بعد باید برنج ها را آبکش کنید.
  • برای آماده کردن زرشک، ابتدا زرشک ها را خوب تمیز کنید و بشویید. اجازه بدهید آب آن کاملاً برود. یک قاشق غذاخوری کره داخل ماهیتابه بریزید تا ذوب شود. شکر و زرشک را داخل تابه بریزید. حدود سی تا چهل ثانیه تفت بدهید و بعد شعله را خاموش کنید. بهتر است زرشک را مدام هم بزنید تا نسوزد.
  • بعد از اینکه برنج دم کشید، چند قاشق غذا خوری از آن را داخل کاسه ای بریزید. بسته به ترجیح خود، یک تا دو قاشق غذاخوری زعفران دم کشیده روی برنج بریزید و خوب هم بزنید تا رنگ بگیرد. می توانید زرشک را هم با پلوی زعفرانی مخلوط کنید یا به طور جداگانه روی دیس پلو بریزید.

برای آموزش کامل می توانید از طرز تهیه زرشک پلو رستورانی خوشمزه 4 نفره استفاده کنید. درباره این دست غذاها نیز نظیر همین مرغ مجلسی طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه اصل 6 نفره را نیز پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید. در تهیه مرغ مجلسی نکات بسیاری را برایتان قرار داده ایم.

نکات سرو مرغ مجلسی و همچنین نکات مهم در تهیه مرغ مجلسی که حتما این مطالب را نیز مطالعه نمایید.

نکات سرو مرغ مجلسی

  • برای سرو خورش مجلسی بهتر است مرغ ها را همراه سیب زمینی و گوجه فرنگی سرخ شده داخل دیس بچینید و سرو کنید.
  • آب خورش یا همان سس مرغ را به طور جداگانه از صافی رد کنید تا مواد داخل آن جدا شوند. می توانید آب خورش را در کاسه بریزید و سر سفره بیاورید.
  • به ظروف سرو برای مرغ مجلسی خیلی دقت کنید. حتما از ظرف مناسب استفاده کنید تا هم دسترسی به مرغ مجلسی مناسب باشد و هم رخ خوبی به مرغ بدهد.

نکات مهم و فوت کوزه گری در تهیه مرغ مجلسی

  • برای تهیه مرغ مجلسی بهتر است از تکه های بزرگ استفاده کنید. برای هر نفر، یک سینه مرغ یا یک ران کامل درنظر بگیرید. البته برای تهیه خورش مرغ خودمانی می توانید تکه های کوچکتر هم استفاده کنید.
  • برای آماده کردن زعفران، دو روش وجود دارد. ابتدا باید زعفران را خوب بسایید. برای ساییده شدن کامل، مقدار کمی شکر اضافه کنید. در روش اول می توانید زعفران ساییده را داخل آب جوش بریزید و روی بخار بگذارید تا دم بکشد. همچنین می توانید زعفران را داخل آب خیلی سرد بریزید و کناری بگذارید تا رنگ بدهد و مرغ مجلسی شما بیشتر جلوه کند.
  • می توانید از ادویه های مختلف برای تهیه خورش استفاده کنید. چوب دارچین، زنجبیل و جوزهندی گزینه های مناسبی هستند. اگر مزه ترشی را در خورش می پسندید، می توانید یکی دو قاشق غذاخوری رب زرشک یا رب لیمو عمانی هم به آب خورش اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید چند عدد آلو بخارای ترش یا شیرین هم به خورش اضافه کنید.
  • بهتر است آب خورش را خیلی زیاد نریزید؛ چون طعم اجزای خورش را به خود می گیرد و اجازه نمی دهد خورش خوب جا بیفتد و غلیظ شود. بعد از ریختن آب، شعله را کم کنید تا خورش آرام آرام بپزد و لازم نباشد دوباره آب اضافه کنید.
  • برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده مجلسی و ترد، بهتر است خلال های سیب زمینی را بشویید و خوب خشک کنید. با این کار نشاسته های سیب زمینی شسته می شوند و در نهایت خلال های ترد تری خواهید داشت.
  • روی سطح گوجه فرنگی های سرخ شده نمک بریزید تا طعم خوبی پیدا کنند.
حتما بخوانید
طرز تهیه دوروم ساندویچ خوشمزه ترکیه ای 4 نفره

خواص مرغ مجلسی

گوشت مرغ یکی از پرکاربردترین محصولات پروتئینی جانوری است که در کشورهای مختلف مصرف می شود. این گوشت در تهیه انواع غذاهای مختلف، از مدل های متنوع خورش و سوپ گرفته تا انواع ساندویچ، سالاد، پیش غذا و حتی میان وعده کاربرد دارد.

  • گوشت مرغ و به خصوص گوشت خروس فواید بسیار زیادی دارند. شاید همه ما از فواید سوپ جوجه چقدر برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن با خبر باشیم!
  • گوشت مرغ سرشار از انواع ویتامین ها (گروه B، به خصوص فولات، نیاسین، تیامین، B12، ریبوفلاووین، ویتامین D، ویتامین E و K) و مواد معدنی و آمینواسیدهای ضروری است. گوشت مرغ نسبت به انواع گوشت قرمز، چربی اشباع کمتری دارد و میزان کلسترول های بد (LDL) آن هم کمتر هستند. پروتئین موجود در گوشت مرغ فایده زیادی برای عضله سازی دارد؛ به همین دلیل به ورزشکاران، افراد در حال رشد و سالمندان توصیه می شود گوشت مرغ مصرف کنند.
  • پروتئین فراوان گوشت مرغ علاوه بر تقویت ماهیچه های عضلانی، به سلامت استخوان ها نیز کمک می کند و قدرت بازسازی و ترمیم بدن را افزایش می دهد. فسفر موجود در مرغ به استحکام استخوان ها و دندان­ ها کمک می کند و فعالیت سیستم عصبی و کلیوی را نیز بهبود می بخشد.
  • افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند نیز می توانند از مرغ به عنوان منبع خوب پروتئین استفاده کنند. گوشت مرغ چربی کمی دارد اما از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. اگر می خواهید روغن به گوشت مرغ اضافه نشود، می توانید مرغ را به شیوه های کبابی یا آب پز آماده کنید و همراه سالاد یا نان مصرف نمایید.

سخن پایانی در تهیه مرغ مجلسی

همانطور که در بالا مشاهده کردید طرز تهیه مرغ مجلسی اصل را برایتان قرار داده ایم. امیدواریم این آموزش را فرا گرفته و آن را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید. در پایان یک نکته باقی می ماند و آن این است که در طرز تهیه مرغ مجلسی از مواد اولیه تازه و مرغوب استفاده نمایید. مواد اولیه تازه و مرغوب کیفیت مرغ مجلسی شما را مجلسی ترخواهد داد.

سخن پایانی در تهیه مرغ مجلسی
سخن پایانی در تهیه مرغ مجلسی

در اینجا لیست کاملی از کباب های خوشمزه و مطالب مرتبط را برایتان قرار خواهیم داد. سعی کنید این کباب های اصیل و سنتی ایرانی را نیز بیاموزید. کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

امیدواریم از طرز تمرغ مجلسی راضی بوده و بتوانید یک کباب بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با گوشت را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه مرغ مجلسی خوشمزه مخصوص 6 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
مجلسی 02

طرز تهیه مرغ مجلسی رستورانی زعفرانی بدون رب مرغ مجلسی سرخ شده خوشمزه با دستور پخت اصل و حرفه ایی زرشک پلو با مرغ مجلسی لذیذ و جرفه ایی خاله خانم مرغ ربی

نوع: خورش و غذای اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: مرغ مجلسی

بازده دستورالعمل: 6

کالری: 350

زمان آماده سازی: PT0H10M

زمان پخت و پز: PT1H20M

زمان کل: PT1H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • سینه یا ران مرغ: شش تکه
  • پیاز بزرگ: یک عدد
  • هویج متوسط: دو عدد
  • رب گوجه: چهار قاشق غذاخوری
  • ساقه کرفس: سه تکه
  • فلفل دلمه ای: سه تکه
  • ادویه کاری: یک قاشق مرباخوری
  • آبلیمو یا آبغوره: دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: سه قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی و گوجه فرنگی در صورت تمایل: به میزان دلخواه
  • برنج ایرانی: شش پیمانه
  • زرشک: نصف پیمانه
  • کره پاستوریزه یا روغن حیوانی: 50 گرم
  • شکر: دو قاشق غذاخوری

راهنمای دستورالعمل: امروز طرز تهیه مرغ مجلسی با بهترین کیفیت و حرفه ایی و کاملا با روش رستورانی را برایتان قرار دادیم. بدون ترس و با اعتماد به نفس بالا آن را تهیه کنید و از طعم خوش این غذا در کنار عزیزانتان لذت ببرید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *