سبد خرید
انواع خورشت های ایرانی

لیست معرفی انواع خورشت های ایرانی 170 خورشت

انواع خورشت های ایرانی غذاهایی آبدار هستند که شامل گوشت تکه شده، حبوبات آبپز و سبزیجات هستند. اگرچه از گذشته تا کنون تغییرات زیادی کرده ایم اما غذاهای ایرانی همچنان پا بر جا هستند. در ایران هر شهر و استانی خورشت های معروف به خود را دارند. خورشت هایی هم هستند که بسیار معروف هستند و غذای ملی ایرانیان به شمار می روند.

معرفی انواع خورشت های ایرانی

انواع خورشت های ایرانی به گروهی از غذاها گفته می شود که ترکیبی آبدار به همراه گوشت هستند. در این ترکیب از سبزیجات خشک و یا تازه یا از حبوبات آبپز استفاده می کنند.

تاریخچه ی انواع خورشت های ایرانی

خورشت غذایی کاملا ایرانی است و از گذشته تا کنون اصالت خود را حفظ کرده است. ایرانی ها در قدیم نان، غذای اصلیشان بوده اما برای اینکه آن را به تنهایی نخورند خورشت را درست کردند.

خورشت 4
تاریخچه ی انواع خورشت های ایرانی

خورشت در بین ایرانی ها جایگاه ویژه ای دارد. اکنون ایرانی ها خورشت را با نان یا برنجی که به صورت پلو یا کته باشد می خورند و در کنار غذای خود از نوشیدنی، ترشیجات، ماست و سبزی نیز استفاده می کنند.

خورشت یا خورش چیست؟

خورشت ها یکی از انواع غذاهای اصلی هستند که معمولا با برنج میل می شود. خورشت ها ترکیبی از مواد غذایی مختلف هستند که با کمی آب طبخ می گردند. معمولا خورشت ها آبدار هستند البته اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم کمی آب دارند. بایستی آب خورشت کم باشد تا نشان از جا افتادن آن بدهد.

خورشت ها اکثرا مربوط به آسیا می باشند. از قدیم مواد غذایی مختلف را مانند برخی از سبزیجات – صیفی جات – حبوبات را با گوشت یا مرغ ترکیب کرده و با آب طبخ می کرده اند.

انواع خورشت های ایرانی

خورشت های ایرانی یکی از بهترین و خوشمزه ترین خورشت های اصیل و سنتی بشر محسوب می شوند. این خوراکی ها که وعده اصلی محسوب می گردند همگی در همه جا طرفداران بسیاری دارند. از خورشت قورمه سبزی گرفته تا خورشت های دیگر. هر کسی که این خورشت ها را میل کرده باشد طرفدار پر و پا قرص آن است.

خورشت 2
انواع خورشت های ایرانی

انواع خورشت های ایرانی را در مطالب مختلف توضیح داده ایم ولی اینکه همه اینها را یکجا آورده باشیم در این مقاله اینکار را کرده ایم. انواع خورشت های ایرانی به دو صورت کلی طبخ می شوند. خورشت های محلی و خورشت هایی که به این صورت باب شده است. یعنی خورشت های محلی جایگاه خود را حفظ کرده اند.

در پایین به برخی از انواع خورشت های ایرانی می پردازیم.

خورشت قیمه

یکی از انواع خورشت های ایرانی که خورشتی اصیل و بسیار خوشمزه است، قیمه یا همان خورشت لپه است. چون این خورشت دستور تهیه اش نسبتا راحت تر از بقیه خورشت ها است و با ذائقه ی بیشتر ایرانی ها جور در میاید، از گذشته تا کنون یکی از غذاهای مناسب ایرانی ها است؛ که مردم در وعده ی غذایی خود و حتی در مجالس و مهمانی ها از خورشت قیمه استفاده می کنند.

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی مجلسی
طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی مجلسی

در ادامه میخواهیم به تاریخچه ی این خورشت بپردازیم.

خورشت لپه یا همان قیمه در شهرهای مختلف ایران نام های متفاوتی دارد. مثلا قیمه بامیه، قیمه هویج، قیمه مرغ، قیمه بادمجان، خورشت قیمه ی رشتی، قیمه آلو با مرغ، خورشت قیمه یزدی، قیمه نثار و نام های دیگر قیمه ها.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش گندم یزدی برای 6 نفر

خورشت قیمه در عراق نیز رواج دارد اما آنها خورشت قیمه مخصوص خود را دارند؛ که معمولا آن را برای نذری میپزند. نام این خورشت در عراق، قیمه علاچی یا قیمه ی عراقی نام دارد.

عراقی ها وقتی که گوشت خوب پخته میشود آن را میکس می کنند و آن را به همراه لیمو عمانی، نمک، فلفل و دارچین، نخود پخته شده و رب میپزند. همانطور که بیان شد قیمه یکی از انواع خورشت های ایرانی است.

خورشت قورمه سبزی

یکی دیگر از انواع خورشت های ایرانی که غذای ملی ایرانیان نیز به شمار می رود قورمه سبزی است. این خورشت از شهرت جهانی برخوردار است. بسیار خوشمزه است و محبوبیت زیادی در بین مردم ایران دارد. آن قدر این غذا از اهمیت بالایی برخوردار است که روز اول آذر ماه به عنوان روز جهانی قورمه سبزی نام گذاری شده است.

خورشت قورمه سبزی از دو بخش گیاهی و حیوانی تشکیل شده است. یعنی شامل سبزیجات، حبوبات و گوشت قرمز است.

خورشت انار بیج

از دیگر انواع خورشت های ایرانی لذیذ میتوان به خورشت اناربیج اشاره کرد که غذای سنتی و خوشمزه ی گیلانی است. خورشت انار بیج از نظر شباهت به خورشت فسنجان نزدیک است. اما تفاوتش در این است که از انواع سبزیجات خوش طعم وخوش عطر را به آن اضافه می کنند.

خورشت آلو هویج

یکی دیگر از انواع خورشت های ایرانی خورشت آلو هویج است که یکی از خورشت های خوشمزه و مورد علاقه در بین آذربایجانی ها است. طرز تهیه ی این خورشت به این صورت است که از گوشت و یا مرغ تکه شده استفاده می کنند و آلو، هویج، پیاز، رب، آبلیمو، نمک و فلفل را به آن اضافه می کنند.

از دیگر انواع خورشت های ایرانی میتوان خورشت هایی چون خورشت فسنجان، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، خورشت هویج، خورشت کنگر، خورشت مسمای بادمجان، خورشت کدو بادمجان، خورشت یتیمچه، خورشت بامیه، خورشت خلال بادام، خورشت آلوبخارا، خورشت به، خورشت ریحان، خورشت گل‌کلم با سیر، باقالی خورشت، خورشت دال عدس، خورشت هلو، خورشت گوجه سبز، خورشت آلو، خورشت سیرقلیه گیلانی، خورشت میرزا قاسمی گیلانی، خورشت گوشت چرخ‌کرده با لوبیا قرمز، خورشت خلال کرمانشاه، خورشت مرغ ترش و خورشت مسمای مرغ را نام برد.

در اینجا لیست کاملی از انواع خورشت های ایرانی که بصورت سنتی در همه ایران طبخ می شوند اشاره خواهیم کرد.

انواع خورشت های ایرانی با آنالیز غذا

در این بخش پر مصرف ترین خورشت ها از انواع خورشت های ایرانی را با آنالیز طبخ آنان قرار داده ایم.

نام غذا لیست مواد اولیه اصلی وزن به گرم
خورشت قرمه سبزی گوشت  گوسفندی 80
برنج 160
سبزی قرمه 120
لوبیا قرمز  20
خورشت قیمه سیب زمینی گوشت  گوسفندی 80
برنج 160
لپه  30
سیب زمینی 20
خورشت کرفس گوشت گوسفندی 80
کرفس 120
برنج 160
خورشت قیمه بادمجان گوشت  گوسفندی 80
برنج 160
لپه  30
بادمجان 120
فسنجان با گوشت قلقلی گوشت چرخ کرده 200
برنج 160
گردو 60

در اینجا به انواع خورشت های ایرانی با مواد لازم برای تهیه آنها برای یک نفر پرداخته ایم. این خورشت ها خورشت هایی هستند که در بسیاری از اداره ها – سازمان ها – رستوران ها بصورت ثابت و روتین طبخ می گردند.

خورشت آلو بخارا با مرغ حرفه ای
خورشت آلو بخارا با مرغ حرفه ای

ولی آیا واقعا انواع خورشت های ایرانی همین ها هستند؟ جواب این سوال قطعا منفی است. در اینجا لیست کاملی از انواع خورشت های ایرانی را قرار خواهیم داد.

لیست انواع خورشت های ایرانی پر طرفدار و طرز تهیه آنها

حتما بخوانید
طرز تهیه شله زرد نذری و اصیل خوشمزه 8 نفره

آیا تمام لیست انواع خورشت های ایرانی همین ها هستند؟ باز هم پاسخ منفی است. انواع خورشت های ایرانی بسیار بسیار زیاد هستند.

آنالیز غذا های خورشتی
آنالیز غذا های خورشتی

در بخش غذاهای محلی همانطور که مشاهده می گردد لیست بسیار بسیار بلندی از غذاهای خورشتی و اصیل ایرانی قرار داده شده است. در مرکز آموزش آنلاین آشپزی بیش از 170 نوع خورشت درج شده است.

شما می توانید برای دیدن این خورشت ها و انواع خورشت های ایرانی و طرز تهیه آنها حتما از طرز تهیه انواع خورشت استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه انواع خورشت های ایرانی

در ادامه نکات مهم را در تهیه انواع خورشت های ایرانی آورده ایم. با رعایت این نکات می توانید بهترین انواع خورشت های ایرانی را در منزل بسادگی طبخ نمایید.

  • توجه داشته باشید که همواره به این نکته تاکید داشته ایم که برای بدست آوردن خورشتی خوش طعم و مزه می بایست از مواد اولیه تازه و با کیفیت بهره ببرید.
  • دقت کنید که حبوبات را به مدت حداقل 8 ساعت قبل تر خیس کنید تا نفخ آن رفته و راحتتر پخته شوند. در این مدت نیز چند مرتبه آب آن را عوض کنید.
  • توصیه ما به شما مصرف گوجه فرنگی به جای رب گوجه فرنگی است تا طعم و مزه واقعی گوجه را در این غذای خوشمزه حس نمایید.
  • شما می توانید در تهیه و پخت خورشت های محلی از گوشت و یا مرغ نیز بهره ببرید ولی دستور اصلی این اگر با گوشت خورشتی بود حتما گوشت بریزید و یا اگر مرغ بود حتما مرغ.
  • شما می توانید جوز هندی را به صورت درشت خریداری نموده و در قابلمه رنده نمایید و یا بصورت پودر جوز هندی مصرف نمایید. البته جوز هندی هم مخصوص همه خورشت ها نیست.
  • بهتر است که از چوب دارچین در تهیه و پخت خورشت های ایرانی بهره ببرید و در آخر زمان پخت نیز چوب ها را از داخل قابلمه خارج نموده و به دور بیندازید.
  • همواره به این نکته تاکید داشته ایم که برای دریافت چربی مناسبتر و عالی تر بهتر است که از روغن هایی نظیر کانولا، ذرت و کنجد بهره ببرید.
  • به این مورد توجه داشته باشید که راز خوشمزه تر شدن غذاهای محلی استفاده از حرارت ملایم و کم است. این مورد سبب می شود تا مواد غذایی طعم واقعی خود را به غذا بدهند.
  • سعی کنید حتی الامکان برای تهیه انواع خورشت های ایرانی از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید. مواد اولیه تازه خورشت شما را بسیار بسیار خوشمزه تر خواهد کرد.
  • نکته دیگر استفاده از مواد ارگانیک است. فراموش نکنید که خورشت های محلی همه با مواد اولیه ارگانیک طبخ می شوند و از اینرو طعم و عطر بینظیری دارند.

انواع خورشت های ایرانی را حتی الامکان کامل برایتان شرح داده ایم. از انواع آنان گرفته تا آنالیز خورشت های روتین همه و همه را به تفصیل بیان کردیم. لیست انواع خورشت های ایرانی را نیز برایتان قرار داده ایم. امیدواریم از این مطلب راضی بوده باشید و این مطلب توانسته باشد شما را یاری کرده باشد.

آموزش انواع طرز تهیه قورمه سبزی اصل 10 نوع هم یکی از سنتی ترین غذاهای ما ایرانیان است.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *