سبد خرید
طرز تهیه استیک گوشت خوشمزه اصل 4 نفره

طرز تهیه استیک گوشت خوشمزه اصل 4 نفره

طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای و مخصوص را برایتان قرار داده ایم. شما با مطالعه این طرز تهیه استیک گوشت می توانید بهترین استیک را برای خود و عزیزانتان طبخ نمایید.

استیک گوشت یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین غذاهای بین الملل است که در اکثر رستوران ها سرو می شود.

در صورتی که روش مزه دار کردن و پخت این غذای لذیذ را بلد باشید، طبخ آن بسیار ساده و بی دردسر است. در ادامه تمام موارد لازم در طرز تهیه استیک گوشت و در عین حال ساده ارائه خواهد شد.

جدول مواد لازم در طرز تهیه استیک گوشت 4 نفره

در این بخش مواد لازم را در طرز تهیه استیک گوشت قرار داده ایم. شما می توانید در اینجا مقادیر این مواد را نیز مشاهده نمایید.

راسته یا فیله استیکی گوساله 400 گرم
روغن زیتون 8 قاشق غذاخوری
سس خردل 2 قاشق غذاخوری
سس باربیکیو 2 قاشق غذاخوری
سس سویا 2 قاشق غذاخوری
سیر 4 حبه
رزماری خشک چند ساقه
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل آماده سازی و طرز تهیه استیک گوشت

در این بخش مراحل کار را در طرز تهیه استیک گوشت خواهید دید.

مراحل آماده سازی و طرز تهیه استیک گوشت
مراحل آماده سازی و طرز تهیه استیک گوشت

دقت کنید که مراحل کار را در طرز تهیه استیک گوشت را بدرستی و دقیق انجام دهید.

  1. ابتدا گوشت شسته و اجازه دهید تا کاملا خشک شود.
  2. گوشت را به اندازه کف دست و به ضخامت 1 سانت و نیم برش بزنید (مناسب ترین اندازه برای استیک قطعاتی به قطر 15 در 20 سانتی متر و ضخامت 3 سامتی متر است). در صورتی که ضخامت استیک کمتر از 1 سامتی متر باشد حین سرخ شدن کاملا خشک شده و به آن بیفتک می گویند.
  3. فیله گوشت بریده شده را بین دو لایه نایلونی قرار داده و با بیفتک کوب یا گوشت کوب آنرا بکوبید تا به ضخامت 1 سانتی متر برسد.
  4. با استفاده از یک پارچه نخیروی استیک ها را خشک کرده و رطوبت آنها را بگیرید.
  5. استیک های نازک شده را درون ظرفی قرار دهید. روغن زیتون را به ظرف اضافه کرده و با دست دو طرف استیک ها را کاملا با روغن زیتون آغشته کنید.
  6. سیر را رنده کرده و با نمک و فلفل، سس باربیکیو، سس خردل، سس سویا و رزماری مخلوط کرده و سس بدست آمده را روی گوشت ها بریزید. با کمک دست تمام سطح گوشت را به این سس آغشته کنید. دقت داشته باشید که سس روی گوشت ها را کاملا بپوشاند.
  7. گوشت ها را به همراه این سس کمی ورز دهید تا سس به خورد گوشت ها رفته و گوشت ها طعم دار شوند.
  8. یک لایه نایلون سلفون روی ظرف کشیده و آنرا داخل یخچال بگذارید.
  9. برای اینکه استیک خوشمزه ای داشته باشید گوشت ها باید حداقل به مدت 12 تا 24 ساعت درون این سس استراحت کنند تا کاملا طعم دار شوند. دقت کنید که سس تمام سطح استیک ها را بپوشاند تا استیک ها به طور کامل طعم دار شوند.
  10. پس از گذشت 12 تا 24 ساعت از زمان استراحت گوشت درون سس مرینت و پس از اینکه گوشت ها کاملا مزه دار شدند، حدود یک تا دو ساعت قبل از طبخ ظرف حاوی استیک ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید تا استیک ها به دمای محیط برسند.
  11. یک تابه چدنی (ترجیحا با سطح شیار دار) را روی شعله اجاق قرار دهید. کمی روغن روی سطح تابه بزنید و اجازه دهید تا ماهی تابه کاملا داغ شود.
  12. حرارت تابه باید متوسط رو به بالا باشد. حرارت کم تابه موجب خشک شدن استیک ها و حرارت بالا موجب سوختن و سیاه شدن استیک های شما خواهد شد. در صورتی که پس از گذشت 3 دقیقه از قرار دادن استیک ها بر روی تابه یک شرف استیک هنوز صورتی رنگ بود یعنی حرارت تابه کم است و باید کمی شعله را بیشتر کنید و در صورتی که در این مدت یک طرف استیک شما سیاه شد یعنی حرارت تابه زیاد است و باید کمی شعله اجاق را کم کنید.
  13. استیک ها را یکی یکی از داخل سس خارج کرده و درون تابه بگذارید و اجازه دهید تا یک طرف آن کمی تغییر رنگ دهد.
  14. با کفگیر روی استیک را فشار دهید تا یک طرف آن کاملا گریل شود.
  15. پس از گذشت حدود 3 دقیقه، استیک را برگردانید تا طرف دیگر نیز تغییر رنگ دهد.
  16. برگرداندن مرتب استیک موجب پخت بهتر و سریع تر آن خواهد شد.
  17. هر بار پس از برگرداندن استیک ها با کفگیر روی آن را فشار دهید.
  18. در صورتی که بخواهید استیکی آبدار داشته باشید، آنرا زیاد سرخ نکنید.
  19. اگر می خواهید استیکی کاملا مغز پخت داشته باشید هر بار که گوشت را بر می گردانید اجازه دهید تا حدود 5 دقیقه حرارت ببیند.
  20. استیک های آماده را در ظرف مناسب قرار داده و همراه با سبزیجات گریل شده یا بخارپز سرو کنید.
حتما بخوانید
راز خوشمزه شدن قورمه سبزی

نکات مهم در طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای

  • عدم استفاده مناسب از چاشنی ها در طرز تهیه استیک گوشت

در صورتی که زمان استراحت استیک ها کم باشد و یا میزان چاشنی های استفاده شده نسبت به مقدار گوشت ها متناسب نباشد استیک های شما خوب طعم دار نشده و استیک خوشمزه ای نخواهید داشت. بنابراین در میزان چاشنی های استفاده شده و زمان استراحت گوشت و مدت زمان طعم دار شدن گوشت دقت لازم را به عمل آورید.

  • استیک گوشت ها را سرد نپزید

قبل از پختن استیک ها دقت کنید که دمای گوشت ها به دمای اتاق رسیده باشد. در صورتی که استیک ها را بلافاصله پس از خروج از یخچال بر روی گریل یا ماهیتابه قرار دهید دو طرف استیک شما سوخته ولی قسمت های داخلی آن نپخته باقی خواهند ماند.

نکات مهم در طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای
نکات مهم در طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای

بنابراین بهتر است بسته به اندازه استیک ها یک تا دو ساعت قبل از پخت، گوشت ها  را از یخچال خارج کرده  و اجازه دهید تا به دمای محیط برسند.

  • برگرداندن استیک ها در حین پخت

برای اینکه استیک های آبدار و خوشمزه ای داشته باشید که خوب هم پخته شده باشند بهتر است در حین پخت چندین بار استیک ها را برگردانید. هر 3 دقیقه یکبار استیک ها را برگردانید و اجازه دهید تا طرف دیگر نیز به همین مقدار حرارت ببیند. با این کار استیک های شما سریعتر و بهتر خواهند پخت و طعم بهتری خواهند داشت.

  • عدم استفاده از بخش های چرب گوشت در طرز تهیه استیک گوشت

اگرچه بخش هایی از گوشت که چربی کمتری دارند سریعتر از سایر قسمت ها می پزند اما در صورتی که استیک تهیه شده از بخش های بدون چربی یا با چربی کم انتخاب شوند، استیکی خشک و سفت خواهید داشت.

عدم استفاده از گوشت چرب در طرز تهیه استیک گوشت
عدم استفاده از گوشت چرب در طرز تهیه استیک گوشت

بهترین بخش ها برای تهیه فیله مناسب برای استیک بخش هایی با چربی متناسب است که علیرغم دیرپز تر و گرانتر بودن، استیکی خوش طعم و خوشمزه برای شما خواهند داشت. خوش پخت ترین و لذیذ ترین گوشت برای تهیه استیک گوشت پشت گردن و کتف گوساله است. چربی مناسب در گوشت انتخابی برای استیک موجب نرمی و آبدار شدن استیک خواهد شد.

  • بریدن سریع استیک گوشت

گوشت در هنگام طبخ منقبض شده و آب میان بافنی آن خارج می شود. گوشت استیک پخته شده نیز آبدار است و در صورتی که بلافاصله پس از پخت آنرا برش بزنید آب درون گوشت بیرون ریخته و استیک شما خشک خواهد شد. بنا بر این برای داشتن استیکی خوشمزه تر بهتر است  پس از پخت، آنرا به مدت 15 دقیقه درون یک فویل بپیچید و اجازه دهید تا چند دقیقه استراحت کنند تا آب گوشت خارج شده مجددا جذب استیک شده علاوه بر منبسط شدن تکه گوشت، استیکی خوش طعم و خوشمزه داشته باشید.

  • گوشت مناسب در طرز تهیه استیک گوشت

مناسب ترین گوشت برای تهیه استیک که در تمام رستوران ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد گوشت گوساله است. اما می توانید از گوشت گوسفند (بره)، مرغ، بوقلمون، شتر و شتر مرغ نیز برای پختن استیک استفاده کنید. تقریبا از تمام بخش های گوساله می توان برای تهیه استیک استفاده نمود. اما بهترین گوشت برای این کار گوشت کتف و پشت گردن گوساله است که بافت و چربی مناسب دارد. استیک تهیه شده از فیله گوساله آبدار و خوش طعم است اما استیکی که از گوشت راسته تهیه شود خشک و بدون آب است.

  • استفاده از گوشت تازه در طرز تهیه استیک گوشت

هر گز از گوشت تازه برای تهیه استیک استفاده نکنید. برای داشتن استیکی لذیذ و خوشمزه پس از خرید گوشت آنرا در فریزر قرار دهید تا منجمد شود. قبل از طعم دار کردن استیک ها نیز با یک دستمال نخی رطوبت گوشت را گرفته و آنرا خشک کنید و سپس درون مواد استراحت دهید.

دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل
دوره آموزش آنلاین جوجه کباب ملل

هرچقدر گوشت مورد استفاده بیات تر باشد استیک خوشمزه تری خواهید داشت. به این منظور می توانید گوشت ها را حدود 72 ساعت تا 5 روز قبل از مزه دار کردن، بدون پوشش درون یخچال قرار دهید تا سطح گوشت کاملا خشک شده و گوشتی بیات شده، پوک و ترد داشته باشید.

حتما بخوانید
طرز تهیه یاپراک سارما (دلمه برگ مو ترکی) 5 نفره

برای پختن استیک از روغن زیاد استفاده نکنید. کف تابه را چرب کنید.

ارزش غذایی در طرز تهیه استیک گوشت

یکی از نکات مهم در طرز تهیه استیک گوشت دانستن ارزش غذایی آن است. استیک گوشت گوساله غذایی غنی از پروتئین و کالری است. در صورتی که از گوشتی با چربی پایین استفاده کنید، میزان چربی غذا کمتر شده و غذای سالم تری خواهید داشت.

این غذا غنی از آهن بوده و با دارا بودن حدود 45 در صد آهن، میتواند یک غذای مفید و خونساز باشد. سلیقه افراد  در میزان پخت استیک کاملا متفاوت است و استیک ها از خام تا کاملا پخته درجه بندی می شوند.

ارزش غذایی در طرز تهیه استیک گوشت
ارزش غذایی در طرز تهیه استیک گوشت

هر چقدر از استیک خام به سمت استیک پخته برویم میزان پخت بخش های داخلی بیشتر شده و استیک خشک تر خواهد بود. باید خاطر نشان کرد که ارزش غذایی استیک با توجه به درجه پخت آن هیچ تغییری نمی کند.

بهتر است استیک را به همراه سس قارچ سرو کنید تا غذایی به مراتب لذیذ تر داشته باشید. در طرز تهیه استیک گوشت این نکته و تازه بودن گوشت بسیار مهم است.

سخن پایانی در طرز تهیه استیک گوشت

طرز تهیه استیک گوشت بسیار ساده است و در عین سادگی نیازمند دقت بسیار است. یقینا شما عزیزان می توانید با مطالعه کامل طرز تهیه استیک گوشت و همچنین رعایت نکات لازم که در بالا آورده شده است یک استیک گوشت بینظیر را برای عزیزان خود طبخ نمایید.

استیک گوشت غذایی است که دارای خواص و فواید بسیار است اما زیاد خوردن آن نیز می تواند باعث آسیب به بدن برسد. هدف از ارایه طرز تهیه استیک گوشت این است که شما عزیزان بتوانید این استیک خوشمزه را بیاموزید و از آن برای دورهمی های خود استفاده کنید. لطفا در خوردن گوشت زیاده روی نکنید.

سخن پایانی در طرز تهیه استیک گوشت
سخن پایانی در طرز تهیه استیک گوشت

امیدواریم از آموزش و طرز تهیه استیک گوشت راضی بوده باشید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با مرغ و غذا با گوشت و غذا با ماهی را مطالعه کنید. این بخش در کنار طرز تهیه استیک گوشت به شما چند کباب خوشمزه را نیز پیشنهاد می کنیم :

کباب های بسیار خوشمزه ای را نظیر کباب کوبیده اصل برایتان قرار دادیم. امیدواریم از این کباب ها هم لذت ببرید.

مزه دار کردن گوشت گوسفندی برای کباب یکی از مطالب بسیار خواندنی است که مطمئنا از آن استفاده خواهید کرد.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع کباب و طرز تهیه انواع غذاهای محلی هم آموزش دنیایی از غذاهای خوشمزه را دارند.شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید به شما توصیه می کنیم مقاله طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها و مقاله انواع ادویه کباب کوبیده ، معرفی 11 ادویه مخصوص را مطالعه کنید. تصاویر از پیج اینستاگرامی خوب و خوشمزه didgah.ashpazi برداشته شده است.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

طرز تهیه استیک گوشت خوشمزه اصل 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
تهیه استیک گوشت 01

طرز تهیه استیک گوشت حرفه ای و مخصوص را برایتان قرار داده ایم. شما با مطالعه این طرز تهیه استیک گوشت می توانید بهترین استیک گوشت گوساله استیک مجلسی مخصوص ساده

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: طرز تهیه استیک گوشت

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 186

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT3H30M

زمان کل: PT4H00M

اجزاء دستورالعمل:

  • راسته یا فیله استیکی گوساله 400 گرم
  • روغن زیتون 8 قاشق غذاخوری
  • سس خردل 2 قاشق غذاخوری
  • سس باربیکیو 2 قاشق غذاخوری
  • سس سویا 2 قاشق غذاخوری
  • سیر 4 حبه
  • رزماری خشک چند ساقه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه استیک گوشت راسته گوساله یا گوسفند را با بهترین و کاربردی ترین آموزش را در طرز تهیه استیک گوشت برایتان قرار داده ایم. امیدواریم این غذای خوشمزه را برای خود و عزیزانتان تهیه و طبخ نمایید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5

One comment

  1. دوستدار استیکجات

    به‌به عجب استیک آب‌داری خیلی خوب ول‌دان بود سخن پایانی باقی نمیمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *