سبد خرید
طرز تهیه ثعلب ترکیه ای اصل 4 نفره

طرز تهیه ثعلب ترکیه ای اصل 4 نفره

طرز تهیه ثعلب ترکیه ای را برایتان بصورت کاملا حرفه ای و اصل قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این نوشیدنی ترکیه ای خوشمزه را آموخته و آن را برای عزیزان خود در منزل تهیه نمایید.

ثعلب یا سالپ (Salep) یک نوشیدنی خوشمزه ترکی است. نوشیدنی ثعلب به صورت گرم سرو می‌شود و معمولا در فصل سرد زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اصلی در تهیه این نوشیدنی، ثعلب می‌باشد. ثعلب همان پودری است که در تهیه بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پودر از گیاه ثعلب به دست می‌آید و خواص دارویی فراوانی دارد. نوشیدنی ثعلب را می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود سرو نمایید. این نوشیدنی در ترکیه طرفداران فراوانی دارد و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‎های این کشور می‏باشد.  در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با طرز تهیه ثعلب ترکی و خواص این نوشیدنی خوشمزه آشنا شوید.

تاریخچه ثعلب

قبل از این‌که بخواهیم در مورد تاریخچه ثعلب صحبت کنیم، بهتر است اطلاعاتی در مورد نحو‌ه به دست آوردن آن داشته باشم. ثعلب نام یک گیاه از خانواده ارکیده‌هاست. این گیاه در ترکیه رشد می‏کند و یکی از مهم‎‌ترین گل‌های صادراتی این کشور محسوب می‌شود.

تاریخچه ثعلب
تاریخچه ثعلب

این نوع ارکیده علاوه بر زیبایی که دارد، دارای خواص درمانی نیز می‌باشد. پیاز این گیاه دارای مقادیر فراوانی از نشاسته است. ترک‌ها پس از برداشت گیاه، غده‌های موجود در ریشه آن را جدا می‌کنند و پس از شستن، می‌جوشانند. سپس آن را خشک می‎کنند و به صورت پودر درمی‌آورند. پودر این گیاه همان ثعلب است که در نوشیدنی‌ مورد استفاده قرار می‎گیرد و بافتی خامه‌ای به آن می‌دهد.

تهیه ثعلب قدمتی دیرینه دارد. رومیان باستان بیش از ۳۰۰۰ سال قبل از پیاز ارکیده‌ها برای تهیه نوشیدنی استفاده می‎کردند و آن را ساتیریون یا پریاپیسکوس می‌نامیدند. رومی‌ها این نوشیدنی را بسیار مفید می‌دانستند و برای تقویت بدن مصرف می‌کردند. تهیه ثعلب در ترکیه به زمان امپراتوری عثمانی برمی‌گردد. گفته می‎شود قبل از این‌که چای و قهوه در ترکیه رواج پیدا کند و به محبوب‌ترین نوشیدنی‌های این کشور تبدیل شود، ثعلب در ترکیه وجود داشته است.

این نوشیدنی نه تنها در ترکیه بلکه در خارج از مرزهای امپراتوری عثمانی نیز سرو می‌شده و یکی از متداول‌ترین نوشیدنی‌های منطقه خاورمیانه و اروپای شرقی بوده است. حتی نمونه‌هایی از این نوشیدنی در قرن‌های 17 و 18 در بریتانیا دیده شده است. نوشیدنی ثعلب نه تنها برای مزه بی‌نظیرش، بلکه برای خواص دارویی‌اش مورد توجه قرار داشته و یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های آن زمان بوده است.

گیاه ثعلب امروزه بیشتر در ایران، ترکیه و یونان کشت می‌شود. گونه‌های وحشی این گیاه در بخش‎های شمالی ایران وجود دارد و بیشتر در آستارا و اردبیل یافت می‏‎شود. کشت این گیاه در یونان روز به روز در حال افزایش است و در ترکیه به دلیل برداشت بی‌رویه منجر به کاهش تعداد ارکیده‌های وحشی و انقراض آن شده است. از این رو، در حال حاضر صادرات این گیاه در ترکیه غیر قانونی بوده و در نوشیدنی‌های آن نیز از چاشنی‌های مصنوعی به جای نوع گیاهی آن استفاده می‎شود.

جدول زمانبندی تهیه ثعلب

زمان آماده سازی 2 دقیقه
زمان پخت 15 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 17 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو یک فنجان

مواد اولیه برای تهیه ثعلب

  • پودر ثعلب یک قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • شیر 4 فنجان
  • دارچین آسیاب شده برای تزئین

آموزش مراحل تهیه ثعلب

مرحله اول: جوش آوردن شیر

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و 4 فنجان شیر را درون آن بریزید. قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید و کمی صبر کنید تا شیر به جوش بیاید. سپس شعله را کم کنید تا شیر سر نرود.

مرحله دوم: اضافه کردن شکر و پودر ثعلب

یک ظرف کوچک بردارید و ثعلب و شکر را در آن بریزید و خوب باهم ترکیب کنید. 2 قاشق از شیر را به ظرف ثعلب و شکر اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. مواد را به قابلمه شیر اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه هم بزنید تا کاملا باهم ترکیب شده و محلول غلیظی به دست آید.

حتما بخوانید
طرز تهیه یاپراک سارما (دلمه برگ مو ترکی) 5 نفره
آموزش مراحل تهیه ثعلب
آموزش مراحل تهیه ثعلب

ثعلب شما آماده است. آن را درون لیوان مورد نظر بریزید و با مقداری پودر دارچین تزئین کنید. نوشیدنی های لاغری خانگی گیاهی بیش از 10 نوع بسیار خواندنی است.

فیلم طرز تهیه ثعلب ترکیه ای

نکات مهم در تهیه ثعلب ترکیه ای

  • مقدار شیرینی نوشیدنی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید مقدار شکر را بسته به ذائقه خود کم یا زیاد کنید.
  • اگر دوست دارید نوشیدنی غلیظ تری داشته باشید، مقدار ثعلب بیشتری بریزید.
  • دقت داشته باشید، زمانی که پودر این گیاه را به شیر اضافه می‌کنید باید دائما ترکیب را هم بزنید. در غیر این صورت پودر این گیاه در شیر گوله گوله می‌شود و ته می‌گیرد.
  • در برخی از دستورالعمل‌ها دیده می‌شود که ثعلب و شکر را در شیر سرد حل می‌کنند و سپس آن را بر روی حرارت قرار می‌دهند تا قوام بیاید و غلیظ شود. اگر دوست دارید می‌توانید از این روش برای تهیه این گیاه استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم در مراحل آخر پخت ثعلب به اندازه 2 تا 3 قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری بگیرد.
  • اگر به شکر دسترسی ندارید یا دیابت دارید و می‌خواهید از قند طبیعی استفاده کنید، می‌توانید به جای شکر از عسل برای تهیه ثعلب استفاده کنید.
  • اگر مقدار زیادی این گیاه درست کردید و اضافه ماند، می‌توانید آن را در یک ظرف در بسته بریزید و به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. کافیست هنگام مصرف مجددا آن را گرم کنید و نوش جان نمایید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از پودر زنجبیل برای تزئین ثعلب استفاده کنید یا مقداری پودر پسته اضافه کنید و ظاهر زیباتری به نوشیدنی خود بدهید.

خواص ثعلب

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ثعلب در واقع یک پودر است که از غده‌های ریشه یک گیاه به دست می‌آید. این غده‌ها سفید رنگ هستند و درون پوسته‌ای صورتی رنگ پنهان شده‎اند. بخش سفید رنگ مزه‏ای شیرین و تند دارد و از آن برای تهیه پودر این گیاه استفاده می‌شود.

04
خواص ثعلب

این پودر علاوه بر طعم بسیار خوبی که دارد، دارای خواص درمانی و دارویی نیز می‌باشد. خواص این گیاه عبارتند است از:

  • این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی مانند سوءهاضمه، سوزش سر دل، نفخ شکم، درمان اسهال و … بسیار مفید است.
  • این گیاه به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و باعث درمان اسهال، به ویژه اسهال کودکان، می‌گردد.
  • عصاره این گیاه عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و با روان کردن آن، باعث دفع راحت‌تر مواد و جلوگیری از یبوست می‌گردد.
  • در طب سنتی از این گیاه برای درمان مشکلات مربوط به پوست و مو از جمله بر طرف کردن آکنه‌ها استفاده می‎شود. این گیاه به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند و با رفع چین‌وچروک‌ها و سفت‌تر کردن پوست، باعث جوان‌سازی آن می‌گردد.
  • ثعلب برای درمان ریزش مو نیز بسیار مفید است. این ماده دارای مواد مغذی بسیاری می‌باشد. مواد موجود در ثعلب به تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری می‌کنند.
  • عصاره این گیاه با عنوان تقویت‌کننده میل جنسی مردان شناخته می‌شود و مشکلاتی چون اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی در مردان را درمان می‌کند. علاوه بر این، مصرف این گیاه تعداد اسپرم مردان را افزایش داده و توانایی باروری را بالا می‌برد.
  • این گیاه برای ترشحات سفید بانوان و رفع مشکلات یائسگی بسیار مفید بوده و برای درمان نازایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این گیاه استرس را از بین می‌برد و فشارهای عصبی را کاهش می‌دهد. این گیاه برای تقویت اعصاب بسیار مفید است و باعث تسکین درد می‏گردد.
  • پودر این گیاه خون‌ساز است. این ماده تعداد هموگلوبین‌های خون را افزایش می‌دهد و از کم‌خونی جلوگیری می‎کند.
  • از دیگر خواص ثعلب می‌توان به درمان لقوه اشاره کرد. این گیاه برای درمان فلج عصبی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد و علائم این بیماری را کاهش می‏دهد.
  • ثعلب خواص ضدمیکروبی دارد. این ماده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث بهبود سرماخوردگی و علائم آن شامل خلط گلو، سرفه، سردرد، عطسه و … می‌گردد.
  • این گیاه خلط آور و برای نرم کردن سینه و از بین بردن عفونت‏های ریه توصیه می‏شود.
  • این گیاه ناراحتی‌های دستگاه تنفسی را بهبود می‌بخشد و از مشکلاتی چون تنگی نفس، سیاه سرفه و آسم جلوگیری می‌کند.
  • این گیاه در درمان بیماری رعشه نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد و از لرزش عضلات پیشگیری می‌کند.
  • درمان ورم کلیه و مثانه از دیگر خواص گیاه ثعلب است. مصرف ثعلب عفونت کلیه را بهبود بخشیده و مشکلات ناشی از آن را برطرف می‌کند.
  • این گیاه برای سلامتی کودکان نیز بسیار مفید است و باعث تقویت آن‌ها و رشد بهترشان می‎گردد.
  • این گیاه باعث چاقی می‌شود. اگر دچار لاغری هستید و می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید، از این گیاه استفاده کنید. این گیاه اشتها را زیاد می‌کند و باعث می‎شود بیشتر غذا بخورید و چاق شوید.
  • برای مصرف این گیاه حتما از پزشک متخصص سوال کنید.

همان‌طور که دیدید، این گیاه یک گیاه دارویی است و خواص فراوانی دارد. اگر می‌خواهید از خواص درمانی این گیاه برخوردار باشید و از آن برای سلامتی بدن استفاده کنید، می‌توانید از پودر این گیاه در نوشیدنی‌ها و تهیه انواع دسر استفاده نمایید. البته دقت داشته باشید در طول روز تنها 2 گرم از این پودر استفاده کنید.

حتما بخوانید
طرز تهیه هات چاکلت خانگی خوشمزه 4 نفره
تزیین ثعلب
تزیین ثعلب

مصرف بیش از اندازه این ماده برای افراد گرم مزاج مضر بوده و باعث ضعف دستگاه گوارش و سیستم عصبی می‏گردد. از بین رفتن تارهای صوتی و سقط جنین در زنان باردار از دیگر مضرات ثعلب است که در صورت مصرف زیاد رخ می‌دهد. از این رو، به بانوان توصیه می‌شود در دوران بارداری و شیردهی از مصرف ثعلب خودداری کنند.

سخن پایانی در طرز تهیه این نوشیدنی

همانطور که در بالا مشاهده و مطالعه کردید آموزش طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه و سنتی ترکی را برایتان قرار داده ایم. حتما در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید و ما را در تهیه رسپی ها یاری نمایید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی همیشه آماده شنیدن نظرات سازنده شما عزیزان است.

حتما بخش غذاهای ترکی را مطالعه نمایید. دنیایی از رسپی های خوشمزه و بینظیر ترکیه ای را برایتان قرار داده ایم. در تهیه این رسپی ها سعی شده که بهترین و کاربردی ترین آموزش را برایتان درج شود. در پایین تعدادی از این رسپی ها را برای نمونه قرار داده ایم.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمئن باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید.

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood​

طرز تهیه ثعلب ترکیه ای اصل 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
05

ثعلب یا سالپ (Salep) یک نوشیدنی خوشمزه ترکی ترکیه ای طرز تهیه ثعلب اصل نوشیدنی ثعلب به صورت گرم سرو می‌شود و معمولا در فصل سرد زمستان از نوشیدنی های مجلسی ناب

نوع: نوشیدنی

سبک آشپزی: ترکیه ای

کلمات کلیدی: ثعلب

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 190

زمان آماده سازی: PT0H02M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT0H17M

اجزاء دستورالعمل:

  • پودر ثعلب یک قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • شیر 4 فنجان
  • دارچین آسیاب شده برای تزئین

راهنمای دستورالعمل: ثعلب یا سالپ (Salep) یک نوشیدنی خوشمزه ترکی است. نوشیدنی ثعلب به صورت گرم سرو می‌شود و معمولا در فصل سرد زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اصلی در تهیه این نوشیدنی، ثعلب می‌باشد. ثعلب همان پودری است که در تهیه بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *