سبد خرید
طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه کشدار 4 نفره

طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه کشدار 4 نفره

در این طرز تهیه ما به شما طرز تهیه ماست که یکی از پر مصرف ترین فرآورده های لبنیست را آموزش خواهیم داد. امیدواریم که انجام گام به گام این آموزش، تجربه طرز تهیه ماست خوشمزه و ساده در منزل را به دست آورده و از این پس با طرز تهیه ماست خانگی و بهداشتی در منزل شما را از خرید آن بی نیاز کند. تا انتهای طرز تهیه ماست همراه ما باشید…

معرفی ماست و طرز تهیه ماست

همانگونه که می دانید ماست یکی از فرآوره های است که از شیر بدست می آید. طرز تهیه ماست فعل و انفعالاتی است که از تخمیر قند شیر به نام لاکتوز می باشد. پس می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که عامل مزه ترش ماست اسید تولید شده که همان اسید لاکتیک می باشد است.عمدتا ماست از شیر حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز و گاومیش تهیه می شود.

دوره آموزش تهیه نان پیشی
دوره آموزش تهیه نان پیشی

ماست ماده ایست که کمتر کسی آن را دوست ندارد و می توان آن را به تنهایی و هم با میوه و سبزیجات مخلوط کرد و به همراه غذا و یا به عنوان دسر استفاده نمود.

انواع طرز تهیه ماست

به عنوان مثال می توان طرز تهیه ماست های گوناگونی که در اثر مخلوط با سبزی، میوه و صیفی جات تهیه شده است را به شرح زیر نام برد.

طرز تهیه ماست میوه ای

این طرز تهیه ماست از اضافه کردن تکه های میوه ، شربت ، اسانس و یا طعم دهنده های میوه و … تهیه می شود. با این طرز تهیه ماست می توان طعم ترش آن را کاهش داد. شما می توانید در اینجا طرز تهیه ماست یک نوع ماست میوه ایی را مرور کنید.

طرز تهیه ماست خامه ای

این طرز تهیه ماست با اضافه کردن خامه پر چرب و یا کم چرب به ماست تهیه می شود. ین نوع طرز تهیه ماست برای افرادی که با مشکل متابولیک چربی خون دست به گریبان هستند توصیه نمی گردد.

طرز تهیه ماست موسیر

این طرز تهیه ماست را از ترکیب ماست چکیده با تیکه های موسیر تهیه می شود.. قوام این ماست از طرز تهیه ماست معمولی سفت تر بوده و ترکیب طعم آن با چیپس می تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند.

طرز تهیه ماست سبزیجات

با اضافه سبزی ریزشده به طرز تهیه ماست طعم ‌های مختلفی از ماست ایجاد می ‌نمایند. برخی از سبزیجاتی که می توان نام برد شوید خشک ، نعناع خشک ، دلال و پونه خشک می باشد.

صنایع لبنی در سالهای اخیر به دلیل رقابتی بودن بازارشان با رشد چشمگیری روبرو بوده اند لذا به صورت مداوم محصولات جدیدی را به سبد خود اضافه می نمایند از جمله انواع شیر با طعم های مختلف ، انواع پنیر برای هر ذائقه ای ، انواع طرز تهیه ماست با طعم های متفاوت و انواع دوغ.

تهیه ماست 04
طرز تهیه ماست سبزیجات

در این بین هر شرکت سعی می کند طرز تهیه ماست های خود را با تنوع در طعم و مدل در بسته بندی های جذاب و متنوع به بازار ارائه نماید. از شرکت های مطرح در این زمینه می توان به شرکت های میهن ، کاله ، روز ، پاک ، چوپان ، ژال ، می ماس و هراز اشاره نمود.

تاریخچه طرز تهیه ماست

از آن موقع که انسان ها شروع به اهلی کردن حیوانات در دشت و دمن کردند برای سیر کردن شکم خود از گوشت و شیر آنها استفاده می کردند. بزرگترین مشکل هم نگهداری محصولات لبنی در دوران کوچ نشینی و ییلاق و قشلاق آنها بود.

بخاطر همین شیر تازه ای که دوشیده می شد را درون پوست حیواناتی مانند بز می ریختند و نگهداری می کردند. ولی قافل از اینکه باکتری های موجود درون مشک های بز شر درون آن را تخمیر کرده و آن را تبدیل به محصول جدیدی که همان طرز تهیه ماست بود می کرد. شاید اولین بار طرز تهیه ماست در همان دوران تهیه شد و قدمت آن به آن زمان ها بر می گردد. مهمترین نکتع در اینجا این است که طرز تهیه ماست تولید شده در این روش بدون مایه ماست بوده است.

این ماده لذیذ و خوش خوراک سالیان سال است که در رژیم غذایی انسانها در جوامع مختلف قرار دارد. حتی در فرهنگ و تمدن هندوستان طرز تهیه ماست را با عسل مخلوط می کردند و آن را به عنوان غذای خدایان یاد می کردند.

تاریخچه طرز تهیه ماست
تاریخچه طرز تهیه ماست

ماست به عنوان یکی از لبنیاتی است که دارای کلسیم فراوان در خود می باشد و استفاده از آن برای سلامت و استحکام استخوانها و همچنین بهبود مکانیزم عملکردی بدن مفید می باشد.

روش و طرز تهیه ماست هیچگاه مکانی جهت رشد قارچ و کپک نمی باشد منتها اگر این آلودگی از محیط بیرون از شیر در طرز تهیه ماست به داخل آن نفوذ نکرده باشد. لذا می توان گفت که ماست کپک نمی زند و به مدت طولانی م توان آن را نگهداری کرد و فقط طعم شیرین آن به مرور زمان ترش می شود. و دلیل ترشی آن هم در ابتدای این توضیحات آورده شده است.

جدول زمان بندی تهیه ماست

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان به عمل آمدن 4 ساعت
زمان اضافی 1 ساعت
مجموع زمان 5 ساعت و 30 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو 1 کاسه

مواد اولیه برای طرز ماست خانگی

  • شیر تازه گاو ، گوسفند ، گاو میش و یا بز : 1 لیتر ( 5 پیمانه )
  • ماست : 2 قاشق سوپ خوری
  • نمک : به اندازه مورد نیاز
حتما بخوانید
طرز تهیه سالاد ایکرا اصل روسی برای 4 نفر

آموزش مراحل در طرز تهیه ماست خانگی

مرحله اول

در طرز تهیه ماست ابتدا قابلمه را روی اجاق گاز قرار داده و شیر را درون آن ریخته و زیر آن را روشن می کنیم و صبر می کنیم تا شیر به جوش بیاید . پس از جوشیدن شیر شعله را خاموش کرده و قابلمه را کنار گذاشته و زمان می دهیم تا کمی سرد شود به حدی که دست را نسوزاند. در اینجا جهت سر نرفتن شیر باید یک قاشق چوبی روی قابلمه قرار داد.

لازم به ذکر است اگر می خواهید از شیرهای غیر پاستوریزه یا همان فله ای جهت تهیه ماست استفاده نمایید به منظور جلوگیری از تب مالت حتما قبل از ادامه مراحل به مدت 20 دقیقه شیر را بجوشانید تا تمامی میکروب های بیماری زای آن کشته شود. بیان بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که نیازی نیست درب قابلمه را در هنگام جوشیدن شیر بگذارید.

مرحله دوم

در مرحله دوم شیر ولرم را داخل ظرفی که قرار است ماست را در آن بیندازیم می ریزیم سپس ماست را از کنار ظرف به داخل ظرف حاوی شیر می ریزیم و ظرف را به آهستگی تکان می دهیم تا شیر با ماست به طور کامل مخلوط شود .

مرحله سوم

در مرحله بعد به روی ظرف حاوی شیر بشقابی قرار داده و روی آن را با پارچه ضخیم ،‌حوله و یا پتو می پوشانیم تا گرمای آن به آرامی از دست برود و حدود 4 تا 5 ساعت در محلی گرم قرار می دهیم تا ماست خود را بگیرد و سرد شود.

مرحله چهارم

در مرحله آخر پس از اینکه ماست خودش را گرفت حوله ، پارچه و یا پتو را به آرامی از روی آن برداشته و درب آن را باز می کنیم . اگر ماست نگرفته بود مجدد درب ظرف را بسته و دور آن را با حوله ، پارچه و یا پتو می بندیم و حدود یک ساعت دیگر به آن زمان می دهیم تا ببندد و اگر ماست بسته شده بود آن را در جای خنک می گذاریم و مصرف می کنیم.

باید حواسمان باشد که در این مرحله که ماست دارد می بندد ظرف حاوی شیر و ماست را تکان ندهیم.

آموزش مراحل در طرز تهیه ماست خانگی
آموزش مراحل در طرز تهیه ماست خانگی

در این مرحله می توانید برای طرز تهیه ماست چکیده ، آن را درون یک توری یا پارچه تنظیف ریخته و سر آن را گره بزنید و به مدت 2 الی 3 ساعت در محلی آویزان کنید و یا درون آبکش قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. بعد از گرفته شدن آب آن ماست باقی مانده خامه ای می شود. می توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

امیدواریم از طرز تهیه ماست خانگی مطابق دستور بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید . نوش جانتان باشد.

نکات مهم در طرز تهیه ماست خانگی

در طرز تهیه ماست خانگی باید به موارد زیر توجه داشت و رعایت نمود ، در غیر این صورت ماست تهیه شده در منزل از کیفیت لازم بر خوردار نمی شود.

  • باید توجه داشته باشیم که شیر قبل از زدن مایه ماست نباید آنقدر گرم باشد که دست را بسوزاند و نه آنقدر خنک شده باشد که ماست نبندد.
  • نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است که مایه ماست را می بایست از کنار ظرف به شیر گرم اضافه نمود.
  • نکته بعدی که گفتن آن خالی از لطف نیست این است که پس از ریختن مایه ماست در شیر ولرم نباید خیلی آن را به هم زد. چون در صورت به هم زدن امکان دارد ماست نبندد و یا کیفیت ماست تولید شده کاهش می یابد .
  • اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق رویه ماست هستید نباید قبل از ترکیب ، مایه ماست را با شیر مخلوط کرده و بعد ، مخلوط حاصله را به شیر اضافه نماییم چون در این صورت ماست رویه نمی بندد.
  • هریک از این دلایلی که در این نکته مطرح می کنیم می تواند عامل آب انداختن ، بره بره شدن و یا دون دون شدن ماست خانگی شود. این موارد بدین شرح هستند : سرد بودن مایه ماست نسبت به شیر ، کم بودن حجم مایه ماست نسبت به حج شیر گرم شده و در انتها داغ بودن زیادی شیر.
  • برای طعم دار کردن در طرز تهیه ماست بهتر است بعد از تهیه ماست ، آن را طعم دار نمود. مثلا تکه های آناناس ، آلبالو ، بلوبری و هر میوه ، اسانس و شربتی را به آن اضافه نمود و از آن لذت برد. در صورتی که قبل از بستن ماست این مواد را به آن اضافه کنید امکان دارد ماست نبندد و یا بره بره شود.
  • حواستان باشد که به طور کلی طبع ماست سرد است و بهتر است آن را با دارچین و یا موسیر تازه میل نمایید.
  • برای گرفتن ماست خانگی شرایط محیطی از لحاظ دما بسیار مهم است. این باکتری ها در دمای 40 تا 46 درجه سانتیگراد در شیر فعالیت تخمیر خود را آغاز می کنند و این فرایند تخمیر تا ژله ای شدن کل ماست ادامه دارد.

طرز تهیه ماست خانگی پرچرب

برای طرز تهیه ماست پر چرب باید به مواد اولیه خود که شیر و مایه است توجه کنید. در دستور طرز تهیه ماست پرچرب باید حتما از شیر چرخ نشده و یا شیر پرچرب استفاده کنید. به علاوه برای مایه باید از مایه ماست محلی بهره ببرید. استفاده از ماست های پاستوریزه به عنوان مایه باعث می گردد که محصول شما کیفیت خوبی را دارا نباشد.

طرز تهیه ماست خانگی سفت

اگر می خواهید در منزل طرز تهیه ماست سفت و قالبی را پیاده کنید باید به این نکته توجه کنید که استفاده از شیر پر چرب در طرز تهیه ماست به شما محصولی خواهد داد که صورتی سفت داشته باشد و به شکل قالبی در خواهد آمد. این نوع طرز تهیه ماست با چربی بیشتر با کالری بیشتری که دارد برای افرادی که رژیم غذایی برای لاغری را دنبال می کنند مناسب نیست. توجه کنید که اگر چربی شیر استفاده شده خیلی کم باشد امکان آب انداختن ماست بیشتر می شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه دونات بیسکویتی کرم دار 14 عددی

طرز تهیه ماست شیرین و کشدار

نکته جالب دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای کشدار شدن طرز تهیه ماست خانگی تهیه شده چکار باید کرد؟ کافی است که از نشاسته استفاده کنید به این صورت که هم 3 قاشق غذاخوری خامه پر چرب و هم یک قاشق مربا خوری نشاسته کوبیده و پودر شده اضافه نمایید. همچنین به جای خامه و نشاسته می توانید از شیر میش استفاده کنید تا ماست شما کش بیاید.

طرز تهیه ماست پروبیوتیک

اگر در فرآیند طرز تهیه ماست، پس از اینکه مایه ماست را زدیم. پودر پروبیوتیک به آن اضافه کنیم ماست پروبیوتیک تهیه می شود که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و برای معده و روده ها مفید است.

خواص ماست خانگی

مواد اولیه مصرف شده برای طرز تهیه ماست و هر غذا و خوراکی خواص و مضرات مخصوص به خود را دارد به شرطی که در خوردن آن زیاده روی نکنیم. در ادامه این مطلب به برخی از خواص ماست اشاره می نماییم . امیدواریم با مطالعه آن با علم به خواص آن از تهیه و خوردن آن لذت ببرید و بدنتان سالم و سلامت بماند .

  • کمک به فرآیند هضم غذا و سلامت روده ها و جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ
  • سلامت قلب و عروق و مبارزه با فشار خون بالا و تعادل فشار خون ( پتاسیم موجود در ماست از تجمع سدیم در بدن جلوگیری می کند.)
  • کاهش کلسترول
  • درمان یبوست و پیشگیری از ابتلا به اسهال با مداومت در مصرف ماست
  • درمان معده درد، تسکین درد های دستگاه گوارش و مفید برای افرادی که در هضم لاکتوز شیر مشکل دارند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم متابولیسم بدن با مداومت در مصرف ماست
  • مفید بری متابولیسم بدن و کمک به سلامت بدن با مصرف روزانه دو فنجان ماست به اندازه 3 ماه
  • پیشگیری از پوکی استخوان مفید برای سلامت دهان ، دندان و استخوان ها ( لازم به ذکر است ماست دارای کلسیم و ویتامین دی می باشد همچنین مقدار کلسیم موجود در ماست بیشتر از شیر می باشد. )
  • کاهش وزن و پیشگیری از چاقی ( کمک به سوخت و ساز درست بدن با مصرف روزانه ماست )
  • سلامت و زیبایی مو ، کاهش خارش پوست سر و همچنین کاهش شوره سر که با مداومت در مصرف روزانه ماست محقق می شود.
  • جلوگیری از مشکلات لثه و همچنین جلوگیری از بوی بد دهان که این امر با مصرف روزانه ماست محقق می شود .
  • کاهش قند خون ( افرادی که دارای دیابت نوع دوم می باشند می توانند ماست استفاده کنند .)
  • ماست برای مادران باردار مفید است و در سلامت و رشد جنین موثر است.

سخن پایانی در طرز تهیه ماست

امیدواریم از طرز تهیه ماست خانگی مطابق دستور بالا نهایت استفاده را برده باشید و در کنار خانواده از سرو آن لذت ببرید . نوش جانتان باشد. در اینجا طرز تهیه آش ماستی سبزوار مجلسی برای 6 نفر را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. امیدواریم که از این بخش استفاده لازم را برده و آش ماستی را در منزل تهیه و از طعم بینظیر آن لذت ببرید.

با یکی دیگر از آموزش های جذاب و ناب غذاهای محلی استان خراسان رضوی در خدمت شما عزیزان هستیم. طرز تهیه آش ماستی را به روش اصیل و سنتی آن برای شما آماده کرده ایم و بدون شک پس از مطالعه آن متوجه خواهید شد که تهیه و پخت این آش به سادگی امکان پذیر می باشد. آموزش ناب طرز تهیه آش لخشک مشهدی را از دست ندهید.

تهیه ماست 01
سخن پایانی در طرز تهیه ماست

از این جهت پیشنهاد داریم تا با ما همراه باشید تا برای شما عزیزان آموزش طرز تهیه آش ماستی خراسانی را به شیوه ای مناسب و حرفه ای برایتان شرح دهیم. شما در این بخش از آموزش آشپزی با موارد جالب توجهی آشنا خواهید شد. برای آشنایی بیشتر با غذاهای محلی، بخش طرز تهیه انواع غذاهای محلی را مطالعه فرمایید.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این شیرینی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه کشدار 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
تهیه ماست 05

طرز تهیه ماست خوشمزه ماست خانگی پر چرب کشدار فوری طرز تهیه ماست میوه ایی ماست موسیر طرز تهیه ماست سبزیجات خوشمزه آموزش ماست بدون مایه ماست محلی پر چرب ساده اصل

نوع: پیش غذا و دسر

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: طرز تهیه ماست

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 200

زمان آماده سازی: PT1H30M

زمان پخت و پز: PT1H30M

زمان کل: PT1H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • شیر تازه گاو ، گوسفند ، گاو میش و یا بز : 1 لیتر ( 5 پیمانه )
  • ماست : 2 قاشق سوپ خوری
  • نمک : به اندازه مورد نیاز

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه ماست خانگی خوشمزه و کشدار را بصورت کاملا حرفه ای و کامل برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان با مطالعه این طرز تهیه می توانید ماست خانگی خوشمزه ای را در منزل تهیه کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *