سبد خرید
طرز تهیه گوش فیل خوشمزه اصل 30 عددی

طرز تهیه گوش فیل خوشمزه اصل 30 عددی

طرز تهیه گوش فیل اصل خوشمزه را بصورت کاملا حرفه ای و اصیل آموزش داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه گوش فیل اصل بهترین و خوشمزه ترین گوشفیل را برای خود و عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

آموزش کامل طرز تهیه گوش فیل

گوش فیل، یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که اغلب در ماه مبارک رمضان و بر روی سفره‌های افطار دیده می‌شود. این شیرینی نیز مانند زولبیا و بامیه، پس از پخت در شربت قرار می‏گیرد تا شیرین  و خوشمزه شود. گوش فیل یکی از انواع شیرینی‌های سنتی اصفهان است که در تمامی ماه‌های سال در این استان یافت می‌شود..

آموزش کامل طرز تهیه گوش فیل
آموزش کامل طرز تهیه گوش فیل

جالب است بدانید که اصفهانی‌ها گوش فیل  را همراه با دوغ سرو می‌کنند. یک ترکیب شیرین و شور در کنار هم که شاید چندان جذاب به نظر نرسد، اما طرفداران بسیاری در این استان دارد. گوش فیل را می‌توانید در ماه مبارک‌ رمضان در شیرینی‌فروشی‌ها و قنادی‌ها پیدا کنید، اما اگر دوست دارید در ماه‌های دیگر سال نیز این شیرینی‌ خوشمزه را داشته باشید، باید خودتان دست‌بکار شوید  و طرز تهیه گوش فیل را یاد بگیرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه گوش فیل را بیان می‌کنیم و نکات مهم برای بهتر شدن گوش فیل‌ها را نیز در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه گوش فیل

گوش فیل را در هر شهری از ایران که بخواهید می‌توانید پیدا کنید، اما اصلیت آن مربوط به اصفهان است. اصفهان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر جاذبه‌های تاریخی و سوغاتی‌های متنوع فراوانی دارد. شیرینی‌های اصفهان، مانند گز، پولکی و … از جمله معروف‌ترین سوغاتی‌های خوراکی این شهر هستند که در سراسر ایران و حتی دنیا طرفداران بسیاری دارند. یکی از جالب‌ترین خوراکی‌های این شهر، ترکیب گوش‌ فیل با دوغ می‌باشد که در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد.

مردم اصفهان این ترکیب را در میان‌وعده‌های خود سرو می‌کنند و علاقه بسیاری به آن دارند. اغلب گردشگران و غیر اصفهانی‌هایی که این ترکیب را امتحان کرده‌اند، آن را یک ترکیب فوق‌العاده می‌دانند. تا جایی که پس خوردن به یکی از طرفداران آن تبدیل شده‌اند. ترکیب گوش‌ فیل با دوغ محدود به چند سال گذشته نیست، بلکه ریشه آن به سالیان دور برمی‎گردد. بر اساس اسناد تاریخی،  ترکیب گوش‌ فیل و دوغ را مربوط به زمان شاه عباس می‌دانند. این ترکیب خواص درمانی نیز دارد که در ادامه بیان می‌کنیم.

داستان دیگری نیز در مورد تاریخچه گوش فیل وجود دارد که آن را مربوط به شهر اراک می‌داند. بر اساس این داستان، ناصرالدین‌شاه در زمان حیات خود سفری به اراک داشت. او شب اول ماه رمضان به همراه چند تن از درباریان به اراک رسید.

میزبان برای شاه خوراکی‌های متنوعی را سرو کرد که در میان آن‌ها یک شیرینی بیضی شکل وجود داشت. شاه که مشابه این شیرینی را در کشور هند دیده بود، دستور داد تا روز بعد شیرینی را به شکل گوش فیل درست کنند. قناد در روز بعد خمیر را به شکل نیم‌دایره درآورد  و یک شیرینی به شکل گوش فیل درست کرد. از آن پس این شیرینی به این شکل در قنادی‌ها تهیه شد و گوش فیل نام گرفت. گوش فیل اراک کمی نازک‌تر از گوش فیل اصفهان و دیگر شهرهاست.

جدول زمانبندی طرز تهیه گوش فیل

زمان آماده سازی 3 ساعت
زمان پخت 30 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 3 ساعت و 35 دقیقه
تعداد سرو 30  عدد
مقدار سرو 3 عدد

مواد لازم برای تهیه گوش فیل

  • شیر ۱ فنجان سر خالی
  • شکر ۲ لیوان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آرد  2 لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • ماست چکیده ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن جامد ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر  ۱ قاشق مربا خوری

آموزش مراحل تهیه گوش فیل

مرحله اول: درست کردن شربت

قبل از درست کردن گوش فیل، شربت آن را آماده می‌کنیم. برای این کار آب را در یک قابلمه ریخته و بر روی حرارت  قرار دهید.  شکر را کم‌کم به آب اضافه کنید تا به طور کامل در آن حل شود. دقت داشته باشید که شکر را در آب هم نزنید و اجازه دهید خودش حل شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه آش کلم ارومیه (یرتخلی) 6 نفره
آموزش مراحل تهیه گوش فیل
آموزش مراحل تهیه گوش فیل

سپس شعله را کمی زیاد کنید تا آب به جوش بیاید و شربت قوام پیدا کند. پس از این‎که شربت به غلظت مناسب رسید، گلاب، زعفران و آب لیمو را به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا خوب ترکیب شود. پس از چند دقیقه اجاق را خاموش کنید و اجازه دهید تا شربت کاملا سرد شود.

مرحله دوم: آماده کردن خمیر

برای درست کردن خمیر گوش فیل، ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و شیر و روغن را نیز به آن اضافه کنید. با استفاده از یک هم‌زن، مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا ترکیب شود. ماست، بیکینگ پودر و 2 قاشق غذاخوری از شربت آماده شده را به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا باهم مخلوط شود.

دوره آموزش شیرینی پزی 1 استاد ریاضتی
دوره آموزش شیرینی پزی 1 استاد ریاضتی

آرد را الک کرده و آرام آرام به مواد اضافه کنید. در ابتدا مواد را با قاشق و سپس با دست باهم ترکیب کنید. تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. خمیر را به خوبی ورز دهید و چندین بار با دست باز و  بسته کنید تا هوای داخل آن خالی شود. خمیر را در یک کاسه قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. ظرف را در جای گرم بگذارید و به مدت 2 ساعت به آن استراحت دهید.

مرحله سوم: شکل دادن گوش فیل‌ها

خمیر را از کاسه خارج کنید و بر روی یک سطح صاف پهن کنید. قبل از پهن کردن خمیر مقداری آرد بر روی سطح بپاشید تا خمیر به آن نچسبد. خمیر را با وردنه باز  کنید. دقت داشته باشید که خمیر نباید خیلی نازک باشد. خمیر را با یک چاقو به شکل مربع، لوزی یا هر شکل دیگری که دوست دارید، برش دهید.

مرحله سوم: سرخ کردن گوش فیل‌ها

در یک قابلمه کوچک مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام آرام داغ شود. روغن باید به اندازه‌ای باشد که گوش فیل‌ها در آن شناور شود. خمیرهای برش داده شده را در داخل روغن بیندازید و اجازه دهید تا خوب سرخ شود. زمانی که یک سمت گوش فیل طلایی شد، آن را به آرامی برگردانید تا سمت دیگر آن نیز سرخ شود.

مرحله چهارم: قرار دادن در شربت

گوش فیل‌های سرخ شده را از روغن خارج کنید و داخل شربت سرد بیندازید. اجازه دهید کمی شربت را به خود جذب کند و پس از ۳۰ ثانیه آن‌ها را خارج کنید. گوش فیل‌ها را در یک صافی قرار دهید تا شربت اضافه از آن خارج گردد. سپس در ظرف موردنظر بچینید و با پودر نارگیل، پسته یا بادام آن را تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه گوش فیل

  • یکی از سوالاتی که در مورد تهیه گوشفیل پرسیده می‌شود، پف نکردن آن است. یکی از دلایل پف نکردن گوشفیل، داغ نبودن روغن هنگام سرخ شدن گوش فیل‌هاست. اجازه دهید روغن به خوبی داغ شود و سپس خمیرها را داخل آن بیندازید. اگر روغن به اندازه کافی داغ نباشد، گوش فیل‌های شما خوب پف نمی‌کند.
  • از دیگر دلایل پف نکردن گوش فیل، سفت بودن بیش از اندازه خمیر است. آرد را به حدی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد و به خوبی از ظرف جدا شود. اضافه کردن بیش از اندازه آرد باعث سفت شدن خمیر و پف نکردن آن در روغن می‌شود.
  • دقت داشته باشید که پس از آماده کردن خمیر، حتما دو ساعت به آن استراحت دهید. استراحت دادن خمیر باعث پخت بهتر آن می‌شود.
  • زمانی که روغن داغ شد، شعله آن را کم کنید و اجازه دهید گوشفیل‌ها فرصت کافی برای پف کردن و مغزپخت شدن داشته باشند.
  • غلظت شربت بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. شربت باید کمی رقیق‌تر از عسل باشد. به طوری که اگر بین دو انگشت دست قرار دهیم، کمی کش بیاید. اگر شربت بیش از اندازه رقیق باشد، باعث نرم شدن یا خمیر شدن گوش فیل می‌شود.
  • می‌توانید از مقداری گلوکز در تهیه شربت گوش فیل استفاده کنید. گلوگز باعث براق‌تر شدن شربت شده و از شکرک زدن آن جلوگیری می‌کند.
حتما بخوانید
طرز تهیه نان خامه ای 12 عددی

خواص گوش فیل

گوش فیل به دلیل سرخ شدن و قرار گرفتن در شربت، چربی و قند بالایی دارد. از این رو، خوردن آن برای افرادی که چربی خون و دیابت دارند، بسیار مضر است. البته افرادی که سالم هستند نیز نباید مقدار زیادی از این شیرینی مصرف کنند تا دچار بیماری نشوند.

خواص گوش فیل
خواص گوش فیل

دقت داشته باشید که گوش فیل را از قنادی‌های مطمئن تهیه کنند. سرخ کردن گوش فیل در روغن‌های مانده و فاسد باعث غیربهداشتی بودن آن شده و مضرات زیادی برای انسان دارد. استفاده از روغن‌های سوخته و چندبار مصرف باعث اختلال در سیستم گردش خون می‌شود و ناراحتی‌های قلبی را برای انسان ایجاد می‌کند. علاوه بر این، مصرف زیاد گوش فیل، مانند دیگر انواع شیرینی‌ها باعث چاقی و افزایش وزن در انسان می‎شود.

یکی از مواردی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مصرف گوشفیل به همراه دوغ در بین اصفهانی‌هاست. ترکیب مزه شیرینی در کنار شوری شاید چندان جالب نباشد، اما خواص درمانی دارد. این ترکیب برای درمان بیماری‎های فشار خون بسیار مفید است. در واقع ترکیب گوش فیل با دوغ مانند سرم قندی و نمکی است که فشار خون را تنظیم می‎کند و آن را به حالت نرمال برمی‌گرداند. البته توصیه می‎شود که  از دوغ محلی به همراه نعناع  در کنار گوش فیل استفاده شود.

سخن پایانی

اگر تصمیم به پخت این شیرینی در منزل دارید حتما از شیرینی های دیگر ما نیز در سایت دیدن کرده و نکات اصلی را رعایت کنید. آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه یا میان وعده بینظیر را با این شیرینی خوشمزه تهیه کنید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم.

طرز تهیه انواع شیرینی و مقاله آموزش شیرینی پزی و طرز تهیه بیش از 100 شیرینی بسیار خواندنی است. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood

طرز تهیه گوش فیل خوشمزه اصل 30 عددی - آموزش آنلاین آشپزی
فیل 02

آموزش و طرز تهیه گوش فیل اصل اصفهانی خوشمزه و لذیذ از بهترین آموزشهای دستور پخت و طرز تهیه گوش فیل یا همان گوشفیل ساده و مجلسی برای ماه مبارک رمضان گوشفیل ناب

نوع: شیرینی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: گوش فیل

بازده دستورالعمل: 3

کالری: 400

زمان آماده سازی: PT3H00M

زمان پخت و پز: PT0H30M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • شیر ۱ فنجان سر خالی
  • شکر ۲ لیوان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • آرد 2 لیوان
  • آب ۱ لیوان
  • ماست چکیده ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن جامد ۳ قاشق غذاخوری
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه گوش فیل اصل خوشمزه را بصورت کاملا حرفه ای و اصیل آموزش داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه گوش فیل اصل بهترین و خوشمزه ترین گوشفیل را برای خود و عزیزانتان در منزل طبخ نمایید. یک خوراکی مناسب برای ماه مبارک رمضان. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *