سبد خرید
طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره

طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره

طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه آلبالو پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ نمایید.

معرفی آلبالو پلو

یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی که اصالت آن به شهر شیراز بر می گردد، آلبالو پلو می‌باشد که معمولاً در فصل تابستان سرو می‌شود و جزو غذاهای فصلی باشد. مصرف آلبالو پلو به دلیل طبع سردی که دارد، می‌ تواند باعث درمان و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان شود. در هر یک از شهرهای ایران این غذا به روش های مختلف و همراه با مواد متنوعی پخته می‌ شود که به عنوان مثال در شهر شیراز این غذا را همراه با کوفته قلقلی های کوچک سرو می کنند.

معرفی آلبالو پلو
معرفی آلبالو پلو

شما می توانید آلبالو پلو را طبق سلیقه خود همراه با مرغ ریش ریش شده، ماهیچه گوسفندی یا کوفته قلقلی های کوچک میل کنید. با نگهداری آلبالوها در داخل فریزر یا خرید آلبالوی اماده در فروشگاه ها، شما می توانید در باقی فصول سال نیز این غذای فوق العاده لذیذ و خوشمزه را درست کنید.

آلبالو میوه ای سرشار از خاصیت می باشد که از جمله خواص آن می توان به رفع کم خونی، تسکین دهنده درد، سلامت پوست و مو و ضد التهاب بودن اشاره کرد. در ادامه طرز تهیه آلبالو پلو را همراه با کلیه نکات خدمت شما عزیزان آموزش خواهیم داد. به همین ترتیب دستورالعمل ها را با دقت دنبال کرده و از تهیه این غذای خوشمزه لذت ببرید.

تاریخچه آلبالو پلو

در باره تاریخچه آلبالو پلو اطلاعات دقیقی موجود نیست ولی آن چیزی که مهم است آلبالو یک میوه بسیار خوشمزه و پر طرفدار است. خیلی ها هنوز هم یک غذای لوکس و لاکچری را همین آلبالو پلو می دانند. این غذا بسیار خوشمزه بوده و خواص بسیاری دارد. این غذا شاید امروزه به دلایلی از سفره بعضی ها حذف شده باشد ولی حتما این غذا را به وعده های هفتگی خود اضافه کنید.

آلبالو پلو را می توان با آلبالوی فریزری نیز تهیه و طبخ نمود.

جدول زمانبندی طرز تهیه آلبالو پلو

زمان آماده سازی 150 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
زمان اضافی
مجموع زمان 210 دقیقه
تعداد سرو 4
مقدار سرو

مواد اولیه برای طرز تهیه آلبالو پلو

  • 200 گرم شکر
  • 300 گرم گوشت چرخ کرده
  • 500 گرم آلبالو
  • 1 عدد پیاز
  • 4 پیمانه برنج
  • روغن مایع به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

آموزش مراحل در طرز تهیه آلبالو پلو

مرحله اول

ابتدا برنج را از ۶ ساعت قبل خیس کرده و کنار بگذارید. آلبالوها را خوب شسته و هسته آن ها را خارج کنید. یک قابلمه مناسب را روی حرارت قرار داده و آلبالوها را همراه شکر به صورت لایه به لایه داخل قابلمه بریزید. اجازه دهید آلبالوها به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشد تا کمی غلیظ شوند و شکر ها کاملا ذوب شوند. سپس آن را از روی حرارت برداشته و با کمک یک صافی آلبالوها را از قابلمه جدا کرده و آب آلبالو را کنار بگذارید.

مرحله دوم

پیاز را خوب شسته و پوست آن را بگیرید و با کمک یک رنده، پیاز را رنده ریز بزنید. برای گوشت چرخ کرده آلبالو پلو هم دقت داشته باشید. سعی کنید این گوشت زیاد چرب نباشد.

گوشت چرخ کرده آلبالو پلو
گوشت چرخ کرده آلبالو پلو

با کمک یک صافی یا پارچه مخصوص آب پیاز را کاملاً بگیرید. یک ظرف مناسب انتخاب کرده و گوشت چرخ کرده و پیاز را همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه با یکدیگر مخلوط کنید و با کمک دست خوب آن ها را ورز دهید تا گوشت طعم بگیرد.

حتما بخوانید
طرز تهیه پلو مخلوط اصل چینی برای 5 نفر

اندازه یک گردو از مایه گوشت را برداشته و آن را با کمک دست به شکل کوفته قلقلی کوچکی درست کنید. باقی مواد را نیز به همین شکل آماده کرده و کنار بگذارید.

پلو 02
آموزش مراحل در طرز تهیه آلبالو پلو

یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و کمی روغن به آن اضافه کنید. زمانی که روغن داغ شد، کوفته ها را داخل آن قرار داده و صبر کنید تا هر سمت آن کاملا سرخ شود. تمام کوفته قلقلی ها را به همین شکل آماده کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم

یک قابلمه مناسب را تا نصفه پر از آب کرده و کمی به آن نمک اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب جوش آمد، برنجی که از قبل خیس شده را قابلمه بریزید. زمانی که برنج نیم پز شد، آن را آبکش کنید و ته قابلمه خود را با کمی روغن چرب کرده و ته دیگه مورد نظر خود را به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله برنج را به صورت لایه لایه همراه با مایه آلبالو پلو و کوفته قلقلی ها داخل قابلمه بریزید و درب قابلمه را همراه با یک دم کنی ببندید. زمانیکه برنج دم کشید، حرارت را کم کنید و صبر کنید تا آلبالو پلو به آرامی بپزد. سپس آن را به ظرف مورد نظر منتقل و سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه آلبالو پلو

  • شما می توانید طبق ذائقه خود به جای کوفته قلقلی از گوشت مرغ استفاده کنید. به این صورت که ابتدا مرغ را خوب پخته و سپس با کمک یک چنگال آن را ریش ریش کرده و آن را همراه مایه آلبالو، لابه لای برنج بریزید.
  • اگر می خواهید آلبالوها هنگام پخت به یکدیگر نچسبند، می توانید کمی آلبالوها را به کره ذوب شده آغشته کنید و سپس آن را به برنج اضافه کنید.
  • شما می توانید طبق سلیقه خود از خلال پسته یا خلال بادام برای تزیین غذا استفاده کنید.
  • در صورت نیاز می توانید کمی از شربت آلبالویی که کنار گذاشته اید را همراه آلبالو روی برنج بریزید.
  • شما می توانید در صورت عدم دسترسی به آلبالوی تازه، از مربای آلبالو برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که باید حرارت گاز برای پخت آلبالو پلو بسیار کم باشد، زیرا ممکن است لایه زیرین غذا بسوزد. به همین علت می توانید از شعله پخش کن استفاده کنید.
  • برای اینکه رنگ آلبالو ها در طول پخت نپرد و رنگ غذای شما قرمز و خوشرنگ بماند، بهتر است برای پخت آلبالو پلو از یک قابلمه مسی سفید یا قابلمه لعابی استفاده کنید.
  • بهتر است در تهیه آلبالو پلو از ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی استفاده کنید. زیرا در هنگام پخت، آب آلبالوها به ته قابلمه می رود و باعث تیره شدن و سوخته شدن غذا می شود.
  • برای خوش عطر و خوش طعم شدن غذا، بهتر است کمی زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و سپس آن را سرو کنید.
  • آلبالوها نیازی به پخته شدن ندارند و فقط در همین حد که کمی داخل شکر بجوشند کافی می باشد، زیرا در غیر این صورت آلبالوها له می شوند و طعم و ظاهر خود را از دست می دهند.
  • شما می توانید طبق ذائقه خود میزان آلبالوها را کمتر یا بیشتر کنید.

خواص آلبالو پلو خوشمزه

  • مصرف آلبالو تاثیر بسیار زیادی در آرامش سیستم عصبی دارد و به افزایش تمرکز کمک می کند.
  • میزان فیبر بالای موجود در آلبالو باعث هضم آسان ترغذا و تقویت سیستم دستگاه گوارش و شستشوی روده ها می شود.
  • میزان پتاسیم موجود در آلبالو باعث دفع اوره و سموم خون می‌ شود و تاثیر بسیار مثبتی بر روی کلیه ها دارد و به عملکرد آن ها کمک می کند. همچنین این میوه سنگ کلیه و سنگ مثانه را از بین می برد و در بهبود نارسایی کبد و ورم معده بسیار موثر می باشد و کبد چرب را درمان می کند.
  • آلبالو سرشار از انواع ویتامین است که از جمله آن می توان به ویتامین B و C اشاره کرد.
  • آنتوسیانین موجود در آلبالو نوعی آنتی اکسیدان است که در بدن باعث تشکیل اسید آمینه های ضروری می شود. همچنین باعث تقویت سلول های پوستی و جلوگیری از پیری زودرس می گردد.
  • آلبالو نیز مانند گیلاس سرشار از الکل پریلیل می باشد که این ماده تاثیر بسیار زیادی در درمان سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان کبد، سرطان معده و سرطان پوست دارد.
  • برنج سرشار از کربوهیدرات می باشد که به عنوان سوخت بدن انسان عمل می کند و علاوه بر آن در عملکرد طبیعی مغز تاثیر بسیاری دارد.
  • سطح سدیم موجود در دانه های برنج بسیار کم است که به همین دلیل مصرف برنج برای افرادی که فشار خون بالایی دارند بسیار مناسب می باشد. زیرا وجود سدیم بیش از اندازه در بدن، باعث منقبض شدن رگ ها، افزایش استرس و فشار بر سیستم قلبی و عروقی می شود.
  • برنج سرشار از ویتامین و مواد های معدنی معدنی است که از جمله خواص آن می توان به تقویت متابولیسم بدن، کمک به کاهش فشار خون، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی بدن، مراقبت از پوست، پیشگیری از سرطان ها و بیماری های قلبی اشاره کرد.
  • گوشت چرخ کرده حاوی مقدار زیادی پروتئین و پتاسیم می باشد که وجود پتاسیم و پروتئین در برنامه غذایی ورزشکاران و بدنسازان نقش بسیار مهمی دارد و باعث عضله سازی می شود.
حتما بخوانید
قيسی پلو

سخن پایانی در طرز تهیه آلبالو پلو

درباره آلبالو پلو در بالا به تفصیل صحبت کردیم. با مطالعه رسپی آلبالو پلو در بالا قطعا می توانید یک غذای بینظیر و خوش عطر را تهیه و طبخ نمایید. تازه بودن مواد اولیه و مرغوب آخرین نکته و سخن پایانی ما به شما در خصوص آلبالو پلو است.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
پلو 01

طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره با گوشت چرخ کرده حرفه ای مخصوص از بهترین دستور پخت و طرز تهیه آلبالو پلو مخصوص با گوشت این طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

نوع: وعده اصلی

سبک آشپزی: ایرانی

کلمات کلیدی: آلبالو پلو

بازده دستورالعمل: 4

زمان آماده سازی: PT2H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT3H30M

اجزاء دستورالعمل:

  • 200 گرم شکر
  • 300 گرم گوشت چرخ کرده
  • 500 گرم آلبالو
  • 1 عدد پیاز
  • 4 پیمانه برنج
  • روغن مایع به میزان لازم
  • زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

راهنمای دستورالعمل: طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه اصل ساده 4 نفره را بصورت کاملا حرفه ای و مخصوص قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این طرز تهیه آلبالو پلو یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ را برای عزیزانتان تهیه و طبخ کنید. نوش جانتان

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *