سبد خرید
غذاهای محلی همدان اصیل

طرز تهیه غذاهای محلی همدان بیش از 30 غذا

در این مقاله لیست انواع و طرز تهیه غذاهای محلی همدان را برایتان قرار داده ایم تا بتوانید آنها را در منزل طبخ نموده و با عزیزانتان نوش جان کنید.

همدان با نام هگمتانه،اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. بنیانگذار این سلسله با نام دیاکو این شهر را بعنوان پایتخت خود برگزید و طی 150سال حكومت مادها ،از آبادانی فراوانی برخوردار بود.

همچنین به علت آب و هوای خوب این منطقه در فصل تابستان، هگمتانه مدت ها به عنوان پایتخت تابستانی پادشاهان ماد، هخامنشی و اشکانی استفاده می شد.این شهر در دوره ی هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است.

طبق گفته باستان شناسان، این شهر سه بار مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته است:

بار اول در سال  330ق.م شهر همدان بدست اسكندر مقدونی ویران شد ولی بدلیل موقعیت استراتژیك آن تبدیل به مقر نظامی او شد .

بار دوم بوسیله ی اعراب ویران گردید.جنگ نهاوند در  سال ۶۴۲ میلادی بین سپاه ایران و عرب‌های مسلمان در حمله اعراب به ایران در نزدیکی نهاوند اتفاق افتاد. جنگ نهاوند که اعراب آن را فتح‌الفتوح نامیدند یکی از مهم‌ترین جنگ‌هایی است که بین اعراب و ایرانیان اتفاق افتاده‌است.چرا اعراب این جنگ را فتح الفتوح نامیدند زیرا طی این جنگ ویرانی های بسیاری ایجاد شد که بعد از جنگ ایرانیان نتوانستند اوضاع را سازماندهی کنند.

بار سوم یورش مغولان در سال های 618 و621 هجری قمری بسیاری از آبادیهای استان از جمله همدان رایكسره دستخوش ویرانی ساخت وكثیری از اهالی آن در دفاع قهرمانانه درمقابل سپاه ظالم مغول جان باختند .

غذاهای محلی همدان
غذاهای محلی همدان

وقتی در تاریخ به این نام ها برخورد میکنید بدانید که منظور شهر همدان است: امدانه یا همدانا،هگمتانه،اكباتان،هانگ ماتانا یا هاكاماتانا

شرایط اقلیمی شهر همدان و تاثیر آن بر غذاهای محلی همدان

شهر همدان در دامنه کوه الوند و در بلندای ۱٬۷۴۱ متری از سطح دریا واقع شده‌است. کوهستان الوند از شمال غربی به جنوب شرقی  همدان کشیده شده است و این کوهستان جزء پیشکوه‌های داخلی زاگرس میباشد.

مناطق مرتفع همدان دارای آب و هوای سرد کوهستانی است  و مناطق جنوبی آن (ملایر و نهاوند) دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. در کل  همدان از شهرهای سردسیر ایران به‌شمار می‌آید.

گرم‌ترین ماه‌های سال با حداکثر دمای 35 درجه سانتی‌گراد تیر و مرداد بوده که در همین ماه ها هم در جاهای مختلفی از همدان هوای خنک پیدا میشود و سردترین ماه‌های سال، با میانگین ۲۵/۴- درجه سانتی‌گراد دی و بهمن است که در همین زمان ها هم در نواحی مختلفی دمای سردتر و گرمتری یافت میشود.

میزان سالانه بارندگی بیش از5/387 میلی‌متر است که در ماه‌های مختلف سال متغیر است. همدان با 143 روز یخبندان در سال یکی از سردترین شهرهای کشور است.

سردترین ماه‌های سال، دی، بهمن، اسفند و گاهی فروردین است.به همین دلیل بهترین زمان سفر به این شهر زیبا فصل تابستان است چون در این فصل آب و هوای همدان برخلاف سایر شهرها خنک و دلنشین است.

بخاطر آب و هوای معتدل و مرطوب، دره ها و دامنه های ارتفاعات الوند کوه به باغداری اختصاص یافته است.اما در دشت های همدان کشاورزی رایج تر است و مواد اولیه غذایی ناب را در آن تولید می کنند.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی مجلسی برای 6 نفر

قومیت های استان و تاثیر آن در غذاهای محلی همدان

فارس:بیشتر ساکنان مرکز استان را تشکیل میدهند و از قدیمی ترین مردمان این سرزمین محسوب میشوند.

ترک:در شمال و غرب همدان،مانند رزن،کبودرآهنگ، فامنین و بهار قوم ترک ساکن هستند.

لرولک:بیشتر در نیمه ی جنوبی استان مانند ملایر،نهاوند و تویسرکان،قوم لر ساکن هستند.

کرد:در غرب و شمال غربی استان،مانند بخش هایی از اسدآباد،کبودرآهنگ و مجاورت استان های کرمانشاه و کردستان قوم لر ساکن هستند.

بیشتر ساکنان استان مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند.در بعضی مناطق مذهب اهل سنت نیز وجود دارد و همچنین اقلیت های مذهبی مثل مسیحی،یهودی و زرتشتی نیز به تعداد بسیار اندکی ساکن هستند.

لیست انواع غذاهای محلی همدان

در این بخش لیست محبوب ترین انواع غذاهای محلی همدان را برایتان قرار داده ایم.

  • آش برنج همدان
  • آبگوشت قرمه‌ همدان
  • آش بادمجان ملایر
  • آش آماج همدان
  • آش هویج و جو
  • آش خشکبار
  • آش همدان
  • آش کاچی همدان
  • کباب سرداشی
  • خورشت غوره بادمجان
  • آبگوشت کلم
  • آش گوجه فرنگی
  • آش آبغوره
  • قوت همدان
  • آبگوشت فلفل همدان
  • کوفته مخصوص همدان

طرز تهیه انواع غذاهای محلی همدان

در اینجا غذاهای محلی همدان را با طرز تهیه آنها برایتان قرار داده ایم. شما می توانید این غذاهای خوشمزه و اصیل همه غذاهای محلی همدان است را با مطالعه در منزل طبخ نمایید. امیدواریم از این بخش نیز لذت ببرید.

سرداشی، غذای سنتی پرخاصیت

سرداشی کباب همدانی است که شیوه پخت آن با کباب در تبریز بسیار نزدیک است.

این غذای دلچسب را می توانید با گوشت گوسفند، پیاز، سیب زمینی، فلفل سبز، گوجه فرنگی ، نمک، فلفل و ادویه طبخ کنید.در گذشته مردم بعد از آماده کردن مواد غذا،آن را به سنگکی میبردند تا در روی سنگ تنور بپزد،به همین دلیل نام این غذا را سرداشی گذاشته اند.در زبان ترکی سنگ یعنی داش و اشاره به پختن این غذا بر روی سنگ تنور دارد.

طرز تهیه کباب سرداشی همدان خوشمزه
طرز تهیه کباب سرداشی همدان خوشمزه

برخی سرداشی را با کباب تابه ای اشتباه میگیرند ولی تفاوت اصلی میان این دو غذا استفاده از سیب زمینی در سرداشی است.همچنین در سرداشی از روغن استفاده نمی شود.

شما می توانید طرز تهیه کباب سرداشی همدان برای ۴ نفر را که یکی از غذاهای محلی همدان است را کامل مطالعه کرده و آن را طبخ نمایید.

آش خشکبار

آش خشکبار یکی از غذاهای محلی همدان است.

آش خشکبار یه آش اصیل و خوشمزه و گرانقیمت همدانی است که با استفاده از انواع خشکبار مانند آلبالو خشکه، برگه‌ هلو، آلوی ترش خشک‌شده، آلو سیاه، رشته‌ آشی، شیره‌ انگور، سرکه، نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز، نعنا، نخود، لویبا، گوشت با استخوان یا قلم، عدس و سبزی آش (در صورت تمایل تره‌کوهی) و گاهی چغندر پخته می توانید آن را طبخ کنید.

این آش در قدیم بیشتر در شهرستان ملایر  استفاده می‌شد؛ اما امروزه در تمام مناطق استان همدان  طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

طرز تهیه آش خشکبار همدان
مواد لازم و طرز تهیه آش خشکبار همدان

آش آجیل، آش میوه و آش ترش یا آش ترشی از دیگر نام‌های این آش خوشمزه هستند که تنها در مراسم‌های خاص و برای مهمانان ویژه تهیه می‌شود.این آش خاصیت های مفید زیادی دارد از جمله اینکه این آش صفرابر است و برای پاکسازی کبد خوب است.

شما عزیزان می توانید طرز تهیه آش خشکبار همدان برای ۶ نفر را مطالعه کرده و آن را برای عزیزانتان طبخ نمایید.

قوت همدانی

قوت یک میان وعده ی ساده وسنتی همدانی هاست  که بیشتر در روزهای بلند تابستان خورده میشود. این غذای خوشمزه نیز یکی از غذاهای محلی همدان می باشد.

ماده ی اصلی تهیه قوت نان خشک خرد شده است که با توجه به ذائقه هر فرد با سبزیجات و ادویجات مختلف درست میشود مثلا قوت خیار و پنیر و سبزی، قوت پیاز و سیب‌زمینی و پنیر، قوت سیب‌زمینی و سبزی و پنیر، قوت گردو پنیر و سبزی و…که همگی با با ادویه‌ها، سبزی‌های خشک و روغن حیوانی یا کره مخلوط می‌شوند.

حتما بخوانید
طرز تهیه آبگوشت سنتی بازاری لذیذ 6 نفره

نحوه ی سرو این غذا جالب است که با نام مشته کردن هم مشهور است.به این صورت که اندازه مشت از قوت برمیداریم و آن را فشرده میکنند که در این صورت خوردن آن نیز آسان تر است.

حلوا زرده همدان

حلوا زرده یه دسر سنتی مخصوص همدان است  که معمولا بر سر سفره افطار همدانی ها قرار دارد. بخاطر اینکه با زرده تخم مرغ تهیه میشود به آن حلوا زرده میگویند. این غذای خوشمزه نیز یکی از غذاهای محلی همدان می باشد.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

مواد لازم برای تهیه حلوا زرده تخم مرغ، شکر آسیاب شده، گلاب،کره آب شده و زعفران می باشد. قوام این دسر کمی سفت تر از فرنی است و به رنگ زرد مایل به نارنجی است.

آش کاچی همدان

به به. باز هم یک آش خوشمزه دیگر. آش کاچی همدان نیز یکی دیگر از غذاهای محلی همدان می باشد که شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه آش کاچی همدان عالی برای ۶ نفر آن را برای عزیزانتان طبخ نموده و یک غذای خوشمزه از همدان را برایشان به ارمغان آورید.

آش کاچی همدان
آش کاچی همدان

حتما طرز تهیه انواع غذاهای محلی و طرز تهیه انواع آش را مطالعه نمایید.

آبگوشت یخنی همدان

ای جان. آبگوشت غذای اصیل ایرانی. آبگوشت یخنی همدان یکی از غذاهای محلی همدان می باشد که بسیار بسیار خوشمزه و جذاب است.

طرز تهیه آبگوشت یخنی بادمجان
طرز تهیه آبگوشت یخنی بادمجان

شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه آبگوشت یخنی همدان خانگی برای ۶ نفر یک آبگوشتت خوشمزه و سنتی همدانی را در منزل طبخ نمایید.

آش برنج همدان

خیلی جالبه. شاید برای شما هم جالب باشد. همدان تنوع آش بسیار بالایی دارد. آش برنج همدان یکی از غذاهای محلی همدان است که طرفداران بسیاری دارد.

طرز تهیه آش برنج همدانی
دستور پخت آش برنج همدانی

شما عزیزان می توانید با مطالعه و انجام مراحل طبخ طرز تهیه آش برنج همدان خانگی برای ۶ نفر یک آش برنج خوشمزه همدانی را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

آبگوشت کلم همدان

ای وای. باز هم یک آبگوشت خوشمزه دیگر. آبگوشت کلم همدان از آبگوشت های خوشمزه و ناب همدان است که بسیار سنتی بوده و همه همدان آن را بسیار دوست دارند.

طرز تهیه آبگوشت کلم همدان
طرز تهیه آبگوشت کلم همدان

شما علاقمندان به آشپزی همدان می توانید با مطالعه طرز تهیه آبگوشت کلم همدان خوشمزه ۶ نفره یک آبگوشت سنتی و اصیل را در منزل برای عزیزان خود طبخ نموده و مطمین باشید که همان دستور اصیل و سنتی را مطالعه خواهید کرد.

آبگوشت فلفل همدان

باز هم آبگوشت. باز هم یک آبگوشت خوشمزه دیگر. این هم یک غذای خوشمزه و اصیل از غذاهای محلی همدان است که بسیار خوشمزه و خوش طعم است.

طرز تهیه آبگوشت فلفل همدان خانگی
طرز تهیه آبگوشت فلفل همدان خانگی

شما عزیزان و علاقمندان به هنر آشپزی محلی می توانید این دستور پخت و طرز تهیه آبگوشت فلفل همدان اصل برای ۸ نفر را کامل مطالعه کرده و آن را برای عزیزانتان طبخ نمایید.

آبگوشت قرمه همدان

ای وای. باز هم آبگوشت. مگر می شود؟ چقدر تنوع ؟ پیشنهاد ما به شما طبخ این غذاهای محلی همدان است.

طرز تهیه آبگوشت قرمه همدان
طرز تهیه آبگوشت قرمه همدان

شما عزیزان می توانید با مطالعه طرز تهیه آبگوشت قرمه همدان اصل برای ۸ نفر و اجرای گام به گام آن یکی دیگر از غذاهای محلی همدان را در منزل خودتان طبخ نمایید.

باز هم هست. بزودی یک عالمه غذای دیگر و اصیل همدانی را برایتان قرار خواهیم داد. انواع غذاهای شمالی استان مازندران ( 21 غذای محلی مازندرانی ) فراموش نشود.

1 comments

  1. بسيار عالي بود، من همداني هستم و سالها از شهرم دور شده ام. اسم و حتي طعم خيلي از اين غذاهارا فراموش كرده بودم، اما با خواندن اين مقاله و ياداوري غذاهاي خوشمزه همدان خاطرات زيادي برايم زنده شد. حتما از اين مقاله مفيدشما براي آشپزي استفاده ميكنم. با تشكر بيكران 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *