سبد خرید
طرز تهیه مک اند چیز اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه مک اند چیز اصل خوشمزه 4 نفره

دوستان و همراهان همیشگی سلام امروز و در این مقاله طرز تهیه مک اند چیز سنتی را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن این غذا را بیان می‌کنیم. امیدوارم که از تهیه آن لذت برده و در کنار عزیزانتان لحظات خوشی را سپری کنید. با ما همراه باشید.

طرز تهیه مک اند چیز

مک اند چیز یا همان ماکارونی و پنیر، غذایی خوشمزه است که از پاستا ماکارونی و سس پنیر تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا معمولا از پنیر چدار استفاده می‌کنند. مک اند چیز انواع مختلفی دارد و از ترکیبات متنوعی در آن استفاده می‌شود. سس بشامل و سس گوشت از جمله موادی هستند که در کنار ماکارونی و پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و طعم متفاوتی به غذا می‌دهند.

در این مقاله طرز تهیه مک اند چیز سنتی را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن این غذا را بیان می‌کنیم.

تاریخچه مک اند چیز

نام ماکارونی و پنیر، در کتاب آشپزی ایتالیایی که از قرن چهاردهم به جای مانده است، دیده می‎شود. در این دستورالعمل از ماکارونی و پنیر پارمزان استفاده شده است. در همان دوران در یک کتاب آشپزی انگلیسی مطلبی از ظرف پنیر و ماکارونی ثبت شده است. بر اساس این مطلب ماکارونی را در ترکیبی از کره ذوب شده و پنیر قرار می‌دادند و غذایی خوشمزه و جذاب را ایجاد می‎کردند. در آن دوران ماکارونی به صورت دستی و از خمیر تهیه می‌شد.

اولین دستور پخت مدرن ماکارونی و پنیر به سال 1769 برمی‌گردد. الیزابت رافالد در کتاب خود دستور تهیه مک اند چیز به صورت امروزی را آورده است. در این دستور الیزابت از سس بشامل با پنیر چدار در کنار ماکارونی استفاده می‌کند و در نهایت روی آن پنیر پارمزان می‌ریزد.

ظرف مک اند چیز در انتها پخته می‌شود تا به رنگ طلایی درآید. در کتاب مدیریت خانگی خانم بیتون نیز دو دستور ماکارونی با پنیر دیده می‎شود که مانند مک اند چیزهای امروزی است.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

توماس جفرسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده، برای اولین بار در پاریس با پاستا مواجه شد و یادداشت‌هایی در مورد آن نوشت. جفرسون در سال 1793 ویلیام شورت، سفیر ایالات متحده در فرانسه را مامور کرد تا دستگاهی برای تولید ماکارونی بسازد که با شکست مواجه شد. در سال 1802، جفرسون غذایی با نام ماکارونی پنیری را در یک شام دولتی سرو کرد.

اند چیز013
تاریخچه مک اند چیز

این غذا ترکیبی از ماکارونی، پنیر و کره بود که به صورت لایه‌ لایه بر روی هم قرار گرفته و در فر داغ پخته می‌شد. دستور‌العمل‌های مشابهی از طرز تهیه مک اند چیز در کتاب راهنمای هنرهای مفید سال 1852 و کتاب بانوی گودی در سال 1861 وجود دارد.

در اواسط دهه 1880، کتاب‌های آشپزی در غرب مانند کانزاس،  فستوس و میسوری، شامل دستور العمل‌هایی بود که  طرز تهیه مک اند چیز را آموزش می‎داد. به مرور مواد اصلی این غذا به صورت کارخانه‌ای تولید شد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

مک‌ اند چیز در طول دهه 2010 میلادی محبوبیت فراوانی یافت و به عنوان یک وعده غذایی مورد توجه قرار گرفت. از آن پس بسیاری از  رستوران‌های لوکس و فست فودی‌ها این غذا را در منوی خود قرار داده و برای مهمانان سرو می‎کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه مک اند چیز

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 55 دقیقه
تعداد سرو 4  نفر
مقدار سرو مقداری

مواد لازم برای تهیه مک اند چیز

  • ماکارونی فرمی:۵۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: ۱۵۰ گرم
  • پنیر گودا:۱۵۰ گرم
  • پنیر چدار: ۱۵۰ گرم
  • سس بشامل: ۲ لیوان
  • آویشن: به میزان لازم
  • پاپریکا: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

آموزش مراحل تهیه مک اند چیز

مرحله اول: درست کردن سس بشامل

یک قابلمه را بر روی حرارت قرار دهید. ۲ قاشق غذاخوری آرد را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. کره را به مواد اضافه کنید و خوب با آرد ترکیب نمایید تا حالت کرمی شکل بگیرد. سپس آرام آرام شیر را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا گوله گوله نشود و مایه صاف و یکدستی به ما بدهد. اجازه دهید مایه به جوش بیاید و سس مقداری غلیظ تر شود.

حتما بخوانید
طرز تهیه پاستا ای سیسی ایتالیایی برای 4 نفر

مرحله دوم: آماده‌سازی ماکارونی

برای تهیه مک اند چیز از نوعی پاستا با نام ماکارونی استفاده می‌شود. این نوع پاستا به صورت لوله‌ای تو خالی و کوتاه است که کمی قوس دارد. یک قابلمه را پر از آب کنید و بر روی اجاق قرار دهید.

اند چیز010
آموزش مراحل تهیه مک اند چیز

اجازه دهید آب قابلمه به جوش بیاید. کمی نمک را به همراه روغن به آب اضافه کنید. سپس ماکارونی‌ها را در آب جوش بریزید و منتظر بمانید تا نرم شود. زمان پخت پاستا به نوع آن بستگی دارد و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از پخت پاستا آن را آبکش کنید تا آب اضافی آن خارج شود.

مرحله سوم: ترکیب مواد

پنیر پیتزا، چدار و گودا را در یک ظرف بریزید و به خوبی باهم ترکیب کنید تا کاملا یک دست شود. دو سوم از پنیرها را در قابلمه حاوی سس بشامل بریزید و هم بزنید تا کاملا در سس حل شود. حرارت اجاق را کم کنید و ماکارونی‌های آبکش شده را به سس اضافه نمایید.

مرحله چهارم: پخت مک اند چیز

آخرین مرحله تهیه مک اند چیز پخت آن در فر می‌باشد. فر را روشن کنید و دمای آن را بر روی 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا گرم شود. ظرفی مناسب را انتخاب نمایید و تمام قسمت‌های آن را با روغن چرب کنید. ترکیب ماکارونی و سس را در ظرف بریزد و در همه‌جای آن به خوبی پخش کنید.

سطح ماکارونی را صاف کنید و باقی‌مانده پنیرها را روی آن بریزید. ظرف را به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید تا پنیرها آب شود و به خورد ماکارونی برود. در انتها به مدت چند دقیقه گریل فر را روشن کنید تا سطح غذا رنگ بگیرد و طلایی شود.

مک اند چیز شما آماده است. می‌توانید آن را برش بزنید و با برگ جعفری تزئین کنید.

نکات مهم در تهیه مک اند چیز

  • برای پخت ماکارونی ظرف مناسبی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پاستای خشک پس از پخت دو برابر می‌شود. بنابراین، ظرف باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد تا ماکارونی به خوبی در آن حرکت کند.
  • برای پخت ماکارونی به زمان نوشته شده بر روی بسته‌بندی آن توجه کنید. دقت داشته باشید که هر مدل از ماکارونی زمان خاص خود را دارد.  ماکارونی مک اند چیز باید کمی سفت‌تر از حالت عادی باشد. قبل از این‌که کاملا نرم شود آن را آبکش نمایید.
  • در هنگام آبکش کردن ماکارونی آن را زیر آب سرد قرار ندهید. قرار دادن پاستا زیر آب باعث از دست رفتن نشاسته آن می‌شود و مزه ماکارونی را از بین می‌برد.
  • در هنگام آماده کردن سس، ماکارونی‌ها را نیز بپزید تا هم‌زمان آماده شوند و بلافاصله پس از آبکش کردن به سس اضافه نمایید. سس و ماکارونی هر دو باید گرم باشند تا سس به خوبی جذب ماکارونی شود.
  • اگر به پنیر چدار یا گودا دسترسی ندارید، می‌توانید یکی از آن‌ها را استفاده نمایید. نگران نباشید، تغییری در مزه غذای شما ایجاد نمی‌شود.
  • اگر فر ندارید، ترکیب پنیر را به طور کامل در سس بریزید و با ماکارونی مخلوط کنید. سپس در ظرف مورد نظر بکشید و سرو نمایید.

فیلم طرز تهیه مک اند چیز

خواص مک اند چیز

مک اند چیز از پاستا و پنیر تهیه می‌شود و در کنار آن نیز سس بشامل با ترکیب شیر، آرد و کره قرار دارد.

  • پاستا از گندم کامل تولید می‌شود و سرشار از اسید فولیک است. اسید فولیک برای درمان ریزش مو بسیار مفید بوده و به رشد مو نیز کمک می‏کند. علاوه بر این، مصرف اسیدفولیک برای درمان آکنه و جوش نیز مفید است.
  • پاستا سرشار از پتاسیم است. این ماده برای سلامتی عضلات بسیار مفید بوده و به درمان دردهای عضلانی کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف پتاسیم باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • پاستا سرشار از کربوهیدرات می‌باشد. مصرف این ماده به افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند، پیشنهاد می‌گردد. هم‌چنین کربوهیدرات موجود در پاستا باعث افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن شده و  از ضعف و بی‌حالی جلوگیری می‌کند.
  • پاستا منبعی غنی از آهن است. از این رو به بانوان باردار و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند، پیشنهاد می‌گردد. مصرف پاستا باعث افزایش سلول‏های قرمز خون شده و سطح هموگلوبین بدن را در حد طبیعی نگه می‌دارد.
  • پاستا دارای پروتئین و اسید آمینه نیز می‌باشد. این مواد به سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک کرده و از دردهای استخوانی جلوگیری می‌کنند.
  • شیر، کره و انواع پنیر استفاده شده در مک اند چیز در دسته لبنیات قرار گرفته و تمامی خواص این گروه غذایی را در خود دارند. کلسیم از جمله مهم‌ترین مواد معدنی موجود در لبنیات است. مصرف این ماده برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید بوده و از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می‌کند.
  • شیر ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و مصرف آن برای سلامت پوست، دندان‌هایی محکم و استخوان‌هایی قوی پیشنهاد می‌گردد. رشد عضلات و تقویت آن‌ها، تامین انرژی، سلامت قلب، عملکرد بهتر مغز، مقابله با افسردگی، بهبود کیفیت خواب و سلامت پوست و مو، از جمله مهم‌ترین خواص شیر می‌باشد.
  • پنیر از شیر حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، شتر، گاومیش و بز تهیه می‌شود و انواع مختلفی دارد. بیش از صدها نوع پنیر در دنیا وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پنیر فتا، خامه ای، ماسکارپونه، لیقوان، پیتزا، گودا، چدار، پارمزان، موتزارلا، توفو و … اشاره کرد. پنیر منبع کاملی از پروتئین محسوب می‌شود و می‌تواند جای گوشت را در رژیم غذایی روزانه بگیرد.
  • کلسیم، فسفر، چربی و انواع ویتامین‌های A و گروه B  از جمله مواد موجود در پنیر است. از جمله فواید این ماده غذایی  می‌توان به سلامت استخوان‌ها، پیشگیری از ابتلا به دیابت، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، پیشگیری از آرتریت، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود میگرن، احساس آرامش و شادی، کاهش استرس، بهداشت دهان و دندان، درمان اختلالات پوستی  و خواب راحت اشاره کرد.
حتما بخوانید
دستور پخت ماکارونی با گوشت

سخن پایانی در طرز تهیه مک اند چیز

همانطور که با مطالعه متن بالا دریافتید، مک اند چیز یک از غذای ترکیبیست که در ایران نیز از محبوبیت بسیاری برخوردار است. شما نیز می توانید با استفاده از آموزشمک اند چیز سایت آموزش آنلاین آشپزی، این غذای خوش مزه و خوش طعم را برای خود و اطرافیانتان اماده کنید و از خوردن این غذای جذاب، لذت ببرید.

امیدواریم از آموزش مک اند چیز خانگی راضی بوده و بتوانید یک پاستا ایتالیایی بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با پنیر و غذا با میگو و طرز تهیه لازانیا ساده و طرز تهیه ماکارونی مجلسی خوشمزه 5 نفره را نیز مطالعه کنید.

طرز تهیه انواع غذاهای دریایی و طرز تهیه انواع غذاهای ملل  و طرز تهیه انواع ماکارونی و پاستا و طرز تهیه انواع سالاد سبزیجات ایتالیایی 10 سالاد اصل بسیار خواندنی هستند.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood  همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه مک اند چیز اصل خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
اند چیز011

آموزش طرز تهیه مک اند چیز پنیری خوشمزه دستور تهیه مک اند چیز امریکایی رستوران با مرغ بدون خامه و شیر ایتالیایی با پنیر گودا و پنیر چدار و پیتزا مکاندچیز خوشمزه

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: مک اند چیز

بازده دستورالعمل: ۴

کالری: 170

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT0H20M

زمان کل: PT0H55M

اجزاء دستورالعمل:

  • ماکارونی فرمی:۵۰۰ گرم
  • پنیر پیتزا: ۱۵۰ گرم
  • پنیر گودا:۱۵۰ گرم
  • پنیر چدار: ۱۵۰ گرم
  • سس بشامل: ۲ لیوان
  • آویشن: به میزان لازم
  • پاپریکا: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *