سبد خرید
طرز تهیه پنکیک بدون شیر خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه پنکیک بدون شیر خوشمزه 4 نفره

سلام و درود به عزیزان جان. در پاسخ به درخواست های مخاطبین عزیز سایت آموزش آنلاین آشپزی قصد داریم در این مقاله  طرز تهیه پنکیک بدون شیر را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن پنکیک را بیان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه پنکیک بدون شیر

پنکیک، نوعی کیک گرد و نازک است که محبوییت زیادی در دنیا دارد. این کیک خوشمزه در ماهیتابه تهیه می‌شود و اغلب به عنوان صبحانه یا عصرانه سرو می‌گردد. در واقع پنکیک نوعی صبحانه آمریکایی است که گاهی اوقات به عنوان دسر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنکیک انواع مختلفی دارد و با طعم‌دهنده‌های شیرین مانند شکلات، عسل، شیره و … سرو می‌شود.

دوره شیرینی پزی 1
دوره شیرینی پزی 1

گاهی اوقات از میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، بلوبری، موز و انواع مغزها نیز در کنار پنکیک استفاده می‎کنند. بنابراین، پنکیک را می‌توان یک صبحانه مغذی و سالم معرفی کرد. پنکیک معمولا با آرد، تخم‌مرغ، شکر و شیر تهیه می‎شود، اما اگر محدودیت غذایی دارید یا وگان هستید، می‌توانید دستور‌العمل تهیه پنکیک را کمی تغییر دهید و آن را بدون شیر درست کنید.

در این مقاله طرز تهیه پنکیک بدون شیر را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن پنکیک را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه پنکیک

پنکیک، نوعی کیک ماهیتابه‌ایست که از یک خمیر رقیق تهیه می‌شود. خمیر پنکیک پس از آماده شدن با یک قاشق بر روی سطحی صاف و داغ ریخته می‌شود تا پخته شود. این کیک خوشمزه اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکایی تهیه می‌شود و در وعده غذایی صبحانه سرو می‌گردد. خمیر پنکیک و نحوه پخت آن در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی باهم دارد.

تاریخچه پنکیک
تاریخچه پنکیک

فرانسوی‌ها پنکیک را بدون جوش‌ شیرین و بیکینگ ‌پودر تهیه می‌کنند. از این رو پنکیکی بدون پف و ورقه‌ای مانند دارند. پنکیک فرانسوی با عنوان  کرپ شناخته می‌شود. پنکیک انگلیسی‌ها نیز بسیار نازک است و شباهت بیشتری به کرپ دارد.

آمریکایی از بیکینگ پودر یا جوش شیرین در پنکیک خود استفاده می‌کنند. بنابراین پنکیکی پف‌دار دارند. پنکیک یا کرپ به همراه ترکیبات مختلف از جمله خامه، عسل، نوتلا، انواع میوه و مغز سرو می‌شود و  طرفداران بسیاری نیز دارد.

اگر بخواهیم تاریخچه پنکیک را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که اصالت این کیک خوشمزه به یونان باستان برمی‌گردد.  یونانی‌ها از آرد، شیر، عسل و روغن زیتون کیکی خوشمزه درست می‌کردند و آن را در وعده غذایی صبحانه می‌خوردند. ردپایی از این کیک در اشعار شاعران یونانی در قرن چهارم پیش از میلاد به چشم می‌خورد.

البته در آن زمان واژه پنکیک وجود نداشت و این کیک با نام‌های یونانی شناخته میشد. در آن دوران رومیان نیز چیزی شبیه به پنکیک تهیه می‎کردند که البته دستور‌العمل متفاوتی داشت و نام آن نیز فرق می‌کرد. واژه پنکیک برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی و در انگلستان ظاهر شد.

اگر بخواهیم در دستور‌العمل‌هایی غذایی خودمان به دنبال چیزی شبیه به پنکیک بدون شیر بگردیم باید کماج را معرفی کنیم. نوعی شیرینی شمالی مربوط به مازندران که خمیری رقیق دارد و در ماهیتابه سرخ می‌شود. مردم مازندران این شیرینی را به عنوان عصرانه و در کنار چای سرو می‌کنند.

جدول زمانبندی طرز تهیه پنکیک بدون شیر

زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 15 دقیقه
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان 40 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو تعدادی

مواد لازم برای تهیه پنکیک بدون شیر

  • آرد: یک و نیم پیمانه
  • آب: یک و یک چهارم پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • شکر: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: سه و نیم قاشق چای‌خوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  • کره یا روغن: مقداری

آموزش مراحل تهیه پنکیک بدون شیر

مرحله اول: ترکیب مواد

یک کاسه بزرگ بردارید. تخم‌مرغ را در کاسه بشکنید و وانیل و شکر را به آن اضافه کنید. مواد را با هم‌زن به خوبی ترکیب کنید. هم‌ زدن را تا جایی ادامه دهید که مایه کرمی رنگ و کشدار شود. در این مرحله آب را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا با مواد دیگر ترکیب شود.

مرحله دوم: اضافه کردن آرد

01
آموزش مراحل تهیه پنکیک بدون شیر

آرد، بیکینگ پودر و نمک را باهم الک کنید و در دو مرحله به مواد تخم‌مرغی اضافه نمایید. مواد را خوب هم بزنید تا آرد با دیگر مواد کاملا ترکیب شود و مایه یک‌دستی به شما بدهد.

حتما بخوانید
طرز تهیه چیز کیک بیسکویت اوریو 14 تکه

مرحله سوم: پخت پنکیک

یک ماهیتابه بردارید و کف آن را با کره یا مقداری روغن چرب کنید. ماهیتابه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود. حرارت اجاق را کم کنید. یک ملاقه کوچک بردارید و آن را از مایه پر کنید. مایه پنکیک را به آرامی در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا مایه خود را بگیرد. زمانی که سطح پنکیک حبابی شد، آن را برگردانید تا طرف دیگر پنکیک نیز طلایی رنگ شود.

پنکیک های آماده شده را در ظرف موردنظر بچینید. برای مزه دار کردن پنکیک می‌توانید از سس شکلات، عسل، مربا یا مارمالاد با طعم دلخواه استفاده کنید.

نکات مهم در تهیه پنکیک بدون شیر

  • استفاده از بیکینگ پودر در تهیه پنکیک بدون شیر کاملا اختیاری است. البته دقت داشته باشید که پنکیک شما بدون بیکینگ پودر پف نمی‌کند و نازک تر می‌شود.
  • ریختن وانیل در پنکیک بدون شیراختیاری است. اگر طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید از مواد اولیه حذف نمایید.
  • گلاب طعم و عطر خوبی به پنکیک بدون شیر شما می‌دهد. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری گلاب را نیز به مواد اضافه نمایید.
  • اگر طعم کاکائو را دوست دارید و می‌خواهید پنکیک بدون شیر کاکائویی داشته باشید، همین دستور‌العمل را اجرا کنید. فقط نصف پیمانه از آرد را حذف کرده و به جای آن پودر کاکائو اضافه کنید.
  • می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن پنکیک بدون شیر، به جای آب از آب میوه استفاده کنید. آب پرتقال، آب سیب، آب هلو یا هر میوه دلخواه دیگری را که دوست دارید آب بگیرید و به مایه پنکیک بدون شیر اضافه کنید. نصف لیوان آب را حذف کنید و به جای آن از آب میوه بریزید.
  • دقت داشته باشید که مایه پنکیک را نباید زیاد هم بزنید. این کار را به اندازه‌ای انجام دهید که مواد کاملا باهم ترکیب شود. هم زدن زیاد باعث سفت شدن کیک شما می‌شود.
  • اگر عجله ندارید مایه پنکیک بدون شیر را کمی استراحت دهید. استراحت دادن مایه باعث می‎شود تا پنکیک بدون شیر نرم و پف‌دار شود.
  • غلظت مایه پنکیک بدون شیر بسیار مهم است. غلظت مایه باید به اندازه‌ای باشد که وقتی آن را از ملاقه در ماهیتابه می‌ریزید، بریده بریده نشود.
  • انتخاب ماهیتابه مناسب در تهیه پنکیک بدون شیر و کیفیت آن بسیار مهم است. کف ماهیتابه نباید خیلی نازک باشد. علاوه بر این، حرارت اجاق باید ملایم باشد تا پنکیک بدون شیر به آرامی بپزد.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی paryaa1997 برداشته شده است.

فیلم طرز تهیه پنکیک بدون شیر

پیشنهاد میکنم انواع کیک ها و آموزش 150 کیک و طرز تهیه آنها و بهترین کیک تولد با معرفی بیش از 20 نوع کیک تولد و همینطور آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک را مطالعه بفرمایید.

خواص پنکیک بدون شیر

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود و توجه چندانی به آن نمی‌شود. این مسئله در مورد کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودکان در سن رشد هستند و نیاز به مواد مغذی و مفید دارند. علاوه بر این، خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه، تمرکز کودک را افزایش داده و باعث بیشتر شدن قدرت یادگیری او می‌شود. صبحانه مناسب انرژی مورد نیاز کودک در طول روز را تامین کرده و خلق‌وخوی او را نیز بهبود می‌بخشد.

04
خواص پنکیک بدون شیر

بهترین صبحانه برای کودک صبحانه‌ایست که پروتئین و انواع ویتامین را در خود داشته باشد. غلات، لبنیات، میوه یا آب میوه‌های طبیعی، انواع مغز و تخم مرغ  از جمله مواد غذایی هستند که باید در برنامه غذایی صبحانه گنجانده شوند.

با توجه به این‌ که برخی از کودکان از خوردن صبحانه سرباز می‌زنند، می‌توانید از صبحانه‌های خوش‌رنگ و لعاب برای جذب کودک استفاده نمایید. پنکیک بدون شیر یکی از این گزینه‌هاست. پنکیک به همراه عسل، شیره انگور، کره بادام زمینی و مقداری میوه و مغز یک صبحانه کاملا مغذی است.

  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، غلات از جمله مواردی است که باید در وعده غذایی صبحانه گنجانده شود. گندم یکی از رایج‌ترین غلات در سراسر دنیاست. آرد گندم بسیاری غنی بوده و در مواد غذایی مختلفی چون نان، ماکارونی، انواع کیک، شیرینی و … بکار برده می‌شود. در تهیه پنکیک بدون شیر نیز از آرد گندم استفاده می‎شود. این آرد چربی بسیار پایینی دارد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‎دهد. علاوه بر این، سطح قند خون بیماران دیابتی را نیز تنظیم می‌کند.
  • از دیگر موادی که در تهیه پنکیک بدون شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به تخم مرغ اشاره کرد. تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است و ویتامین‌هایی چون D، E، K، B6، B5 ،B2 و B12 را در خود دارد. کلسیم، فسفر، اسید فولیک، زینک، سلنیم و امگا 3 از دیگر مواد موجود در تخم‌مرغ هستند که فواید بسیاری برای بدن دارند. تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد اما تاثیر منفی روی کلسترول خون نمی‌گذارد. در واقع میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. تخم مرغ منبعی عالی از پروتئین است و اسیدهای آمینه موردنیاز بدن را نیز تامین می‎کند.
  • عسل یکی از مقوی‌ترین مواد خوراکی است که خواص بسیاری دارد. این ماده یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع یک روز خوب و پر انرژی محسوب می‌شود. عسل عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و میزان جذب مواد مغذی و ویتامین‎ها را افزایش می‌دهد. خوردن عسل در صبحانه میزان مقاومت بدن در برابر ویروس و باکتری را افزایش داده و از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‎کند. کنترل قند خون، تقویت استخوان‌ها و غلبه بر استرس از دیگر خواص عسل می‌باشد.
  • شیره انگور خواص بسیار زیادی دارد. شاید مصرف این خوراکی به تنهایی چندان جذاب به نظر نرسد، اما در کنار پنکیک یک ترکیب بی‌نظیر و خوشمزه ایجاد می‌کند. یک یا دو قاشق شیره انگور را بر روی پنکیک بریزید و نوش جان نمایید. شیره انگور باعث افزایش تولید آهن در بدن می‌شود و برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است.
حتما بخوانید
طرز تهیه کادین بودو کوفته ترکی 6 نفره

سخن پایانی در طرز تهیه پنکیک بدون شیر

شما می توانید مراحل بالا را عینا انجام داده تا یک پنکیک بدون شیر بینظیر را برای عزیزانتان در منزل تهیه کنید.

نکاتی را که باید به عنوان یک سرآشپز در نظر داشته باشید را هم برایتان در بالا قرار داده ایم. درباره حذف شیر و حذف پودر بیکینگ پودر هم بسیار صحبت کردیم و به تفصیل برایتان توضیح دادیم. تنها نکته ای که باقی می ماند این است که بدانید کجا قرار دارید؟ آیا می خواهید پنکیک بدون شیر را اصولی بیاموزید یا خیر؟

اگر جواب مثبت است حتما عین آنچه که بیان کردیم کار را انجام دهید. نیازی به کار خاصی نیست فقط برای آشپزی بایستی ترس را کنار گذاشته و با کمی سلیقه وارد گود شوید. به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید یک صبحانه یا عصرانه بینظیر را با این پنکیک خوشمزه تهیه کنید. طرز تهیه پنکیک بدون شیر بسیار ساده است.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی دنیایی از کیک ها را برایتان آموزش داده است و امیدوار است که باز هم بتواند بر کمیت و کیفیت آنها بیافزاید. حتما با ما باشید و پیگیر دستورهای غذایی جدید باشید. ساده ترین طرز تهیه پنکیک بدون شیر و کاربردی ترین آن را برایتان قرار داده ایم.

آموزش کیک پزی بیش از 100 کیک بسیار برایتان جالب خواهد بود. اینکه بدانید از کجا باید آموزش ببینید واقعا سخت و دشوار است ولی ما شما را در این راه تنها نمی گذاریم.

حتما کیک های زیر را نیز مشاهده و مطالعه نمایید. دستور کامل آموزش آنها را برایتان قرار داده ایم. این موارد نیز همانند طرز تهیه پنکیک ساده حرفه ای هستند.

امیدواریم از آموزش طرز تهیه پنکیک خانگی با جدول ارزش غذایی راضی بوده و بتوانید یک صبحانه بینظیر تهیه نمایید. به شما پیشنهاد می دهیم طرز تهیه انواع غذا با تخم مرغ را مطالعه کنید. شما بهترین و کاملترین طرز تهیه پنکیک را مشاهده کرده اید.

طرز تهیه انواع کیک و طرز تهیه انواع صبحانه بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی 1TouchFood​

طرز تهیه پنکیک بدون شیر خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
03

آموزش طرز تهیه پنکیک بدون شیر و کره پنکیک پفکیبدون شیر پنکیک ژاپنی بدون شیر فیلم طرز تهیه پنکیک دستور تهیه پنکیک شکلاتی خوشمزه پنکیک سیب بدون شیر صبحانه کودکان

نوع: صبحانه و عصرانه

سبک آشپزی: ملل

کلمات کلیدی: پنکیک بدون شیر

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 227

زمان آماده سازی: PT0H15M

زمان پخت و پز: PT0H15M

زمان کل: PT0H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • آرد: یک و نیم پیمانه
  • آب: یک و یک چهارم پیمانه
  • تخم مرغ: یک عدد
  • شکر: یک و نیم قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: سه و نیم قاشق چای‌خوری
  • نمک: نصف قاشق چای‌خوری
  • وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  • کره یا روغن: مقداری

امتیازدهی ویرایشگر:
5

One comment

  1. سلام عالی بود مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *