سبد خرید
طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی برای 4 نفر

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی برای 4 نفر

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی برای 4 نفر را بصورت گام به گام برایتان قرار دادیم. دل و جگر یکی از غذا های اصلی برای ما ایرانیها محسوب می شود.

در ایران به غیر از کباب دل و جگر ، غذایی با نام جغور بغور با دل و جگر می پزند.

استان های مختلف به سبک های مختلفی آن را ارائه می دهند. به نظر من بهترین جغور بغور برای شهر زنجان است. اگر این غذا را نخورده اید حتما با مطالعه این رسپی آن را پخته و نوش جان کنید.

هنر آشپزی بهترین هنر برای سبک زندگیست. از آن لذت ببرید.

همانطور که می دانید طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی که از غذاهای سنتی و قدیمی بوده و این غذا را هم با دل و جگر گوسفند و هم با دل و جگر مرغ می پزند ولی اصل آن با دل و جگر گوسفند است.

درباره تاریخچه این غذا به شهر های زنجان – رشت – اهواز می رسیم. البته این شهرها در ایران تاریخچه پخت جغور بغور دارند. این غذا بصورت بین المللی نیز دارای تاریخچه است.

کشور اسکاتلند نیز در زمینه پخت جغور بغور دارای رزومه و سابقه است. انواع غذاهای شمالی استان مازندران را در این بخش بصورت کامل مطالعه نمایید.

طرز تهیه جغور بغور
طرز تهیه جغور بغور خوشمزه و خوش طعم

باید بدانید که این غذا مملو از ویتامین های خاص و مناسب برای بدن است و مملو از املاح معدنی است. درباره طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی بصورت کامل صحبت خواهیم کرد.

شما می توانید یک ساندویچ خوش طعم و مزه را از بخش طرز تهیه ساندویچ سوسیس بندری ویژه را نیز مطالعه نمایید.

تاریخچه جغور بغور

همانطور که بیان شد جغور بغور از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است. با بررسی ساده در اینترنت متوجه یک نکته خواهید شد.

در تاریخچه جغور بغور دو استان زنجان و گیلان مطالبی را عنوان کرده اند. در ویکی پدیا تاریخچه این غذا را به استان گیلان آورده اند. در زمان قاجار این غذا طبخ می شده است.

در جاهای دیگر این غذا را به شهر زنجان نسبت داده اند. به نظر نگارنده تاریخچه این غذا به شهر زنجان باز می گردد. شاید برایتان جالب باشد این غذا بین المللی است.

در کشوری ماننده اسکاتلند این غذا با نام هگیس نامیده می شود. هگیس همان جغور بغور ایرانیست و طرفداران بسیاری را در کشور اسکاتلند دارد.

در اسکاتلند نیز این غذا همانند خوراک سرو می شود.

بر گردیم به شهر زنجان. در زنجان جغور بغور را از دل و جگر و قلوه گوسفند تهیه می کنند. در شیراز نیز به این غذای خوشمزه توتابه ای می گویند.

در گیلان با نام واویشکا شناخته شده است. این غذا بعد از اشغال گیلان توسط شوروی باعث شد وارد کشور شوروی شده و مردمان این سرزمین نیز از آن استفاده کنند.

وقتی وارد بازار و سبزه میدان شهر زنجان بشوید بو و عطر این غذای خوشمزه باعث لذت شما خواهد شد. مخصوصا طبخ خاص زنجانی آن که بسیار لذیذ می باشد.

این غذا داستان جالبی دارد. گفته شده که ناصرالدین شاه از زنجان عبور می کرده است و یک شب را در این شهر مانده است. همسری داشته با نام حسرت الملوک که باردار بودن است.

وقتی بوی این غذا به مشام او می رسد ویار می کند. افراد ناصرالدین شاه این غذا را برای او میاورند و ویار همسرش برطرف می شود.

خواص جغور بغور

همانطور که می دانید این غذا دارای پیاز – غوره – گوجه – روغن – جگر – دل – قلوه – فلفل و … می باشد.

این مواد غذایی هر کدام دارای خاصیت بسیاری هستند.

گفته شده است که این غذا بدلیل داشتن جگر سفید – دل و قلوه منبع خوبی برای آهن – منیزیم می باشد و می تواند از خستگی زودرس و کم خونی جلوگیری کند.

حتما بخوانید
آش سماق

البته نکته بسیار مهمی دارد و آن اینکه جگر صورتی باشد و بدون تغییر رنگ و می بایست سه بار شسته شده باشد.

هر غذایی دارای خواصی هست و ممکن است این خواص برای بعضی ها مضراتی داشته باشند. از این رو پیشنهاد می کنیم در خوردن هیچ غذایی زیاده روی نکنید و حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

آموزش طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی به روش بازاری

برای آموزش طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی و حرفه ای، ابتدا باید بدانید که چه چیزهای لازم دارید.

برای تهیه جغور بغور در منزل شما باید دل و جگر و قلوه و رب گوجه فرنگی و روغن مایع و ادویه های مناسب نیاز دارید.

سعی کنید حتما دل و جگر را از محل مناسب تهیه کنید که هم تازه باشد و هم مورد اعتماد. خلاصه اینکه از هر جایی این دل و جگر و بقیه را تهیه نکنید.

تازه بودن و بهداشتی بودن این خوراک بسیار مهم است. شما می توانید طرز تهیه انواع غذاهای محلی را برای کسب آگاهی خود مطالعه کنید.

این خوراک از زمان های قدیم در استان زنجان با نام جیغر بیغر شناخته می شده و امروزه اسم فعلی خود را دارد. در استان سرسبز گیلان، این خوراک را با اسم واویشکا خوراک می شناسند.

در استان اهواز نیز به آن خوراک حمیسه گفته می شود. اما این غذای مقوی محدود به ایران نبوده و جالب توجه است که بدانید این خوراک را خوراک ملی کشور اسکاتلند می نامند.

طرز تهیه لونگی مرغ مجلسی گیلانی را در این بخش بیاموزید و در منزل تهیه نمایید.

نکات مهم در تهیه جغور بغور خانگی بازاری

در ادامه نکاتی را برای شما از مراحل آماده سازی و طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی به صورت کامل توضیح خواهیم داد:

  • نحوه شستن دل بسیار مهم است. سعی کنید لخته خونی باقی نماند. ابتدا دل را به دو قسمت تقسیم کنید و زیر شیر آب حسابی بشورید. لخته خونها نباید باقی بمانند.
  • برای شستن قلوه دقیقا عین روش بالا عمل کنید. قلوه را به دو قسمت برش دهید و سپس زیر شیر آب حسابی بشورید.
  • برای قطعه بندی جگر جوری عمل کنید که جگر ها چهار گوش یا مربعی در بیایند و یک شکل برش دهید تا شکل ظاهری یکسانی داشته باشند . این امر باعث جذاب تر دیده شده می شود.
  • برای پخت دل و جگر حتما از قابلمه مناسب استفاده کنید. مقدار آب هم زیاد نباشد. اصولا یک لیوان کافیست ولی شما جوری آب اضافه کنید که با پایان آب در حین پختن عمل پخت نیز به اتمام رسیده باشد.
  • برای طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی، سرخ کردن پیاز و دیگر مواد نیز از تابه مناسب اینکار استفاده کنید و شعله را به هیچ عنوان زیاد نکنید. چون خوراک سریعا می سوزد و مخصوصا پیاز ها سریع سیاه می شود و ظاهر سالم بودن خود را از دست می دهد.
  • پیاز داغ را خودتان درست کنید و از پیاز داغ آماده استفاده نکنید. پیاز داغ آماده مزه خوبی به غذا نمی دهد. این هم از نکات مهم است.
  • رب گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید ولی اگر ندارید از رب های آماده استفاده می کنید بیشتر از 4 تا 5 قاشق نریزید. رنگ غذا بسیار مهم است.
  • برای سرخ کردن و پخته شدن مواد جدا جدا عمل کنید. شما می توانید سیب زمینی هم سرخ کنید و به مواد اضافه کنید. حتما اینکار را جدا جدا انجام دهید. این نکته بسیار مهمی است که مواد جدا پخته با سرخ شوند.
  • حتما از مواد اولیه تازه و سالم استفاده کنید. در طرز تهیه جغور بغور سالم بودن و تازه بودن بسیار مهم است.

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی که امروز در حال مطالعه آن هستید در کشور اسکاتلند به روش های مختلفی طبخ شده و نام هِگیس را بر خود دارد.

در رابطه با خواص این خوراک، خوب است بدانید که غنی از املاح معدنی بوده و دارای انواع ویتامین های ضروری بدن و علی الخصوص دارای آهن سرشاریست.

مصرف جغور بغور برای آن دسته از افرادی که دارای کم خونی هستند، بسیار مثمر ثمر خواهد نمود. شما می توانید طرز تهیه میرزا قاسمی بادمجان گیلانی را بصورت کامل مطالعه کنید.

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی خوش طعم
طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی خوش طعم

همانطور که ملاحظه نمودید برای شما طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی را بصورت کامل توضیح دادیم. فراموش نشود که در هنر آشپزی رعایت اصول آشپزی بسیار مهم است.

شما می توانید از سبزیجات تازه در کنار جغور بغور نیز استفاده کنید. سرو این غذا می تواند با نان یا برنج باشد. الزامی در سرو با نان نیست. دیده شده که این غذا با برنج هم سرو شده است.

حتما بخوانید
طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی آسان ساده 4 نفره

برای ارتقاء سطح آشپزی خود، طرز تهیه انواع کباب اصیل ایرانی و ملل بهمراه معرفی و آموزش آنها را به صورت کامل مطالعه فرمایید.

درسته که این خوراک می باشد ولی دلیلی به سرو با نان نیست. جغور بغور را در منزل حتما تهیه کنید.

شاید تمایل داشته باشید که در مورد انواع غذاهای خوشمزه و خوراک های بی نظیر کسب اطلاع بیشتر را داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که بخش طرز تهیه انواع خوراک را مطالعه نمایید.

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی لذیذ
طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی لذیذ
چاپ دستور

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی برای 4 نفر

طرز تهیه جغور بغور

طرز تهیه خوراک جغور بغور خانگی را میتوان از جمله غذاهایی دانست که هم سنتی و هم ملل بوده و در هر شهر نیز اسم و رسم خود را دارد.

 

  • نویسنده‌: علی خشنود
  • زمان آماده سازی: 25
  • زمان پخت: 85
  • مجموع زمان: 110
  • بازدهی: 4 1x
  • دسته: غذای اصلی
  • روش پخت: اجاق گاز
  • نوع: ایرانی
  • رژیم غذایی: معمولی
مقیاس

مواد لازم

1 عدد جگر گوسفندی

1 عدد جگر سفید گوسفندی

5 عدد پیاز متوسط

1 عدد دل گوسفندی

1 عدد قلوه گوسفندی

5 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی

5 قاشق غذا خوری روغن مایع

به مقدار دلخواه زردچوبه، نمک دریا و فلفل سیاه

دستور تهیه

مرحله اول : آماده سازی دل گوسفند

در گام نخست پس از آنکه دل را بخوبی شستید، آنرا از وسط دو نیم کرده و لخته های خون داخلش را پاکسازی نمایید.

آموزش پخت خوراک جغور بغور
آموزش پخت خوراک جغور بغور بصورت کاربردی

مرحله دوم : آماده سازی قلوه گوسفند

در گام دوم قلوه را کاملا بشوئید و به دو نیم برش داده و رگ های اضافی آنرا جدا نمائید.

مرحله سوم : آماده سازی جگر و جگر سفید گوسفند

در گام سوم سطح نازک روی جگر ها را جدا کرده و آنرا بصورت مکعب کوچکی در آورید.

بهترین آموزش پخت جغور بغور
بهترین آموزش پخت جغور بغور کاربردی و ساده

مرحله چهارم : پخت جگر، قلوه و دل گوسفند

در گام چهارم قابلمه ای مناسب انتخاب کرده و هر کدام را به همراه 1 لیوان آب ولرم و اندکی ادویه پخته و پس از آنکه نسبتا آب درون قابلمه تمام شد، زیرش را خاموش نمائید.

مرحله پنجم : آماده سازی پیاز

در گام پنجم تابه مناسبی را انتخاب کرده و اندکی روغن به آن بیفزایید و بر روی حرارت شعله اجاق قرار دهید.

پیاز ها را بصورت نگینی خرد نمائید و پس از آنکه روغن بخوبی داغ گردید، پیاز ها را به آن اضافه کنید.

ساده ترین روش پخت جغور بغور
ساده ترین روش پخت جغور بغور بصورت حرفه ای

مرحله ششم : افزودن جگر، دل و قلوه گوسفند

در گام ششم پس از آنکه پیاز ها بخوبی تفت داده شده و حالت زنده خود را از دست دادند، جگر سفید، دل، جگر و قلوه گوسفندی را به آن اضافه کرده و بخوبی پیازها را با بقیه مواد تفت دهید.

مرحله هفتم : آماده سازی سس جغور بغور

در گام هفتم در تابه ای مناسب، 5 قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی را افزوده و 2 لیوان آب ولرم به آن بیفزایید و بر روی حرارت اجاق قرار دهید.

در ادامه به آن نمک دریا، زردچوبه و فلفل سیاه افزوده و پس از 2 دقیقه جوشیدن به قابلمه ای که بقیه مواد هستند، اضافه نمایید.

آموزش طرز تهیه جغور بغور خوشمزه
آموزش طرز تهیه جغور بغور خوشمزه و خوش طعم

مرحله هشتم : جا افتادن جغور بغور

در مرحله آخر درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا در حرارتی ملایم به آرامی پخته و به قول معروف روغن بیندازد.

پس از آنکه آب اضافی تبخیر شد، خوراک جغور بغور آماده سرو خواهد بود.       

نکات مهم و ترفندها

برای اینکه خوراکی خوشمزه تر در اختیار داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که سیب زمینی را بصورت نگینی خرد کرده و در تابه ای سرخ نمائید.

سیب زمینی سرخ کرده را در مرحله آخر با خوراک ترکیب کرده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

جغور بغور از جمله خوراک هاییست که به همراه نان و یا برنج سرو می شود؛ پس شما می توانید با هر کدام از این دو آنرا نوش جان کنید.

در صورت تمایل می توانید بجای استفاده از رب گوجه فرنگی، از رب انار در این خوراک بهره ببرید.

برای طبخ این خوراک، از جگر و دل مرغ نیز می توانید استفاده نمایید.

ارزش غذایی

  • تعداد سرو: 1
  • کالری: 344.8
  • شکر: 0.5
  • سدیم: 63.6
  • چربی: 14.6
  • چربی اشباع شده: 5.9
  • چربی اشباع نشده:
  • چربی ترانس:
  • کربوهیدارت: 7.2
  • فیبر: 1.2
  • پروتئین: 42.9
  • کلسترول: 111.8

کلمات کلیدی: جغور بغور

آیا شما این دستور پخت را انجام داده اید؟

عکسی را به اشتراک بگذارید و ما را برچسب گذاری کنید - ما نمی توانیم صبر کنیم ببینیم چه چیزی ساخته اید!

سخن پایانی جغور بغور

امیدواریم از آموزش جغور بغور خانگی راضی بوده و بتوانید یک جغور بغور بینظیر تهیه نمایید.

به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم مقالات طرز تهیه غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه غذاهای محلی همدان و انواع غذاهای محلی مازندران ۲۱ غذا را مطالعه کنید.

اگر علاقمند هستید مقاله آموزشی لیست انواع غذاهای ایرانی بیش از 400 غذا و جدول ارزش غذایی را مطالعه نمایید.

طرز تهیه انواع خوراک و طرز تهیه انواع غذاهای محلی بسیار خواندنی هستند.

شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی  1TouchFood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *