سبد خرید
طرز تهیه موساکا خوشمزه مجلسی 4 نفره

طرز تهیه موساکا خوشمزه مجلسی 4 نفره

موساکا در کشورهای خاورمیانه، خصوصا ترکیه رواج بسیاری دارد، اما اصالت آن به کشور یونان برمی‌گردد. این غذا ظاهری شبیه به لازانیا دارد و از موادی چون بادمجان سرخ شده، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و سس گوشت تهیه می‌شود. با ما همراه باشید تا با آموزش موساکا بتوانید یک غذای خوشمزه را برای خود و خانواده تهیه نمایید.

طرز تهیه موساکا

موساکا نوعی خوراک خوشمزه است که با موادی چون سیب‌زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی و … تهیه می‌شود. موساکا در اصل مربوط به کشور یونان می‌باشد، اما در کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه نیز رواج بسیاری دارد.

دوره آموزش غذا با سبزیجات
دوره آموزش غذا با سبزیجات

تا جایی که گاهی با عنوان یک غذای ترکی  نیز شناخته می‌شود. موساکا انواع مختلفی دارد، اما نوع یونانی آن شامل بادمجان و گوشت چرخ شده می‌باشد. در این مقاله  طرز تهیه موساکا را توضیح داده و اطلاعاتی در مورد تاریخچه این غذا و خواص آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد میکنم اگر به غذاهای ترکی علاقه دارید از دسته غذاهای ترکی و طرز تهیه انواع کوفته ، بیش از 20 کوفته و همینطور انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) بازدید نمایید.

تاریخچه موساکا

بر اساس اطلاعات به دست آمده قدمت موساکا به دهه 1920 برمی‌گردد و گفته می‌شود اولین بار توسط شخصی با نام نیکولاس تسلمنتس تهیه شده است. نیکولاس یک آشپز فرانسوی بود. موساکایی که توسط نیکولاس پخته شد، سه لایه داشت.

لایه‌ها به ترتیب شامل بادمجان، گوشت چرخ شده و گوجه‌فرنگی بود. او برای تهیه لایه اول بادمجان‌ها را خرد کرده و در روغن زیتون سرخ می‌کرد. لایه وسط گوشت چرخ شده‌ی بره بود که به طور جداگانه پخته شده و بر روی بادمجان‌ها قرار می‌گرفت.

تاریخچه موساکا
تاریخچه موساکا

در لایه آخر نیز گوجه‌فرنگی به صورت پوره یا خرد شده به همراه طعم‌دهنده‌هایی چون پیاز، سیر و ادویه‌جات به مواد اضافه میشد و در  نهایت سس بشامل یا کاستارد لایه آخر را تشکیل میداد. این مواد در کنار هم دوباره پخته می‌شدند تا غذایی با نام موساکا را ایجاد کنند.

موساکا در ترکیه کمی متفاوت است و به صورت لایه لایه نیست. مردم این کشور برای تهیه موساکا بادمجان را با کمی روغن تفت می‌دهند و موادی چون  پیاز، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و گوشت چرخ‌شده را نیز به آن اضافه می‌کنند. در واقع همه مواد در کنار هم آماده می‌شود و در ظرف قرار می‌گیرد. گاهی اوقات سبزیجات دیگری چون کدو سبز، سیب‌زمینی و هویج نیز به مواد اصلی اضافه می‌شود.

در کشورهای حوزه بالکان مانند آلبانی، بلغارستان، کرواسی،  بوسنی، رومانی، اسلوونی و صربستان برای تهیه موساکا از سیب‌زمینی به جای بادمجان استفاده می‎کنند و بر روی آن نیز گوشت چرخ شده گاو یا خوک می‌ریزند. در لایه آخر مایه‌ای بر روی مواد ریخته می‌شود که شامل آرد، شیر و تخم‌مرغ می‌باشد.

جدول زمانبندی طرز تهیه موساکا

زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 50 دقیقه
زمان اضافی 5 دقیقه
مجموع زمان 75 دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو  یک برش

مواد لازم برای تهیه موساکا

  • بادمجان: ۷۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • سیب زمینی درشت: یک عدد
  • پنیر پیتزا: ۲۰۰ گرم
  • سس بشامل: نصف لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان کافی
  • روغن: به میزان کافی

آموزش مراحل تهیه موساکا

مرحله اول: سرخ کردن بادمجان‌ها

برای تهیه موساکا در مرحله اول، بادمجان‌ها را پوست کنید و پس از شستن به صورت حلقه‌ای برش دهید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بادمجان‎های خرد شده را در آن سرخ کنید.

مرحله دوم: آماده کردن سس گوشت

لایه دوم شامل سس گوشت می‌باشد. برای آماده کردن سس گوشت، پیاز را پوست کنید و پس از شستن به صورت نگینی خرد نمایید. روغنی که بادمجان را در آن سرخ کرده‌اید، بر روی حرارت قرار دهید و پیاز خرد شده را در آن بریزید.

03
آموزش مراحل تهیه موساکا

پس از این‌که پیاز کمی سبک و نرم شد، زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. گوشت چرخ‌شده را در پیاز بریزید و مقداری تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. نمک و فلفل را به گوشت اضافه کرده و در نهایت گوجه‌های خرد شده را در آن بریزید. در این مرحله می‌توانید مقدار کمی رب نیز به مواد اضافه کنید تا رنگ بهتری بگیرد.

رب را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس به اندازه نصف لیوان آب در ماهیتابه بریزید و درب آن را بگذارید تا گوشت به آرامی و با شعله کم بپزد.

حتما بخوانید
طرز تهیه خورش ترش سماق مازندرانی برای 4 نفر

مرحله سوم: آماده کردن سیب زمینی

سیب زمینی‌ را پس از پوست کردن بشویید و به صورت حلقه‌ای برش دهید. حلقه‌های سیب‌زمینی را در یک قابلمه بریزید و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. قابلمه را بر روی حرارت دهید  و اجازه دهید سیب‌زمینی نیم‌پز شود. می‌توانید این کار را با استفاده از فر نیز انجام دهید.  حلقه‌های سیب‌زمینی را در یک سینی بچینید و در فر بگذارید.

مرحله چهارم: چیدن لایه‌های موساکا

ظرف مناسبی را انتخاب کنید و کف آن را با روغن چرب کنید. مقداری سس بشامل در ظرف بریزید و حلقه‌های سیب‌زمینی را در آن بچینید. در مرحله بعد حلقه‌های بادمجان را به طور مرتب روی سیب‌زمینی‌ها بچینید. در لایه سوم مایه گوشتی را روی بادمجان‌ها بریزید و آن را در سطح ظرف به خوبی پخش کنید.

سپس مقداری سس بشامل را روی مایه گوشتی بریزید و در نهایت پنیر پیتزا را به صورت یک‌دست بر روی مواد پخش کنید.

مرحله پنجم: پخت موساکا

درجه فر را بر روی 190 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید تا گرم شود. ظرف موساکا را در درون فر گرم شده قرار دهید. 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا موساکا آماده شود.  پس از پخت موساکا، گریل فر را روشن کنید و اجازه دهید تا رنگ پنیر پیتزا تغییر کند و طلایی شود.

موساکا را از فر خارج کنید و در ظرف موردنظر سرو نمایید. موساکو را می‌توانید به تنهایی یا به همراه نان میل کنید.

نکات مهم در تهیه موساکا

  • بهتر است بادمجان‌ها را قبل از سرخ کردن چند دقیقه در آب و نمک قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا بادمجان روغن کمتری جذب کند و غذا رژیمی‌تر باشد.
  • زمانی که ظرف را از فر خارج می‌کند، چند دقیقه صبر کنید تا کمی سرد شود و از داغی بیفتد. سپس موساکو را برش دهید و سرو نمایید. دقت داشته باشید که اگر غذا داغ باشد، به خوبی برش نمی‌خورد و لایه‌های آن از هم باز می‎شود.
  • برای درست کردن سس بشامل به آرد، کره و شیر نیاز دارید. مقداری آرد را در ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. سپس کره را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. در مرحله آخر شیر ولرم را کم کم به ترکیب آرد و کره اضافه کنید و هم بزنید تا گوله گوله نشود. اجازه دهید سس کمی حرارت ببیند تا به غلظت مناسب برسد. برای طعم سس نیز می‌توانید کمی فلفل سیاه و آویشن به آن اضافه کنید.
  • به جای سس بشامل می‎توانید از ترکیب ماست چکیده، پنیر خامه‌ای و چند قاشق آرد استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید می‌توانید از قارچ و فلفل دلمه‌ای نیز در ترکیب مایه گوشتی استفاده نمایید.
  • تصاویر از پیج خوب اینستاگرامی meriamrazmgah گرفته شده است.

فیلم آموزش موساکا

این هم یک نمونه از روش های طرز تهیه موساکا بود که جهت رویت شما عزیزان قرار داده ایم.

خواص موساکا

بادمجان و گوشت اصلی‌ترین موادی هستند که در تهیه موساکا بکار می‌روند.

04
خواص موساکا

بادمجان یک ماده غذایی بسیار مفید است. این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و به سلامتی بدن و تناسب اندام کمک فراوانی می‌کند.

  • بادمجان دارای مقادیری پتاسیم می‌باشد. این ماده به کاهش فشار خون بدن کمک کرده و میزان آن را در حالت تعادل نگه می‌دارد.
  • کمبود آهن یکی از دلایل ابتلا به کم‌خونی است. بادمجان دارای مقادیری از آهن و مس می‌باشد. آهن باعث ساخت گلبول‌های قرمز خون شده و از این طریق از ابتلا به کم‌خونی پیشگیری می‌کند.
  • بادمجان دارای ترکیبات فنلی و فلانوئیدها می‌باشد. آنتوسیانین موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون شده و در سلامتی قلب تاثیر بسزایی دارند.
  • آنتوسیانین‌ها و اسید کلروژنیک موجود در بادمجان خواص ضد سرطانی دارند. این پلی‌فنول‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مراقبت کرده و از این طریق از گسترش تومورها و سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند.
  • حفظ سلامت پوست و مو از دیگر خواص بادمجان است. بادمجان با هیدراته کردن پوست از خشکی آن جلوگیری کرده و جلوی پیش‌روی چین‌ و چروک‌های پوستی را می‎گیرد. علاوه بر این، بادمجان باعث آبرسانی به مو نیز می‎شود و از این طریق از ساقه‌های مو در برابر خشکی مراقبت می‌کند.
  • فیبر موجود در بادمجان باعث احساس سیری و کم‌اشتهایی شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند. همین مسئله باعث می‎شود تا انسان کالری بالایی دریافت نکند و چاق نشود. در واقع بادمجان از جمله مواد غذایی موثر در کاهش وزن و تناسب اندام محسوب می‎گردد.
  • استحکام استخوان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها از دیگر خواص بادمجان است. بادمجان سرشار از مس و ویتامین K می‌باشد. این مواد برای سلامتی استخوان‎ها و تقویت آن‌ها بسیار مفید بوده و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا پیشگیری می‌کنند.
  • آنتوسیانین‌های موجود در بادمجان خونرسانی به مغز را بهبود بخشیده و از بروز اختلالات مغزی در سنین بالا پیشگیری می‌کنند.
  • از دیگر خواص بادمجان می‌توان به افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند و مانع از آسیب رساندن آن‌ها به سلول‌ها می‎شوند. علاوه بر این­، بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی نیز دارد.
حتما بخوانید
طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل خوشمزه 4 نفره

در تهیه موساکا علاوه بر بادمجان از مواد دیگری چون گوشت، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پنیر پیتزا نیز استفاده می‌شود که هرکدام از آن‌ها خواص خود را دارند.

  • گوشت قرمز منبعی عالی از پروتئین است. این ماده برای سلامتی عضلات، تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن بسیار مفید بوده و باعث آب‎رسانی به پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌گردد. گوشت سرشار از آهن است. از این رو، مصرف گوشت از بیماری‌هایی که به دلیل کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود، پیشگیری می‌کند. گوشت قرمز انواع ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده و شامل فولات، نیاسین، تیامین، سلنیوم، زینک و اسید پانتوتینک نیز می‌باشد.
  • گوجه فرنگی فواید شگفت‌انگیز بسیار زیادی دارد و مصرف آن برای مراقبت از قلب، بهبود بینایی، بهبود سیستم گوارشی بدن، جلوگیری از عفونت دستگاه ادراری، جلوگیری از ابتلا به سنگ صفرا، کاهش وزن و درمان افسردگی، توصیه می‌گردد.
  • سیب‌زمینی یک ماده مغذی است و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این ماده انواع ویتامین‌های B1 ، B6، C و هم‌چنین فیبر، آهن و پتاسیم را در خود جای داده و فواید زیادی برای بدن دارد. از جمله خواص سیب‌زمینی می‌توان به تامین انرژی بدن، بهبود آسم، تسکین التهاب مفاصل، سلامت سیستم گوارشی، بهبود فشار خون، سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان ریزش مو، درمان لک‌های پوستی، رفع چین و چروک پوست، رفع تیرگی دور چشم و درمان گرفتگی بینی اشاره کرد.
  • پنیر پیتزا سرشار از مواد مغذی است. مصرف به اندازه این ماده غذایی نه تنها ضرری برای انسان ندارد، بلکه برای بدن مفید نیز می‌باشد. کلسیم از جمله مواد معدنی موجود در پنیر پیتزاست که مصرف آن برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالا توصیه می‌شود.

سخن پایانی

طرز تهیه موساکا را بصورت کامل و کاربردی قرار داده ایم تا شما عزیزان بتوانید بهترین طرز موساکا را در منزل برای عزیزانتان تهیه نمایید. شما عزیزان می بایست مراحل کار را بصورت کامل و دقیق انجام دهید تا یک موساکا را تهیه و طبخ کنید.

مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood بهترین ها را برایتان به ارمغان آورده است. این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید.

سعی داشته باشید که از همه مقالات و مطالب آموزشی ما استفاده کنید. هر روز با یک یا چند دستور پخت غذایی مناسب با شما عزیزان هستیم. جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه موساکا خوشمزه مجلسی 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
01

آموزش طرز تهیه موساکا یونانی ترکی با مرغ موسی کای بادمجان روی گاز موساکا سیب زمینی روی گاز و ماهیتابه گیاهی و وگان با سیب زمینی و بادمجان با مرغ و گوشت چرخ کرده

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: مدیترانه ای ترکی یونانی

کلمات کلیدی: موساکا

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 260

زمان آماده سازی: PT0H20M

زمان پخت و پز: PT0H50M

زمان کل: PT1H15M

اجزاء دستورالعمل:

  • بادمجان: ۷۵۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز متوسط: یک عدد
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • سیب زمینی درشت: یک عدد
  • پنیر پیتزا: ۲۰۰ گرم
  • سس بشامل: نصف لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان کافی
  • روغن: به میزان کافی

راهنمای دستورالعمل: آموزش موساکا یونانی و ترکی را به صورت حرفه ای تقدیم شما دوستان عزیز می کنیم. با تهیه مواد اولیه غذای خوشمزه که رسپی آن را به صورت مرحله به مرحله در بالا آموزش داده ام خواهید توانست به راحتی موساکا را در منزل تهیه و همراه اعضای خانواده نوش جان کنید.

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *