سبد خرید
طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل خوشمزه 4 نفره

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی را در این مقاله بصورت کامل برایتان آموزش داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این رسپی و آموزش آن یک قنبر پلو شیرازی خوشمزه را برای عزیزان خود تهیه و طبخ نمایید.

معرفی قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی همانند کلم پلو شیرازی یکی از غذاهای اصیل و سنتی شیراز است. این پلو یکی از پلوهای مجلسی شیراز است که از دیرباز در مجالس شادی طبخ و برای میهمانان سرو می شده است. البته به دلیل خوشمزه بودن این غذاها، گردشگرانی که به شیراز سفر کرده و طعم این غذای خوشمزه را چشیده اند، دستور تهیه آن را به سوغات به شهر و دیار خود برده اند و همین مسئله باعث شده اس تا چنین غذاهایی در مناطق مختلف و سایر استان ها نیز طبخ شوند.

دوره آشپزی عمومی 1
دوره آشپزی عمومی 1

قنبر پلو شیرازی از مخلوط برنج با کشمش، پیاز داغ و کوفته قلقلی تهیه می شود که ترکیبی بسیار لذیذ و خوش طعم را تشکیل می دهد. اگر شما هم طعم این غذا را چشیده اید و تمایل دارید آن را در منزل تهیه نمایید با ما همراه باشید تا با طرز تهیه قنبر پلو شیرازی لذیذ آشنا شوید.

معرفی قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلو شیرازی
معرفی قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلو شیرازی

اما اگر تا کنون این غذا را نخورده اید و از طعم بی نظیر آن بی خبرید، پیشنهاد ما به شما این است که برای یکبار هم که شده این غذای لذیذ را در خانه طبخ و میل نمایید. مطمئن باشید که قنبر پلو شیرازی به لیست غذاهای هفتگی تان اضافه خواهد شد.

می توانید قنبر پلو شیرازی را هم با گوشت مرغ تهیه کنید و هم طبق دستور اصلی آن از کوفته قلقلی در تهیه آن استفاده نمایید. از آنجا که قنبر پلو شیرازی در گروه غذاهای با طبع گرم قرار می گیرد، یکی از غذاهای مناسب برای فصل زمستان است.

جدول زمانبندی تهیه قنبر پلو شیرازی

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 1 ساعت
زمان اضافی 10 دقیقه
مجموع زمان یک ساعت و چهل دقیقه
تعداد سرو 4 نفر
مقدار سرو

مواد اولیه برای تهیه قنبر پلو شیرازی

  • برنج : 3 – 4 پیمانه
  • کشمش پلویی : 100 گرم
  • گوشت چرخ کرده : 400 گرم
  • گردو : 50 گرم
  • رب انار : 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز : 1 عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده : 3 قاشق غذا خوری
  • نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه قنبر پلو شیرازی

مرحله اول

گوشت چرخ کرده را درون یک کاسه بریزید و کمی نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه به آن اضافه نمایید. گوشت را خوب ورز دهید تا کاملا منسجم شده و چسبندگی خوبی پیدا کند. گوشت را به صورت کوفته قلقلی های اندازه فندق شکل دهید و کنار بگذارید.

آموزش مراحل تهیه قنبر پلو شیرازی
آموزش مراحل تهیه قنبر پلو شیرازی

در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و ماهیتابه را روی اجاق قرار دهید تا روغن داغ شود. پس از داغ شدن روغن، کوفته قلقلی ها را به ماهیتابه اضافه نمایید و کاملا سرخ کنید. کوفته قلقلی های سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

پیاز به پوست گرفته و بشویید. پیاز رابه صورت نگینی یا خلالی خورد کنید و درون ماهیتابه ای که کوفته قلقلی ها را در آن سرخ کرده بودید بریزید و تفت دهید. زمانی که پیاز ها شیشه ای و سبک شدند، مغز گردو ها  را خورد کنید به آن اضافه کنید. کمی مغز گردو خورد شده را به همراه پیاز تفت دهید. سپس کوفته قلقلی را به ماهیتابه اضافه نمایید.

مرحله سوم

در این مرحله رب انار را درون یک کاسه بریزید و با مقدار کمی آب جوش آن را رقیق کنید. یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید و سس بدست آمده را به مواد درون ماهیتابه اضافه نمایید. اجازه دهید تا مواد درون این سس کمی بجوشند و طعم دار شوند. در آخر کشمش را به مواد اضافه کنید و ماهیتابه را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

درون یک قابلمه مناسب تا نیمه آب بریزید و روی اجاق قرار دهید تا آب به جوش بیاید. برنج خیس خورده را پس از اینکه آب اضافی آن را دور ریختید به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج درون آب بجوشد. زمانی که برنج نیم پز شد آن را آبکش کنید (یک دانه برنج را بین دو انگشت خود بگیرید و له کنید. اگر اطراف دانه برنج له شد و وسط آن سفت باقی ماند زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است).

حتما بخوانید
كباب زردك

مرحله پنجم

ته قابلمه ای که برای دم گذاشتن قتبر پلو انتخاب کرده اید به اندازه دو الس 3 قاشق غذا خوری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود (سیب زمینی یا نان لواش) را ته قابلمه بچینید. یک لایه برنج روی ته دیگ ریخته و کمی از مواد کوفته قلقلی روی آن بریزید. برنج و مواد قنبر پلو شیرازی را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید تا زمانی که تمام برنج و مواد کوفته قلقلی تمام شود.

در نهایت باقی مانده زعفران دم کرده را به همراه 2 قاشق غذا خوری روغن روی برنج بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم اجاق قرار دهید و سر آنرا دم کنی بگذارید. 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان لازم است تا قنبر پلو شیرازی دم بکشد و آماده شود.

وقتی برنج کاملا دم کشید تمام مواد پلو را درون قابلمه با هم مخلوط کرده و پلوی آماده شده را درون یک ظرف مناسب بریزید و سرو نمایید. مراحل کار برای تهیه قنبر پلو شیرازی همین است.

نکات مهم در طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

  • اگر طعم ترش رب انار را دوست ندارید می توانید علاوه بر استفاده از رب انار ملس، از یک یا دو قاشق غذا خوری شیره انگور یا شیره خرما و حتی کمی شکر برای شیرین کردن آن استفاده کنید.
  • در این غذا اندازه پیاز به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. می توانید پیاز را به صورت خلالی خورد کنید و یا به صورت نگینی ریز.
  • اندازه مغز گردو ها نیز سلیقه ای است. می توانید مغز گردو را به 4 قسمت تقسیم کنید و به مواد اضافه نمایید و یا اینکه آن را ریز تر کنید.
  • می توانید کوفته قلقلی را لا به لای برنج نریزید و به صورت جداگانه روی برنج قرار دهید و برای تزئین قنبر پلو شیرازی از آن استفاده کنید.
  • برای تهیه کوفته قلقلی هم می توانید از گوشت به تنهایی استفاده کنید و هم اینکه یک پیاز کوچک را رنده کرده و پس از گرفتن آب پیاز، آن را با گوشت مخلوط کنید.
  • برای ته دیگ قنبر پلو شیرازی هم می توانید از نان لواش استفاده کنید و هم از ورقه های نازک سیب زمینی.
  • پیاز را در همان ماهیتابه و روغنی تفت دهید که کوفته قلقلی ها را در آن سرخ کرده بودید تا عطر و مزه گوشت کوفته قلقلی در غذا بیشتر حفظ شود و غذا طعم بهتری داشته باشد.
  • می توانید برای انسجام بیشتر گوشت چرخ کرده کمی آرد نخود چی به آن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می توانید کمی پودر سیر به مواد سس اضافه نمایید.
  • دقت کنید که کشمش نباید زیاد همراه مواد بجوشد. بنا براین کشمش را در آخرین مرحله تهیه مواد کوفته قلقلی به ماهیتابه اضافه کنید. این ها رمز و راز قنبر پلو شیرازی می باشند.
  • تصاویر این غذای خوشمزه از پیج خوب اینستاگرامی simin_62t گرفته شده است.

فیلم طرز تهیه قنبر پلو شیرازی با غم بر پلو شیرازی

تاریخچه قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلو شیرازی

روایات مختلفی در مورد نام گذاری قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلوی شیرازی وجود دارد. از آن جا که این پلو از مخلوط کوفته قلقلی، پیاز داغ، کشمش و برنج تهیه می شود دارای رنگی نسبتا تیره است. برخی عقیده دارند خوشمزگی این غذا به حدی زیاد است که با خوردن آن گرانی گوشتی که برای تهیه  کوفته قلقلی مورد استفاده قرار گرفته است به کلی فراموش می شود.

01
تاریخچه قنبر پلو شیرازی یا غم بر پلو شیرازی

از این جهت نام این غذا را غم بر پلو (قنبر پلو شیرازی) گذاشته اند. یعنی غم گرانی گوشت با خوردن این غذا از بین می رود. انواع غذاهای محلی مازندران 21 غذا و انواع غذاهای محلی آذربایجانی (17 غذای استان آذربایجان شرقی) را نیز مطالعه نمایید.

در روایتی دیگر نقل شده است که اولین بار یک آشپز سیاه پوست به نام قنبر این غذا را تهیه کرده است. از این رو هم به دلیل اینکه اولین فردی بوده که این غذا را ابداع کرده و هم به دلیل رنگ شباهت رنگ قهوه ای قنبر پلو شیرازی به رنگ تیره پوست اولین آشپز آن، نام این غذا را قنبر پلو شیرازی گذاشته اند.

نکات طلایی در تهیه غذاهای محلی نظیر قنبر پلو شیرازی

در ادامه نکات مهم را در تهیه انواع غذاهای ایرانی آورده ایم. با رعایت این نکات می توانید بهترین انواع غذاهای ایرانی را در منزل بسادگی طبخ نمایید که قنبر پلو شیرازی نیز یکی از همین غذاها محسوب می شود.

  • توجه داشته باشید که همواره به این نکته تاکید داشته ایم که برای بدست آوردن خورشتی خوش طعم و مزه می بایست از مواد اولیه تازه و با کیفیت بهره ببرید.
  • دقت کنید که حبوبات را به مدت حداقل 8 ساعت قبل تر خیس کنید تا نفخ آن رفته و راحتتر پخته شوند. در این مدت نیز چند مرتبه آب آن را عوض کنید.
  • توصیه ما به شما مصرف گوجه فرنگی به جای رب گوجه فرنگی است تا طعم و مزه واقعی گوجه را در این غذای خوشمزه حس نمایید.
  • شما می توانید در تهیه و پخت خورشت های محلی از گوشت و یا مرغ نیز بهره ببرید ولی دستور اصلی این اگر با گوشت خورشتی بود حتما گوشت بریزید و یا اگر مرغ بود حتما مرغ.
  • شما می توانید جوز هندی را به صورت درشت خریداری نموده و در قابلمه رنده نمایید و یا بصورت پودر جوز هندی مصرف نمایید. البته جوز هندی هم مخصوص همه خورشت ها نیست.
  • بهتر است که از چوب دارچین در تهیه و پخت خورشت های ایرانی بهره ببرید و در آخر زمان پخت نیز چوب ها را از داخل قابلمه خارج نموده و به دور بیندازید.
  • همواره به این نکته تاکید داشته ایم که برای دریافت چربی مناسبتر و عالی تر بهتر است که از روغن هایی نظیر کانولا، ذرت و کنجد بهره ببرید.
  • به این مورد توجه داشته باشید که راز خوشمزه تر شدن غذاهای محلی استفاده از حرارت ملایم و کم است. این مورد سبب می شود تا مواد غذایی طعم واقعی خود را به غذا بدهند.
  • سعی کنید حتی الامکان برای تهیه انواع خورشت های ایرانی از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید. مواد اولیه تازه خورشت شما را بسیار بسیار خوشمزه تر خواهد کرد.
  • نکته دیگر استفاده از مواد ارگانیک است. فراموش نکنید که خورشت های محلی همه با مواد اولیه ارگانیک طبخ می شوند و از اینرو طعم و عطر بینظیری دارند.
حتما بخوانید
دلمه بادمجان

سخن پایانی در تهیه قنبر پلو شیرازی

همانطور که در بالا مطالعه کردید کاملترین آموزش قنبر پلو شیرازی یا همان غم بر پلو شیرازی را برایتان قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید این غذای خوشمزه را در منزل طبخ کرده و با عزیزانتان میل نمایید. حتی الامکان از دیگر آموزش های رایگان ما نیز استفاده نمایید.

سخن پایانی در تهیه قنبر پلو شیرازی
سخن پایانی در تهیه قنبر پلو شیرازی

این مقاله باز هم به روزرسانی خواهد شد. پس با ما باشید. به شما عزیزان توصیه می کنیم مطلب جالب بهترین بازی های موبایل برای آشپزی 10 بازی را نیز مطالعه کنید. فراموش نکنید که ذرت مکزیکی در بسیاری از نقاط طرفدار دارد. اگر به فکر آشپزی ملل هستید در هر جای دنیا نیاز است که این آموزش را بیاموزید.

یکی از مهمترین نکات در آشپزی این است که ابتدا بدانید هدف از کار چیست و بعد برای چند نفر طبخ خواهید کرد. در مرحله بعد حتما بر روی یک برگه مراحل انجام کار و مقدار مواد اولیه های موجود را نوشته و دقیقا عین آن چیزی که بایست انجام شود را انجام دهید. این کار باعث افزایش تسلط کار خواهد شد.

مطمین باشید با این روش چیزی فراموش نخواهد شد و همه چیز دقیقا همان چیزی خواهد بود که می بایست انجام گیرد. مرکز آموزش آنلاین آشپزی 1TouchFood همیشه بهترین آموزش ها را برایتان قرار داده و شما را در زمینه آموزش آشپزی یاری خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی و لیست انواع غذاهای ایرانی و آنالیز غذا های ایرانی هم بسیار خواندنی هستند. شما می توانید در دوره های آموزش آشپزی نیز شرکت نمایید. با آرزوی آشپزی عالی برایتان

اپلیکیشن آموزش آنلاین آشپزی را حتما نصب کنید و به عنوان یک کتاب دیجیتالی آشپزی از آن استفاده کنید.

ترجمه و نگارش :‌ سایت آشپزی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی اصل خوشمزه 4 نفره - آموزش آنلاین آشپزی
04

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی مجلسی را در این مقاله کامل آموزش داده ایم. می توانید با مطالعه این رسپی و آموزش آن یک قنبر پلو شیرازی خوشمزه یا غم بر پلو شیرازی اصل

نوع: غذای اصلی

سبک آشپزی: شیرازی

کلمات کلیدی: قنبر پلو شیرازی

بازده دستورالعمل: 4

کالری: 510

زمان آماده سازی: PT0H30M

زمان پخت و پز: PT1H00M

زمان کل: PT1H40M

اجزاء دستورالعمل:

  • برنج : 3 – 4 پیمانه
  • کشمش پلویی : 100 گرم
  • گوشت چرخ کرده : 400 گرم
  • گردو : 50 گرم
  • رب انار : 2 قاشق غذا خوری
  • پیاز : 1 عدد بزرگ
  • زعفران دم کرده : 3 قاشق غذا خوری
  • نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم

امتیازدهی ویرایشگر:
5
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *